مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

آیا زبان طراحی بحث‌برانگیز بی ام و به فروش این برند کمک می‌کند؟

این خودروی اندازه متوسط چند ماه پس از رونمایی بی ام و کانسپت ۴ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ از راه رسید. به گفته این شرکت، سری ۴ تولیدی شامل بیش از ۸۰ درصد از عناصر طراحی کانسپت ازجمله جلوپنجره کلیوی بزرگ بود.

اگر فرضیات خود را صرفاً بر پایه قضاوت افکار عمومی قرار دهیم، گویا این تصمیم در طراحی سری ۴ یک شکست بوده است، اما درواقع این‌طور نیست.

افزایش فروش با ظاهر جدید

این موضوع را می‌توان با تحلیل آمار فروش این خودرو در سراسر جهان بهتر درک کرد. سال گذشته، بی ام و حدود ۱۴۶,۲۰۰ نسخه از مدل نسل فعلی را در تمام بازارها به فروش رساند. فروش سری ۴ که در مدل‌های کوپه، کروکی، گرن کوپه چهاردر و i4 برقی تولید می‌شود، نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۸۷ درصدی داشت. درواقع این مدل ششمین محصول پرفروش این شرکت است.

این انتقادها باعث نشد طراحان بی ام و از ارائه مدل‌هایی با طراحی بحث‌برانگیز دست بردارند. در نوامبر ۲۰۲۰، شاسی‌بلند بی ام و iX با ابعاد عجیبش معرفی شد. جلوپنجره بزرگ سری ۴ جنجال‌هایی به پا کرد، اما اولین شاسی بلند تمام برقی بی ام و آشوب شدیدی در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد.

iX هیچ شباهتی با آنچه این برند تا آن زمان ارائه کرده بود، نداشت. مسئله فقط اندازه جلوپنجره نبود، بلکه ابعاد کلی خودرو بود که کاملاً با رقبای آن یعنی آئودیE-Tron و مرسدس بنز EQC تضاد داشت.

بااین‌وجود، iX در سال ۲۰۲۲ با شکست E-Tron یا همان Q8 E-Tron به پرفروش‌ترین شاسی بلند بزرگ جهان تبدیل شد و به لیست پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند بزرگ کلاسیک دنیا راه یافت.

درحالی‌که سری ۴ و iX تقریباً مدل‌های تازه‌واردی در خانواده بی ام و محسوب می‌شدند، اما انتظار می‌رفت نسل هفتم مدل محبوب سری ۷ که در آوریل ۲۰۲۲ معرفی شد سبک طراحی محافظه‌کارانه‌تری را در پیش بگیرد.

زبان طراحی بی ام و، قمار بزرگ آلمانی‌ها

در عوض، بی ام و طراحی بسیار متفاوتی را نسبت به نسل قبلی ارائه کرد. این طراحی از نظر عده زیادی به اندازه سری ۴ جنجالی بود. بی ام و با هدف متمایزکردن این مدل و سلطه مجدد بر بازار این بخش با حضور مرسدس بنز S کلاس، روی طراحی ظاهری جدیدی قمار کرد. اکنون پس از گذشت یک سال از عرضه این محصول، به نظر می‌رسد که این ریسک جواب نداده است. بی ام و سری ۷ هنوز هم از نظر فروش در اروپا، آمریکا و چین از S کلاس عقب‌تر است.

تا سپتامبر ۲۰۲۳، بی ام و فقط ۳۷۰۰ نسخه از سری ۷ جدید در اروپا فروخت، در حالی که این رقم برای S کلاس تقریبا ۱۰۳۰۰ دستگاه بود. در ایالات متحده، تقریبا به ازای هر دو S کلاس فقط یک سری ۷ به فروش رفته است. در چین، این نسبت بیشتر است: یک بی ام و به ازای هر سه مرسدس. همین موضوع برایi7 و EQS نیز صدق می‌کند.

سپس بی ام و XM در سپتامبر ۲۰۲۲ از راه رسید. این خودرو به‌خاطر طراحی غیرمعمول و اندازه بزرگش به‌عنوان یک خودروی پرفورمنس، مورد انتقاد قرار گرفت. بااین‌وجود، پس از ۷ ماه حضور این مدل در بازار، بی ام و ۴۸۰۰ دستگاه از آن را در سراسر جهان به فروش رسانده است. این شاسی بلند پنجمین مدل پرفروش M در اروپا و آمریکاست. علاوه‌براین، XM از نظر فروش تا پایان ماه سپتامبر از لامبورگینی اوروس پیشی گرفته است. در این مدت، ۲۲۳۷ نسخه از XM در مقابل ۱۴۸۱ نسخه از اوروس به فروش رسیده است./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *