مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

ذخیره هیدروژن با روشی جدید؛ شانس زندگی دوباره برای موتورهای درون‌سوز

هیدروژن یکی از سوخت‌های جایگزین بنزین است که مزایای بسیاری را به‌همراه دارد. بااین‌حال ذخیره هیدروژن به‌سختی امکان‌پذیر است و علاوه‌برآن، این سوخت قیمت بالایی دارد. حال محققان روشی را برای ذخیره هیدروژن و انتقال این سوخت کشف کرده‌اند که نسبت به گذشته بازدهی اقتصادی بیشتری دارد. این روند جدید ممکن است انقلابی را در دنیای خودروسازی ایجاد کند.

هیدروژن یکی از عناصر پرانرژی از نظر وزن است و در هنگام سوزاندن هیچ کربنی منتشر نمی‌کند. این مزیت باعث می‌شود تا هیدروژن یک سوخت ایده‌آل باشد و بسیاری آن را بهترین جایگزین برای سوخت‌های فسیلی می‌دانند. بااین‌حال ذخیره هیدروژن بسیار گران تمام می‌شود و نگهداری آن نیز چندان امن نیست. هیدروژن را بایستی در مخازن پرفشار نگهداری کرد یا اینکه آن را در دمای پایین به حالت مایع درآورد. هر دو روش به مقادیر زیادی انرژی و همچنین فرایندهای خطرناک و مواد شیمیایی نیاز دارند.

راهکار جدید ذخیره هیدروژن

حال روشی جدید ذخیره هیدروژن و انتقال آن توسط تیمی از محققان در مؤسسه Deakin’s for Frontier Materials (IFM) کشف شده است. این روش نه گران است و نه خطرناک و همچون بسیاری دیگر از اکتشافات بشری، به‌صورت تصادفی کشف شده است. این تیم درحال کشف راهکار جایگزین برای فرایندهای تقطیر برودتی در پالایشگاه‌ها با استفاده از پودر نیترید بور بود. محققان پس از اجرای فرایند جدید، به‌طور تصادفی متوجه شدند که پودر نیترید بور در ذخیره‌سازی ایمن و ارزان هیدروژن نیز مؤثر خواهد بود.

در این روش پودر نیترید بور آسیاب می‌شود و درون محفظه‌ای از فولاد ضدزنگ قرار می‌گیرد. محفظه با سرعت بالا به چرخش درمی‌آید تا زمانی که پودر نیترید بور شرایط جذب گاز هیدروژن را پیدا کند. اتم‌های هیدروژن توسط پودر نیترید بور جذب می‌شوند و هر زمان که نیاز باشد، قابل استفاده هستند. برای آزادسازی هیدروژن لازم است تا پودر نیترید بور در خلأ و با دمای چند صد درجه سلسیوس حرارت داده شود. مزیت دیگر این روش قابلیت چندبار استفاده از پودر نیترید بور است.

درحال‌حاضر، این روش تنها یک مفهوم محسوب می‌شود که اثبات شده است و نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد. این تیم از این تکنیک برای جداسازی دو تا سه لیتر مواد استفاده کرده است، بااین‌حال آن‌ها مطمئن هستند که می‌توان مقدار آزمایش را در دفعات بعد افزایش داد.

منبع:دیجیاتو

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *