مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

تایر بدون هوا وارد بازار شد، البته فقط برای دوچرخه!

تایر بدون هوا ایده جدید صنعت وسایل نقلیه است. به‌لطف شرکت STC این اختراع اکنون برای دوچرخه‌ها قابل استفاده خواهد بود.

تایر بدون هوا یا لاستیک بدون باد، یکی از فناوری‌های جالب صنعت وسایل نقلیه است. این فناوری همچنان در مراحل اولیه توسعه برای خودروها قرار دارد. اما در سوی دیگر، محققان موفق شده‌اند تا لاستیک بدون باد را در بخش تایر دوچرخه تجاری‌سازی کنند. مالکان دوچرخه‌ها در ایالات‌متحده اکنون می‌توانند تایر بدون هوا را برای دوچرخه خود خریداری کنند.

این لاستیک‌ها توسط شرکت تولید تایر اسمارت یا STC تهیه شده‌اند. بنابر ادعای سازنده، از فناوری‌های به‌کاررفته در تجهیزات ناسا برای تولید این تایرها استفاده شده است. این شرکت پیش از این وظیفه توسعه تایرهای مخصوص مریخ‌نوردهای ناسا را بر عهده داشته. تایرهای بدون هوا برای استفاده در دوچرخه‌ها، هم‌اکنون قابل خریداری هستند.

لاستیک‌های بدون باد STC، مقاومت غلتشی کمتری نسبت به تایرهای عادی دارند. بنابراین برای حرکت‌دادن دوچرخه به نیروی کمتری نیاز خواهید داشت. بزرگ‌ترین مزیت این تایرها عدم نیاز به فشار هواست؛ بنابراین نیازی به چک‌کردن مداوم فشار هوای تایرها نخواهید داشت.

سواری دوچرخه مجهز به این تایرها همانند سواری با یک خودرو، مجهز به سیستم پنوماتیک خواهد بود. استفاده از این تایرها باعث افزایش عمر وسیله نقلیه نیز می‌شود، چرا که فشار کمتری به سیستم تعلیق و فنربندی وارد می‌کنند. درنهایت ظاهر شیک آن‌ها سبب می‌شود که وسیله نقلیه جلوه بهتری داشته باشد.

ساختار تایر بدون هوا چگونه است؟

هر لاستیک بدون باد از یک فنر مرکزی تشکیل شده که ساختار آن همانند حلقه‌های لاستیکی تایرهاست. این حلقه‌ها از جنس آلیاژ NiTinol ساخته می‌شوند. ترکیبات اصلی این آلیاژ نیکل و تیتانیوم است که البته ساختار قابل انعطافی نیز دارد؛ بنابراین ساختار ارتجاعی این ماده، شبیه به لاستیک عادی است.

بنابر ادعای شرکت سازنده، تایر بدون هوا STC‌ تنها به نیمی از مواد اولیه مورد‌نیاز برای ساخت یک لاستیک عادی نیاز دارد. همچنین سطح آج این تایرها قابل جایگزینی است. به گفته مدیران شرکت STC، استفاده گسترده از لاستیک بدون باد تا ۷۵ درصد از ضایعات این صنعت می‌کاهد. درحال‌حاضر تایرهای بدون باد STC  در قالب سه اندازه و با قیمتی بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار به مشتریان عرضه می‌شوند./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *