مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

مالیات بر سود فروش خودرو چه تأثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

مالیات بر سود فروش خودرو نوع جدیدی از مالیات است که شامل سود حاصل از قیمت خرید و فروش یک خودرو می‌شود.در جریان تدوین بودجه سال ۱۴۰۲، انواع جدیدی از مالیات بر سود دارایی‌ها تصویب شدند. این مالیات‌ها شامل خودرو، مسکن، طلا و ارز می‌شوند. آن‌چه مالیات عایدی خودرو یا مالیات بر سود فروش خودرو نام دارد، یکی از انواع این مالیات‌های جدید است.

مالیات بر عایدی خودرو، شامل سودی می‌شود که مالکان خودروها از فروش آن‌ها کسب می‌کنند. درواقع از تورم ایجادشده، مالیات دریافت می‌شود. مالیات برعایدی خودرو در سال اول شامل ۳۰ درصد مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش خودرو می‌شود. اگر خودرو را بیش از یکسال نگهداری کنید، این مبلغ به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. اگر یکسال دیگر خودرو را نگهداری کنید و مدت مالکیت شما به بیش از ۲ سال برسد، این نرخ ۱۰ درصد خواهد بود. به عبارت دیگر برای در امان بودن از مالیات عایدی خودرو، بایستی یک خودرو را بیش از سه سال نگهداری کنید.

در این قانون به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است. بنابراین اگر یک خانواده بیش از چهار دستگاه خودرو داشته باشند، شامل مالیات می‌شوند. در نتیجه افرادی که اقدام به خرید و فروش عمده خودرو در تعداد بالا می‌کنند، بایستی مالیات بپردازند. اما این تصمیم چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

تاثیر مالیات بر سود فروش خودرو در بازار

خرید خودرو به قیمت پایین، نگهداری آن برای مدت کوتاه و فروش به قیمت بالاتر یکی از راه‌های ساده کسب سود در بازار خودرو است. این رویه طی سالیان گذشته بر بازار حاکم بوده است که حاصل آن را در قیمت‌های نجومی امروز می‌توان دید. حال تدوین مالیات ۳۰ درصدی بر مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش خودرو باعث می‌شود تا خودروها برای مدت بیشتری در پارکینگ‌ها انبار شوند. به عبارت دیگر مالیات بر سود فروش خودرو یا همان مالیات عایدی خودرو سبب می‌شود تا خودروها برای بیش از سه سال احتکار شوند تا از این مالیات در امان بمانند. نتیجه مستقیم این مالیات نیز کمبود خودرو در بازار و البته افزایش قیمت آن خواهد بود.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *