مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس به طور کلی منتفی شد

اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آنها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.
سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آنها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.

اسماعیل شجاعی درباره جزییات جلسه روز گذشته شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو اظهار داشت: موضوع جلسه روز گذشته بررسی قیمت خودرو ساخت داخل بود که یکی از بحث‌های این جلسه میزان افزایش قیمت‌ها بود. شورا دستورالعملی را برای قیمت‌گذاری مشخص کرده و براساس آن دستورالعمل سازمان حمایت قیمت‌هایی را محاسبه کرد. وزارت صمت هم قیمت سه خودروی مشابه خارجی را برای هر خودروی داخلی محاسبه کرد، سازمان حمایت هم در کارگروه حضور داشت و در نهایت قیمت خودروها مشخص شد.

وی با بیان اینکه شورای رقابت قیمت‌ها را بررسی و تایید و آن را به وزارت صمت ابلاغ کرد و اعلام قیمت‌های جدید بر عهده وزارت صمت است، گفت: در جلسه دیروز شورا قیمت‌ها را تنها برای تولیدات داخل و نه خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژ را بررسی و اعلام کرد، وزارت صمت این اختیار را دارد که بخشی از درصدهای افزایش قیمت خودروها را اعلام کند.

سخنگوی شورای رقابت همچنین از منتفی شدن عرضه خودرو در بورس خبر داد و تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به طور کلی منتفی شد و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده‌ بود.

شجاعی ادامه داد: وزارت صمت هم پذیرفته‌است که فروش خودرو در سامانه متمرکزی که خود این وزارتخانه اعلام کرده انجام دهد و تعدادی ثبت نام هم برای پیش‌ فروش انجام شده ‌و از طریق قرعه کشی و نوبت دهی مکانیزم فروش خودرو در انجام است.

وی افزود: در این باره دیگر بحثی وجود ندارد چراکه همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرف‌کننده است و تنها آورده‌ای برای دولت داشت. البته در ادامه می‌توانست به نفع خودروساز باشد اما موضوع مهم زیانی بود که مصرف‌کننده وارد می‌کرد.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه اساسا در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا به شکل مزایده‌ای به فروش نمی‌رود، اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس تصمیم موقت و اشتباهی بود که از ابتدا شورای رقابت مخالفت خود را با این ساز و کار عرضه و فروش خودرو در بورس اعلام کرد و محکم هم بر روی دلایل مخالفت خود با این موضوع ایستاد، دیگر عرضه خودرو بورس از دستور کار خارج شد و منتفی بودن آن قطعی و نهایی است.

وی تاکید کرد: کشف قیمت خودرو در بورس کالا به صورت تهاجمی به زیان مصرف‌کننده بود چراکه به طور محدود چند دستگاه خودرو عرضه می‌شد و تقاضا هم بسیار بود و عملا هر کسی که قیمت بالاتری را اعلام کرد خودرو را خریداری می‌کرد و این فرایند در نهایت به ضرر مصرف‌ کننده بود و تعادل بازار را بهم می‌زد.

شجاعی درباره اظهارات رییس بورس مبنی بر حق شکایت بورس از شورای رقابت به دلیل زیان سهامداران خودرو گفت: بورس می‌تواند نسبت به شکایت از شورای رقابت اقدام کند اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است چراکه اساسا تصمیم عرضه خودرو در بورس خلاف قانون بود و شورا هم از همان ابتدا اعلام کرد که خودرو یک کالای کاملا انحصاری است و شورای رقابت می‌تواند در اینباره تصمیم بگیرد. بورس و وزارت صمت حق تصمیم گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آنها تصمیم غیر قانونی گرفته بودند.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *