مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

محققان تویوتا: خودروهای هیبریدی برای محیط‌زیست بهتر از خودرو برقی هستند

تویوتا با وجود تلاش‌های زیاد برای رواج ایده تکنولوژی خودروهای هیبریدی، در ورود به بازار خودروهای برقی کند عمل کرده است.

تویوتا با وجود تلاش‌های زیاد برای رواج ایده تکنولوژی خودروهای هیبریدی، در ورود به بازار خودروهای برقی کند عمل کرده است. نتیجه این عملکرد انتقادات زیادی است که کارشناسان و مشتریان به عملکرد تویوتا وارد می‌کنند. حالا تویوتا ادعا می‌کند که داده‌هایی دارد که ثابت ‌می‌کند تمام‌برقی‌سازی صنعت خودرو نه‌تنها یک تصمیم تجاری بد است، بلکه می‌تواند برای محیط‌زیست مضر باشد.

«گیل پرت»، دانشمند ارشد این شرکت، می‌گوید ارائه خودروهایی با منابع انرژی مختلف ازجمله مدل‌های هیبریدی و هیدروژنی، برای شرکت‌های خودروسازی منطقی‌تر است.

اما اگر خودروهای برقی آلودگی کربنی تولید نمی‌کنند، چرا به سراغ تولید خودروهای هیبریدی برویم؟ پرت می‌گوید این مشکل به‌دلیل کمبود دسترسی به لیتیوم ماده معدنی اصلی در ساخت پک‌های باتری رخ خواهد داد. او پیش‌بینی می‌کند که صنعت خودرو به‌زودی با کمبود لیتیوم و همچنین سایر مواد معدنی مورد استفاده در تولید باتری و کمبود ایستگاه شارژ مواجه خواهد شد؛ زیرا تعداد خودروهای برقی درحال تولید به‌شدت افزایش می‌یابد.

اگر لیتیوم کافی برای تولید ده‌ها میلیون خودروی برقی در دسترس نباشد، اشتراک آن بین خودروهای هیبریدی منطقی به‌نظر می‌رسد. پرت می‌گوید ساخت میلیون‌ها مدل هیبریدی تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی کربنی دارد که نسبت به استفاده از مقدار مشابه لیتیوم برای تولید تعداد کمتری مدل تمام‌برقی، بسیار بیشتر است.

خودروهای هیبریدی مقرون‌به‌صرفه هستند

پرت محاسبات خود را با ۱۰۰ خودروی درون‌سوز شروع می‌کند که ۲۵۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر می‌کنند. اگر لیتیوم کافی برای ساخت ۱۰۰ کیلووات ساعت باتری داشته باشید، می‌توانید یک تسلا با محدوده پیمایش بالا بسازید، اما ۹۹ خودروی باقی مانده همچنان درون‌سوز خواهند بود و میزان آلودگی کربنی آن‌ها ۲۴۸.۵ گرم در هر کیلومتر است. اگر این ۱۰۰ کیلووات ساعت را بین ۹۰ خودروی هیبریدی تقسیم کنید و تنها ۱۰ خودروی درون‌سوز باقی بگذارید، آلایندگی به ۲۰۵ گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.

تولید خودروهای هیبریدی به آن معنا نیست که تویوتا علاقه‌ای به خودروهای برقی ندارد. این شرکت ژاپنی به‌تازگی سدان تویوتا bZ3X هم‌اندازه تسلا مدل ۳ را برای چین معرفی کرده است. این خودرو در کنار شاسی‌بلند تویوتا bZ4X عرضه می‌شود. اما این شرکت معتقد است که رقبایش مانند هوندا، کادیلاک، ولوو و دیگران، با تمام‌برقی‌کردن خط تولید خود مرتکب اشتباه می‌شوند.

پرت دراین‌باره گفت: کمبود بزرگی در زمینه مواد موردنیاز در تولید باتری و همچنین ایستگاه‌های شارژ رخ خواهد داد. این موضوع که نشان می‌دهد بهترین راه‌حل این مشکلات تولید انواع مختلف خودروهای هیبریدی است./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *