مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

آسیب محیط‌زیستی خودروهای خودران به‌دلیل نیاز به قدرت پردازشی زیاد

در آینده نه‌چندان دور شاهد تردد اتومبیل‌های بدون راننده در جاده‌ها و خیابان‌ها خواهیم بود. اما این خودروها برای محیط زیست چندان ایده آل نیستند.

صنعت خودرو درحال حرکت به‌سمت فناوری خودران است و در آینده نه‌چندان دور شاهد تردد اتومبیل‌های بدون راننده در جاده‌ها و خیابان‌ها خواهیم بود. اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد این نوع خودروها به‌دلیل نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالا، آثار زیان‌باری برای محیط‌زیست خواهند داشت. این تحقیق توسط MIT انجام شده و نتایج آن حاکی از آن است که استفاده از خودروهای خودران میزان آلاینده‌های کربنی را افزایش خواهد داد.

محققان MIT معتقدند تولید انبوه اتومبیل‌های خودران و قدرت پردازشی مورد نیاز آن‌ها هنگام رانندگی، می‌تواند به‌اندازه کل مراکز داده دنیا، گازهای گلخانه‌ای وارد جو کند. یکی از این محققان در مطالعه مذکور اظهار کرده‌ است:

«این خودروها ممکن است نیازمند قدرت پردازشی فوق‌العاده زیادی باشند. چنین خودروهایی دارای دوربین ۳۶۰ درجه هستند، بنابراین درحالی‌که ما دو چشم داریم، تعداد دوربین‌های آن‌ها شاید به عدد ۲۰ برسد تا دورتادور خودرو برای درک محیط و شناسایی اتفاقات همزمان، پایش شود.»

آزادسازی سالانه ۰.۱۴ گیگاتن گاز توسط خودروهای خودران

در تحقیق MIT، محققان یک اتومبیل خودران مجهز به ۱۰ دوربین را بررسی کرده‌اند. در این خودرو داده‌ها توسط ۱۰ شبکه عصبی عمیق پردازش شده‌اند. پس از یک ساعت رانندگی، این خودرو ۲۱.۶ میلیون بار استنباط‌هایی از محیط اطراف دریافت کرده است. اگر تکنولوژی خودران فراگیر شود و تعداد خودروهای مجهز به این فناوری به عددی در حدود یک میلیارد دستگاه برسد، در آن صورت تعداد استنباط‌های کامپیوتری به ۲۱,۶۰۰ تریلیون در هر ساعت خواهد رسید.

در سناریویی مشابه و در صورتی که هر راننده فقط یک ساعت در روز رانندگی کند، تأمین انرژی سخت‌افزارهای لازم برای پردازش داده‌های موجود، به آزادسازی سالانه ۰.۱۴ گیگاتن گاز آلاینده منجر خواهد شد. این میزان ۰.۳ درصد از کل آلایندگی تولیدی جهان در طول یک سال را تشکیل می‌دهد.

حالا بیایید این ارقام را با میزان آلایندگی خودروهای درون‌سوز مقایسه کنیم. تحقیق اخیر دو شرکت ریوین و پولستار حکایت از آن دارد ۱۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان، توسط خودروهای سواری تولید می‌شود. اما در این بین یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه در این تحقیق، معیار محاسبه روزانه یک ساعت رانندگی نیست. از سوی دیگر فناوری خودران میزان مسافتی را که خودروهای سواری و مسافربری در طول روز طی می‌کنند، به‌احتمال قوی به‌اندازه قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

البته در مقابل این احتمال نیز وجود دارد که با توسعه الگوریتم‌های پیشرفته‌تر و ساخت سخت‌افزارهای کم‌مصرف‌تر، میزان کربن ناشی از تردد اتومبیل‌های خودران کاهش پیدا کند. این امر اصلاً دور از انتظار نیست؛ زیرا روندی مشابه در سیر تکامل تکنولوژی‌های نوین همواره به‌چشم می‌خورد./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *