مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
خودرو جدید چینی

چرا بررسی حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور قبل از خرید محصولات تیگو و آریزو مهم است؟

در خرید محصولات تیگو و آریزو می توانید به دو مولفه قدرت موتور و همچنین میزان گشتاوری آن نیز بپردازیم. این کار سبب می شود تا بدانیم موتور خودرویی که انتخاب کرده ایم در چه شرایطی قرار دارد و چگونه و تا چه حد می توانیم از آن انتظار داشته باشیم. محصولات شرکت چری به دو زیر شاخه تیگو و آریزو طبقه بندی می شوند. همین موضوع به ما کمک می کند تا بتوانیم این خودروها هرچه بهتر و ساده تر مورد بررسی و بازبینی قرار دهیم.

قدرت موتور چیست؟

قدرت به نرخ و میزان انجام کار گفته می شود که بر واحد کیلو وات و یا اسب بخار نیز تعریف می گردد. در واقع آزمایشی که منجر به پدید آمدن چنین مفهومی شد مربوط به فردی به نام “جیمز وات” بود که سعی داشت تا متوجه شود که یک اسب در مدت زمان معین چقدر می تواند ذغال سنگ را از معدن خارج کند. در چنین شرایطی بود که قدرت و یا اسب بخار به وجود آمد.

پس از انجام محاسبه های بسیار پیچیده ریاضی جیمز وات به این نتیجه رسید که یک اسب بخار در واقع معادل ۷۶ کیلو وات است. در خودروهای امروزی و به خصوص چری تیگو و چری آریزو نیز زمانی که قدرت موتور را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که واحد بررسی این قدرت موتور برابر اسب بخار است. به طور کلی کمترین میزان قدرت موتور در تولیدات شرکت چری در بین خودروهای تیگو و آریزو مربوط به آریزو ۵ با ۱۴۵ اسب بخار و بیشترین مقدار نیز مربوط به تیگو ۸ پرو با ۱۸۹ اسب بخار است.

خرید محصولات تیگو و آریزو

گشتاور چیست؟

حال که متوجه مفهوم قدرت موتور شدیم، بهتر است این موضوع را نیز بدانیم که گشتاور چیست؟ گشتاور و قدرت موتور دارای رابطه بسیار نزدیکی با هم هستند و همین موضوع سبب می شود تا این دو مولفه همواره در کنار یکدیگر ذکر شوند.

حاصل ضرب برداری نیروی وارد بر یک جسم از نقطه اثر نیرو تا نقطه ای که جسم بر اثر همین نیرو دوران می کند گشتاور یا تورک(Torque) نام دارد.

گشتاور به معنای نیروی لازم برای گرداندن یک جسم است.گشتاور تولید شده توسط یک موتور توان رانشی یا کششی را برای گرداندن چرخ ها به وجود می آورد.

برای مثال هنگامی که می خواهید پیچی را با یک آچار بچرخانید نیروی لازم برای گرداندن آن را گشتاور می گویند.در این حالت گشتاور برابر است با مقدار نیروی لازم ضرب در فاصله مرکز پیچ تا مکانی که نیرو به آچار اعمال می شود. واحد های گشتاور عبارت هستند از نیوتن بر متر و کیلوگرم بر سانتی متر و فوت بر پوند.

نحوه محاسبه گشتاور:

T=R*N

T:گشتاور (TORQUE)

R:شعاع

N:نیروی اعمال شده

بنابر این هرگاه بخواهیم گشتاور را افزایش دهیم یا آچار بلندتری انتخاب می کنم یا نیروی اعمال شده به آن را افزایش می دهیم.

در مورد موتور نیروی اعمال شده به آچار همان نیروی ناشی از احتراق درون موتور است. شعاع آچار در این جا طول بازوی میل لنگ یا نصف کورس پیستون می باشد.

گشتاور ناشی از دوران موتور مقدار زیادی نوسان به همراه دارد. برای نرم تر نگه داشتن این نوسانات موتور را به یک فلایویل مجهز می کنند تا اینرسی حرکتی فلایویل دوران را پیوسته نگه دارد. برای نرم تر کردن دوران می توان تعداد سیلندرها را نیز افزایش داد. سرعت دورانی موتور توسط جعبه دنده و دیفرانسیل کاهش می یابد. با کاهش سرعت به همان نسبت گشتاور افزایش پیدا می کند.

هرگاه سرعت چرخ ها را به نسبت دوران موتور با نسبت یک کاهش دهیم گشتاور تولید شده توسط موتور اگر بر فرض ۱۵۰ نیوتن متر باشد تبدیل به ۱=۱*۱۵۰ نیوتن متر خواهد شد.

“کلا در یک جمله: گشتاور نیرویی است که ایجاد شتاب می کند و یا به عبارت ساده تر: عاملی است که موجب چرخش می شود.”

در تکنولوژی های جدید ماکزیمم گشتاور موتور در یک محدوده دور موتور به جای یک نقطه(مثلا از ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ ماکزیمم گشتاور موجود است) تولید می شود که این امر باعث می شود که شما بتوانید از یک سرعت ثابت به راحتی شتاب بگیرید و این موضوع در سر بالایی ها به نحو چشمگیری کمک می کند.

خرید محصولات تیگو و آریزو

جمع بندی

در خصوص خرید محصولات تیگو و آریزو می توانید از چند طریق اقدام کنید. اولا آن که می توانید به سادگی به سایت آسیا خودرو مراجعه کرده و اطلاعات جامع و لازم این خودروها را از داخل سایت مربوط به همین نمایندگی استخراج کنید. در روش دوم نیز می توانید به سادگی به نمایندگی آسیا خودرو و یا یکی از شعب آن مراجعه کرده و با مشورت کردن با کارشناسان بخش فروش این نمایندگی، متوجه شوید که با توجه به بودجه و مولفه های مدنظر شما، کدام یک از موارد فوق می توانند گزینه بهتری برای شما باشند و به سادگی انتخاب خود را انجام دهید.

 

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *