سردار سیدکمال هادیانفر روز چهارشنبه در نشستی خبری با موضوع تشریح تصویب آیین نامه راهنمایی و رانندگی در هیات دولت اظهار داشت: در آیین نامه جدید ۲ بند درباره تغییر شرایط صدور گواهینامه به تصویب رسید.
وی درباره تغییرات ایجاد شده در آیین نامه توضیح داد: در آیین نامه گذشته، دارندگان گواهینامه پایه ۳ برای تغییر به پایه ۲ ملزم به توقف و انتظار دو ساله بودند که این موضوع برای پایه ۲ به پایه یک نیز به همین شیوه بود که در آیین نامه جدید این توقف یک ساله شد.
سردار هادیانفر با بیان اینکه این آیین نامه به زودی اجرایی می شود، اظهار داشت: روش تغییر پایه گواهینامه به صورت سابق و بر اساس شرکت در آزمون است.
همه گواهینامهها ۲ زبانه می شوند
فرمانده پلیس راهور به صدور گواهینامه های دو زبانه و بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس کنوانسیون ژنو، گواهینامه ۷۲ کشور در جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده است.
هادیانفر افزود: در گذشته گواهینامه بین المللی به صورت دفترچه ای و از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می شد که بر اساس آیین نامه جدید، این گواهینامهها به صورت کارت های عادی گواهینامه و به شکل دو زبانه فارسی و انگلیسی صادر میشود.
وی ادامه داد: این مسئله برای هموطنان ما در کشورهای خارجی و عضو در کنوانسیون رانندگی ژنو نیز به همین صورت است.
رییس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: علاوه بر این باید افرادی که متقاضی تسریع در صدور گواهینامه بینالمللی هستند باید ابتدا در سامانه «سخا» اطلاعات گذرنامه خود را بارگذاری شود و در صورت فقدان مشکل به خصوص در اطلاعات و عکس گواهینامه دوزبانه و بین المللی صادر می شود.
اعتبار گواهینامه بین المللی ۱۰ ساله است
رییس پلیس راهور فراجا همچنین به مدت زمان گواهینامه های بین المللی اشاره کرد و افزود: تمامی گواهینامه های جدید ۲ زبانه خواهد بود و مدت اعتبار آن هم ۱۰ سال تعیین شده است.
وی همچنین به تغییر کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: حجم بالای کتاب قدیمی، قیمت و توضیحات غیر لازم از دلایل اصلی تغییر کتاب گواهینامه رانندگی است که مورد تاکید فرماندهی فراجا بود.
به گفته سردار هادیانفر، کتاب جدید ۳۰ درصد قسمت کتاب قدیمی را دارد و لازم نیست که متقاضی گواهینامه جدید به خرید کتاب مبادرت بورزد بلکه برای تمامی اعضای خانواده قابل استفاده است.
رییس پلیس راهور فراجا همچنین به پایان آزمون برای تغییر پایه گواهینامه خبر داد و گفت: در اصلاح آیین نامه جدید تاکید ما این است که دارندگان هر مدل گواهینامه برای دریافت دیگر گواهینامه ها یا تغییر پایه لزوم به آزمون آیین نامه ندارد و یکبار کفایت می کند.
سردار هادیانفر این موضوع را برای دریافت گواهینامه پایه یک مستثنی دانست و گفت: برای تغییر گواهینامه به پایه یه به دلیل حساسیت حمل ونقل عمومی باید برای پایه یک فرایند ایین نامه و قوانین باید انجام شود.
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره اجرای کروکی الکترونیک گفت: تقریبا سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تصادف داریم که بخشی از این تصادفات جزیی است و نیازی به کروکی ندارد. در حالی که بخش قابل توجهی از تصادفات به دلیل خسارت نیازمند کروکی هستند.
سردار هادیانفر با بیان اینکه تصادفاتی که در قالب هزینه و تعهدات بیمه قرار میگرفتند در گذشته به صورت کاغذی صادر میشد، افزود: در طرح جدید نرم افزار کروکی الکترونیک طراحی شد و در استان قم برای یکسال در راهور و پلیس راه مورد آزمایش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه خروجی طرح یادشده بسیار رضایت بخش بود، اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده در ترسیم کروکی، کروکیهای تقلبی یا تصادفات ساختگی بود و متعاقب آن گزارش بیمه نیز سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات ساختگی را میدهد.
به گفته سردار هادیانفر، اکنون در کل کشور همه کروکیها به صورت الکترونیک صادر میشود و پنج هزار دست افزار به سامانه پلیس متصل شدند و در اختیار پلیس راهور کشور قرار گرفته است.
او توضیح داد: دادههای تصادف به سرور اصلی پلیس ارسال و سپس از آنجا به سرورهای بیمه مرکزی منتقل می شود که در نهایت به ۲۲ شرکت بیمه گذار ارسال خواهد شد تا هزینه خسارت محاسبه شود. این اطلاعات در لحظه خواهد بود و کروکی نیز به صورت پیامکی به صورت فایل برای خریدار و فروشنده ارسال خواهد شد.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: از دیگر مزایای کروکی الکترونیکی تعیین نقاط حادثه خیز است که به شکل متری و دقیق در سامانههای پلیس بارگذاری و قابل تحلیل میشود./ایرنا
ثبت نظر