مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
گیربکس آریزو ۶ جی تی

گیربکس آریزو ۶ جی تی؛ بررسی گیربکس آریزو ۶ جی تی و ویژگی‌های اصلی آن

آریزو ۶ جی تی به‌‎عنوان یک سدان اسپرت، یکی از جذاب‌ترین محصولات برند فونیکس است. این خودرو هر چند بر پایه سری ۶ پرو ساخته شده، اما شاهد تغییرات زیادی در راستا یاسپرت‌تر شدن بوده که مهمترین آن در مشخصات فنی است. بخشی از این تغییر به گیربکس آریزو ۶ جی تی باز می‌گردد، جایی‌که متناسب با افزایش توان موتور، از گیربکس دو کلاچه قدرتمندی برای این خودرو استفاده شده است. در این مطلب به بررسی گیربکس آریزو ۶ جی تی و مهمترین مشخصات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

 

مشخصات گیربکس آریزو ۶ جی تی

  • نوع گیربکس: اتوماتیک دو کلاچه
  • نوع کلاچ: تر (wet) غوطه‌ور در روغن
  • تعداد دنده: ۷ دنده جلو
  • تعویض دنده‌ها: اتوماتیک + تیپ ترونیک
  • حالت‌های رانندگی: اقتصادی / اسپرت / نرمال
  • سازنده گیربکس: گتراگ آلمان

 

بررسی کلی گیربکس آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی یک سدان اسپرت است و به همین دلیل مجموع مشخصات فنی این خودرو نیز باید با ویژگی‌های اسپرت آن هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل، گیربکس نیز به عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی، باید توان قدرت بالای موتور آن را داشته باشد.

 

برای این منظور، چری از گیربکس دو کلاچه DCT غوطه‌ور در روغن (تر) استفاده کرده است. این گیربکس می‌تواند گشتاور بالای موتور آریزو ۶ جی تی را تحمل کند و به‌علاوه، تعویض دنده‌های سریعی دارد. این گیربکس محصول شرکت گتراگ آلمان به عنوان یکی از معتبرتری تولید کنندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو است. این شرکت تامین کننده قطعات برای شرکت‌هایی مانند دایملر و ب ام و است و اعتبار بالایی در صنعت خودرو دارد.

 

گیربکس آریزو ۶ جی تی در حالت عادی تعویض دنده‌ها را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد اما راننده نیز می‌تواند از طریق وضعیت تیپ ترونیک، تعویض دنده‌ها را کنترل کند. این کار از طریق اهرم تعویض دنده و همچنین شیفترهای پشت فرمان ممکن است.

 

یکی از ویژگی‌های مهم گیربکس آریزو ۶ جی تی، تعویض دنده‌های سریع آن است که به‌طور ویژه در زمان شتابگیری می‌تواند به کمک این خودرو بیاید. به‌علاوه استفاده از کلاچ در این گیربکس باعث می‌شود تقریبا تمام نیروی ورودی به گیربکس، به چرخ‌ها برسد و اتلاف انرژی کمی در آن وجود داشته باشد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزیت استفاده از گیربکس دو کلاچه در آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی یک سدان اسپرت است و به همین دلیل همه اجزای فنی آن باید برای رسیدن به این هدف هماهنگ باشد. پیش از این در مطلبی جداگانه، ویژگی‌های موتور آریزو ۶ جی تی را بررسی کرده‌ایم. قدرت و گشتاور بالای موتور این خودرو باعث شده انتخاب گیربکس برای آن اهمیت بیشتری داشته باشد. در اینجا یک گیربکس CVT نمی‌تواند خصوصیات اسپرت مورد نیاز را برآورده کند و به همین دلیل هم چری به سراغ گیربکس‌های دو کلاچه خود رفته است.

 

گیربکس مورد استفاده در آریزو ۶ جی تی، مشابه نمونه‌هایی است که پیش از این در مدل‌های خانواده تیگو ۸ نیز نصب شده است. این گیربکس می‌تواند تا ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور را تحمل کند که رقم بالایی است. به این ترتیب مشکلی برای جفت شدن با موتور آریزو ۶ جی تی نخواهد داشت.

 

به علاوه در ایجا بحث سرعت در تعویض دنده‌ها نیز مطرح است. سرعت بالاتر در تعویض دنده به معنای آن است که گیربکس مانع از افت دور موتور در زمان شتابگیری می‌شود. این مسئله را می‌توان در بررسی شتاب صفر تا صد آریزو ۶ جی تی نیز مشاهده کرد. سرعت در تعویض دنده‌ها در آریزو ۶GT بالا است و به این ترتیب در فرآیند شتابگیری، به سرعت می‌تواند دنده بالاتر را درگییر کند.

 

کل فرآیند کاری گیربکس آریزو ۶GT به صورت خودکار انجام می‌شود اما راننده همچنان از طریق وضعیت تیپ ترونیک، کنترل کاملی بر عملکرد گیربکس دارد. این مسئله هم برای یک خودرو اسپرت مزیت بزرگی است چون به راننده امکان می‌دهد در شرایط خاص، با سنگین کردن سریعتر دنده‌ها، در شتابگیری ای سبقت‌ها از تمام توان موتور استفاده کند.

 

گیربکسی مناسب برای شهر و جاده و پیست

تا اینجای کار بیشتر از ویژگی‌های اسپرت آریزو ۶ جی تی گفتیم اما نباید فراموش کنیم این خودرو، یک سدان خانوادگی اسپرت است. به این ترتیب بخش عمده‌ای از زمان رانندگی با این خودرو در محیط‌های شهری و حتی ترافیک خواهد گذشت. به این ترتیب گیربکس آریزو ۶ جی تی باید بتواند تمام خصوصیات مورد نیاز برای یک خودرو خانوادگی را نیز عرضه کند.

 

در اینجا موضوع اصلی تعویض دنده‌های نرم و به‌موقع است تا راحتی رانندگی حفظ شود. برای این منظور هم گیربکس این خودرو عملکرد مناسبی دارد و تعویض دنده‌ها نرم است و تقریبا راننده متوجه آن نمی‌شود. در شرایط رانندگی شهری، دنده‌ها در دور‌های موتور پایین تعویض می‌شوند تا هم به موتور فشار وارد نشود و هم مصرف سوخت پایین بیاید.

 

با این حال، گیربکس همیشه گوش به فرمان راننده است تا در صورت نیاز بتواند روی دیگر خود را نیز آشکار کند. با فشردن بیشتر پدال گاز، گیربکس با موتور همراهی می‌کند و تعویض دنده‌ها را به تاخیر می‌اندازد و اجازه می‌دهد دور موتور بالاتر برود. در این شرایط موتور آریزو ۶ GT فرصت دارد حداکثر توان خود را آزاد کند.

 

همچنین هر زمان که نیاز به شتابگیری داشته باشید، گیربکس به سرعت دنده‌ها را سنگین می‌کند تا شتاب مناسبی داشته باشید. این مسئله را در شتاب آریزو ۶ جی تی به راحتی می‌توان دید. گیربکس به سرعت دو دنده معکوس می‌دهد و دور موتور بالا می‌رود تا بتواند حداکثر قدرت خود را آزاد کند.

 

در نهایت اگر قصد رانندگی در پیست را داشته باشید، در اینجا تعویض سریع دنده‌ها است که به کمک می‌آید. در این شرایط تعویض سریع دنده‌ها و همچنین وضعیت تیپ ترونیک باعث می‌شود راننده کنترل کاملی بر روی حرکت خودرو داشته باشد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

استفاده از گیربکس آریزو ۶ GT در رانندگی شهری

هرچند آریزو ۶ GT خودرویی اسپرت است اما به عنوان یک سدان خانوادگی، بخش عمده عمر خود را در رانندگی شهری می‌گذارند. به همین دلیل گیربکس این خودرو باید بتواند در رانندگی شهری نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

 

در رانندگی شهری، گیربکس آریزو ۶ GT عملکرد مناسبی دارد و راننده تقریبا متوجه تعویض دنده‌ها نمی‌شود. برای شروع حرکت کافی است گیربکس را در وضعیت D قرار دهید تا گیربکس بقیه کارها را به صورت خودکار انجام دهد. با توجه به آنکه موتور آریزو ۶ جی تی حداکثر گشتاور خود را در دور‌های موتور پایین ارائه می‌کند، در رانندگی شهری به حداکثر کشش موتور دسترسی دارید. به این ترتیب در رانندگی شهری، گیربکس آریزو ۶ جی تی تعویض دنده‌ها را در دورهای پایین انجام می‌دهد تا هم به موتور فشار وارد نشود و هم مصرف سوخت پایین بیاید.

 

در همین شرایط اگر قصد شتابگیری داشته باشید، کافی است پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید. سیستم کنترل گیربکس این خودرو هوشمند است و وضعیت را تشخیص می‌دهد. با توجه به میزان فشار بر پدال گاز و دور موتور فعلی، در صورت نیاز به سرعت دنده را معکوس می‌کند تا بتوانید از حداکثر توان موتور استفاده کنید.

 

همچنین با توجه به آنکه ساختار این گیربکس از نوع تر (wet) یا غوطه‌ور در روغن است، مشکلی در ترافیک‌های شهری ندارید. در این شرایط گیربکس بر خلاف نمونه‌های خشک، در نیم کلاچ‌ها داغ نمی‌شود و توان خود را از دست نمی‌دهد. با این وجود بهتر است در توقف‌های طولانی، گیربکس را در وضعیت خلاص قرار دهید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *