بررسی اجمالی خدمات خودرو

چری مدتی قبل از لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان خود با نام آریزو ۸ رونمایی کرد. این خودرو که بالاترین جایگاه در طیف سدان‌های چری دارد، با طراحی ظاهری اسپرت، فضای داخلی بزرگ، امکانات رفاهی و ایمنی سطح بالا و موتور پرقدرت یک رقیب جدی برای سایر خودروها در این کلاس است. به این ترتیب آریزو ۸ می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشتریان را که بین یک خودرو سدان یا یک کراس‌اوور دچار تردید شده‌اند، به سمت خود بکشد.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، آریزو ۸ طی ماه‌های آینده به بازار ایران وارد خواهد شد. در این بخش مروری بر آریزو ۸ به‌عنوان لوکس‌ترین سدان فونیکس در بازار ایران خواهیم داشت.

 

 

مشخصات آریزو ۸

آریزو ۸ پرو در حال حاضر لوکس‌ترین سدان چری است. این خودرو از نظر ابعادی، خودرویی در کلاس خودروهایی مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد است. به این ترتیب آریزو ۸، یک سدان بزرگ است که البته در طراحی ظاهری و داخلی آن، عناصر اسپرت نیز به‌خوبی در نظر گرفته شده است.

 

همان‌طور که عنوان شد، در طراحی این خودرو عناصر اسپرت در نظر گرفته شده است. این مسئله را می‌توان در جلو پنجره بزرگ، شکل هواکش‌های روی سپر، طراحی کشیده چراغ‌ها و مهم‌تر از آن استایل کلی بدنه به‌ویژه در نمای عقب دید. البته همه این‌ها به این معنا نیست که این خودرو از لوکس بودن فاصله گرفته است. این مسئله را بیشتر می‌توان در نمای داخلی دید، جایی که ترکیب فناوری و امکانات رفاهی و البته فضای داخلی جادار و شکیل، آریزو ۸ را به رقیبی قدرتمند در این کلاس تبدیل کرده است.

 

ابعاد آریزو ۸ به‌وضوح یک خودروی بزرگ را نشان می‌دهد. طول این خودرو ۴.۸ متر است و عرض آن ۱.۸ متر. به‌علاوه با داشتن فاصله محوری ۲.۸ متر، فضای بزرگی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فضای پای سرنشینان حتی در ردیف عقب کاملا بزرگ و کافی است. به‌علاوه باوجود طراحی اسپرت و شیب‌دار سقف، به دلیل ارتفاع مناسب در این بخش، فضای سر سرنشینان نیز مناسب است

 

آریزو ۸ در تیپ پایه با موتور ۱۹۷ اسب بخاری به بازار عرضه می‌شود اما در مدل‌های آریزو ۸ پریمویم، این خودرو قرار است با موتور پرقدرت ۲۵۴ اسب بخاری عرضه شود. در همه تیپ‌ها هم یک گیربکس دو کلاچه خیس (غوطه‌ور در روغن) وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

 

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، این خودرو بالاترین سطح تجهیزات را در محصولات چری دارد. به این ترتیب، همه آنچه در دیگر خودروهای لوکس چری دیده‌اید را می‌توانید در Arrizo 8 ببینید.

 

مشخصات فنی آریزو ۸

در زمینه مشخصات فنی آریزو ۸ هم مانند سایر بخش‌های این خودرو، چری بالاترین سطح را عرضه کرده است. به این ترتیب این خودرو با قوی‌ترین موتورهای چری به بازار عرضه می‌شود.

 

چری Arrizo 8 در دو تیپ پایه و فول عرضه خواهد شد. تیپ پایه که احتمالا با نام فونیکس آریزو ۸ اکسلنت وارد ایران می‌شود، از موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون متر بهره می‌برد. موتور این خودرو با استفاده از توربو شارژر و تزریق مستقیم سوخت تقویت می‌شود.

 

در تیپ بالاتر که احتمالا با نام فونیکس آریزو ۸ پریمیوم وارد بازار ایران خواهد شد، از موتور ۲ لیتری توربو شارژر استفاده شد است. این موتور می‌تواند ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. برای تقویت توان این موتور نیز از توربو شارژر و اینتر کولر و تزریق مستقیم سوخت استفاده شده است.

 

بر روی هر دو تیپ، از گیربکس دو کلاچه خیس (غوطه‌ور در روغن) استفاده می‌شود. این گیربکس توانایی بالایی دارد و به‌راحتی می‌توان گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری را تحمل کند. به‌علاوه تعویض دنده‌های سریعی دارد و به دلیل وجود روغن در مجموعه کلاچ، مشکلی در زمینه گرم شدن در ترافیک‌های شهری ندارد.

 

داخل آریزو ۸ پرو؛ بررسی کابین آریزو ۸ پرو

همان‌طور که پیش از این عنوان شد، این خودرو بالاترین سطح در بین سدان‌های چری است به همین دلیل در طراحی داخل آریزو ۸ پرو همه ویژگی‌های یک خودرو لوکس با امکانات به‌روز و در جهت راحتی سرنشینان در نظر گرفته شده است.

 

اصلی‌ترین مسئله‌ای که در زمان ورود به کابین آریزو ۸ پرو جلب توجه می‌کند، فضای داخلی بزرگ این خودرو است. با توجه به ابعاد بدنه، فضای کافی برای ۵ سرنشین داخل این خودرو در نظر گرفته شده است. به‌علاوه می‌توانید به‌وضوح حضور یک خودرو بزرگ و لوکس را در کابین این خودرو ببینید.

 

صندلی‌های جادار هستند و این مسئله به‌ویژه در صندلی‌های جلو جلوه بیشتری دارد. فضای داخلی کابین نزدیک به تیگو ۹ است و به این ترتیب ترکیبی از چرم و طرح آلومینیوم برس خورده را در بخش‌های مختلف می‌بینید. به‌علاوه باوجود سقف پانورامای سراسری، فضای داخلی بزرگ‌تر از آنچه هست نیز دیده می‌شود.

 

دو صفحه نمایش بزرگ به هم چسبیده (مجموعا با ابعاد ۲۴.۶ اینچ) در مقابل راننده و سرنشینان است. بخشی از این صفحه نمایش، اطلاعات مربوط به خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد و بخشی دیگر، مربوط به سیستم سرگرمی خودرو است. یک کنسول میانی بزرگ به همراه فضاسازی‌های زیاد در اختیار راننده و سرنشین است. تقریبا همه کنترل‌های خودرو از طریق همین صفحه نمایش مرکزی انجام می‌شود. این مسئله باعث شده کابین خلوت باشد و از تعداد دگمه‌ها و کلیدهای فیزیکی کم شود.

 

سرنشینان عقب هم فضای زیادی در اختیار دارند و این مسئله به‌ویژه در فضای پا بسیار مهم است. دو سرنشین کاملا در بخش عقب راحت هستند و حتی حضور سرنشین سوم هم تاثیر زیادی در راحتی آن‌ها ندارد. سرنشینان عقب به امکانات لازم برای تنظیم سیستم تهویه عقب دسترسی دارند.

 

طراحی ظاهری لوکس‌ترین سدان چری

در طراحی بیرونی آریزو ۸، به‌وضوح می‌توان یک سدان بزرگ اسپرت را دید. این مسئله مهم است چراکه خریداران خودروهای سدان در سال‌های اخیر توجه بیشتری به کراس‌اوورها نشان می‌دهند. با این وجود، طراحی این خودرو به شکلی است که می‌تواند به‌راحتی نظر خریداران را جلب کند.

 

در نمای جانبی، خطوط بدنه به‌خوبی هماهنگ شده‌اند و بخش‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. از این نما، شاهد شیب خودرو در بخش عقب هستیم. به این ترتیب شاید خودرو شبیه به خودروهای لیفت‌بک به نظر برسد که البته در عمل این‌گونه نیست و صندوق عقب کلاسیک در آن وجود دارد. با این وجود، همین قسمت به‌خوبی توانسته طراحی خودرو را اسپرت تر کند.

 

در نمای جلو همه‌چیز جذاب‌تر هم می‌شود. در اینجا، آریزو ۸ به‌وضوح یک سدان اسپرت است. بیشتر از همه، جلوپنجره بزرگ این خودرو است که جلب توجه می‌کند. چری در سال‌های اخیر به سمت طراحی جلوپنجره‌های بزرگ رفته است و در آریزو ۸ هم شاهد همین طرح جلوپنجره هستیم. دو ورودی هوا در طرفین با طراحی ذوزنقه‌ای و البته چراغ‌های کشیده، این بخش را کامل می‌کنند. در بخش بالای جلوپنجره و روی چراغ‌ها، یک نوار رنگی نصب می‌شود. رنگ این نوار در مدل‌های لوکس طلایی و در مدل‌های اسپرت قرمز است و البته این رنگ در هواکش‌ها هم ادامه پیدا می‌کند.

 

در بخش عقب، بازهم شاهد یک طرح اسپرت و البته هماهنگ با طراحی جلو هستیم. در اینجا، چراغ‌ها کشیده هستند و تا روی گلگیر ادامه پیدا می‌کنند. طراحی چراغ‌ها مشابه آنچه مدتی است در محصولات چری می‌بینیم، به یکدیگر متصل است. به‌علاوه باید به دو خروجی اگزوز نیز اشاره کنیم که حس قدرت بیشتری به این بخش می‌دهد.

 

چراغ‌های جلو و عقب خودرو از فناوری LED استفاده می‌کنند. به این ترتیب چراغ‌های جلو می‌توانند روشنایی بسیار مناسبی در اختیار راننده بگذارند بدون آنکه باعث خیره شدن چشم راننده مقابل شوند. در مقابل چراغ‌های عقب هم به‌خوبی می‌توانند سایرین را از وضعیت خودرو آگاه کنند.

 

امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس آریزو ۸

با توجه به اینکه مدتی تا رونمایی این خودرو باقی مانده است، هنوز سطح نهایی امکانات و آپشن‌های آریزو ۸ نهایی نشده ولی از هم‌اکنون می‌توان در مورد بسیاری از آن‌ها حدس‌هایی زد. مانند سایر محصولات فونیکس، این خودرو نیز در ایران با بالاترین سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی عرضه خواهد شد.

 

آریزو ۸ در زمینه امکانات رفاهی به صندلی‌های برقی و گرم‌کن و سرد‌کن صندلی‌ها ردیف جلو مجهز است. به‌علاوه سیستم تهویه این خودرو نیز دوگانه و مستقل است. به این ترتیب راننده و سرنشین می‌توانند دمای متفاوتی را برحسب نیاز خود تنظیم کنند. در کنار این‌ها، خروجی هوا برای صندلی‌های ردیف عقب نیز در نظر گرفته شده است ضمن آنکه سیستم تصفیه هوا نیز به‌صورت استاندارد بر روی آن نصب می‌شود.

 

سیستم صوتی این خودرو با ۸ اسپیکر محصول شرکت SONY پشتیانی می‌شود. سیستم دستیار صوتی چری نیز به‌صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب شده است و به این ترتیب می‌توانید به‌جای استفاده از کلیدها یا صفحه نمایش، از فرمان صوتی برای کنترل خودرو استفاده کنید. تودوزی چرم، اتصال تلفن همراه به مانیتور، شارژر بیسیم، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی و … از دیگر امکانات رفاهی این خودرو است.

 

در زمینه امکانات ایمنی، آریزو ۸ از این هم کامل‌تر است و لیست بلند بالایی از آپشن‌های ایمنی را فراهم می‌کند. سیستم خودران سطح ۲Plus که شامل رانندگی بین خطوط، ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو و … است بر روی این خودرو به‌صورت استاندارد نصب می‌شود. مجموعه کنترل پایداری Bosch آلمان و … از دیگر امکانات ایمنی Arrizo 8 است.

 

قیمت آریزو ۸

با توجه به اینکه در حال حاضر (ابتدای شهریور ماه) هنوز جزییات عرضه این خودرو در بازار ایران مشخص نیست، نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد قیمت آریزو ۸ سخت کرد. اما با توجه به عرضه آن در بازار چین و قیمت آن در این کشور، می‌توان در مورد قیمت آریزو ۸ حدس‌هایی زد.

 

بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد این خودرو در زمان عرضه به بازار، قیمتی بین فونیکس FX و تیگو ۸ پرو خواهد داشت. بر این اساس و بر اساس شرایط فعلی بازار و قیمت ارز و هزینه‌های قانونی، به نظر می‌رسد می‌توان قیمتی در حدود ۱.۸ میلیارد تومان را برای این خودرو پیش‌بینی کرد. البته در نظر داشته باشید قیمت نهایی خودرو در زمان عرضه مشخص خواهد شد و رقم اعلام شده تنها پیش‌بینی قیمت آریزو ۸ است.

سوالات شما
مشخصات فنی
  • حجم موتور : 1998 توربو
  • حداکثر قدرت : 254 اسب بخار
  • حداکثرگشتاور :390 نیوتن متر
  • جعبه دنده : 7 سرعته CVT
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰ :۹ ثانیه
  • وزن : 1470کیلوگرم
  • اندازه (میلیمتر) : 4780 طول -1843 عرض - 1469ارتفاع
  • ترمز و پایداری :ABS - EBD - LKA - TJA - HHC - EBA - ESC - BAS - TCS
  • کیسه هوا :کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، مجموعاً 6 کیسه هوا
  • دیگر تجهیزات : سقف پانوراما، شارژ بی سیم تلفن همراه، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، صفحه پشت آمپر دیجیتالی، فرمان برقی، شیفتر تعویض دنده، کروز کنترل، سنسور باران، ترمز پارک برقی، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار نقطه کور، تابلوخوان، سیستم خودران ADAS