مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

عربستان سعودی اولین قطار هیدروژنی خاورمیانه را آزمایش خواهد کرد

وزیر انرژی عربستان سعودی، روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور آزمایش اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه آغاز خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور آزمایش اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه آغاز خواهد کرد.

این مقام دولتی در جریان مراسم هفته تغییرات آب و هوایی در ریاض گفت: «این طرح هفته آینده به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد. ما اولین قطار هیدروژنی را در خاورمیانه خواهیم داشت.»

قطار هیدروژنی قدرت پیشرانه خود را با استفاده از برق تولیدی توسط سلول‌های سوختی هیدروژنی تامین می‌کند. این قطارها در زمان استفاده آلایندگی صفر دارند و گزینه‌ای مناسب‌تر از قطارهای دیزلی معمولی در زمینه حفظ محیط‌ زیست هستند.

هیدروژن ذخیره‌شده در مخازن پرفشار پیل سوختی با اکسیژن هوا ترکیب شده و انرژی تولید می‌کند. در نتیجه این واکنش فقط بخار آب آزاد می‌شود. قدرت موتورهای برقی که چرخ‌های قطار را به حرکت درمی‌آورند از این الکتریسیته تامین می‌شود. قطارهای هیدروژنی می‌توانند به سرعت و سطح عملکرد مشابه قطارهای دیزلی یا برقی دست پیدا کنند.

حجم مخزن هیدروژن قطار هیدروژنی میزان برد حرکتی آن را تعیین می‌کند. از آنجا که قطارهای هیدروژنی را می‌توان مانند قطارهای دیزلی سوخت‌گیری کرد، برای حمل و نقل در مسافت‌های طولانی مناسب هستند.

مزایای قطار هیدروژنی چیست؟

مزیت اصلی قطارهای هیدروژنی این است که فقط بخار آب منتشر می‌کنند که هیچ اثر نامطلوبی ندارد. بنابراین آن‌ها انتخابی سالم و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل ریلی هستند.

در مناطقی که در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج گزینه‌های حمل و نقل پاک‌تر هستند، قطارهای هیدروژنی روزبه‌روز رایج‌تر می‌شوند. آن‌ها به ویژه در مکان‌هایی که نصب کابل‌های هوایی یا ریل‌های سوم برای برق‌رسانی به ریل‌های قطار عملی یا مقرون به صرفه نیست، مفید هستند.

با این حال، زیرساخت‌های تولید، ذخیره‌سازی و انتقال هیدروژن به منظور استفاده گسترده از قطارهای هیدروژنی باید بیش از پیش توسعه یابد. برنامه عربستان سعودی برای آزمایش اولین قطار هیدروژنی خاورمیانه در هفته آینده گامی بزرگ در این راستا خواهد بود.

کورادیا لینت اولین قطار مسافربری در جهان بود که فقط با انرژی هیدروژن کار می‌کرد. شرکت حمل و نقل ریلی چندملیتی فرانسوی آلستوم آن را تولید کرد و هنوز هم در حال جابجایی مسافران است.

در واقع معرفی آن در سال ۲۰۱۶ نقطه عطفی در پیشرفت فناوری پیل سوختی هیدروژنی در قطارها بود. این قطار امروزه با یک مخزن هیدروژن پر، بسته به مدل و شرایط خاص، بردی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دارد و برای خدمات ریلی منطقه‌ای و رفت و آمد طراحی شده است، بنابراین می‌تواند تعداد مشابهی از مسافران را مانند قطارهای دیزلی معمولی در خود جای دهد.

این قطار هیدروژنی اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ در نیدرزاکسن آلمان مورد استفاده قرار گرفت.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *