مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف + روش حل مشکل

 یافتن علت استارت نخوردن ماشین نقش مهمی در رفع مشکل دارد. ممکن است تنها موضوعی ساده منجر به این اتفاق شده باشد یا موضوعی جدی

استارت نخوردن خودرو یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است برای هر راننده‌ای پیش بیاید. پیداکردن علت استارت نخوردن ماشین نقش مهمی در کشف و رفع مشکل دارد. ممکن است فقط موضوعی ساده و پیش‌پاافتاده باعث این اتفاق شده باشد یا اینکه دردسرهای بزرگ‌تری گریبان راننده را بگیرد؛ بنابراین پاسخ به پرسش‌هایی مثل «چرا ماشین استارت نمی‌خورد؟» به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

اکثر مردم درصورت استارت نخوردن ماشین، مستقیم سراغ باتری می‌روند اما خوابیدن باتری فقط یکی از دلایل روشن نشدن خودرو است. در این مطلب، مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن خودرو و راهکار رفع آن‌ها را بررسی می‌کنیم؛ اگر دنبال پاسخ پرسش‌هایی مانند «برق پشت آمپر می‌آد ولی ماشین استارت نمی‌خوره!» هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مهم‌ترین دلیل استارت نخوردن ماشین چیست؟

تنها دلیل استارت نخوردن خودرو فرسودگی یا خوابیدن باتری آن نیست. حتی ممکن است وقتی برای موتورشویی به کارواش مراجعه می‌کنید، به‌دلیل رعایت‌نکردن اصول فنی در شستشوی موتور خودرو، با مشکل استارت نخوردن مواجه شوید. اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن خودرو هنگام استارت زدن عبارت‌اند از:

  • خوابیدن باتری خودرو
  • خراب شدن باتری، دینام و سیم‌کشی بین آن‌ها
  • قفل بودن فرمان
  • خرابی باتری کلید فوب
  • خالی بودن باک سوخت
  • خرابی استارتر
  • آسیب دیدن فیوز
  • خرابی سوئیچ احتراق
  • گرفتگی فیلتر سوخت
  • خرابی رله پمپ بنزین
  • تنظیم نبودن تسمه تایم

در قسمت بعدی، به‌صورت گسترده هرکدام از دلایل استارت نخوردن خودرو را شرح می‌دهیم.

۱. استارت نخوردن خودرو در سرما

دلیل اصلی استارت نخوردن خودرو در روزهای سرد زمستان، خوابیدن باتری است. این مشکل معمولاً وقتی رخ می‌دهد که خودرو چند روز روشن نشده باشد. باتری مهم‌ترین قطعه در سیستم برق خودرو است و اگر انرژی لازم را ذخیره نکرده باشد، توان الکتریکی موردنیاز برای روشن شدن خودرو حین استارت زدن تأمین نمی‌شود. خرابی دینام، مشکل در اتصالات سیم‌کشی بین دینام و باتری و همچنین جمع‌شدن گرد‌وغبار روی محل اتصالات باتری، احتمال خوابیدن باتری خودرو را افزایش می‌دهند.

اگر خودرو گیربکس دستی داشته باشد، می‌توان با هل دادن آن را روشن کرد. توصیه می‌کنیم در خودروهای دنده اتوماتیک هرگز از هل دادن برای روشن کردن موتور استفاده نکنید. راه‌حل دوم شارژ کردن باتری با روش باتری به باتری است، البته درصورتی‌که باتری و دینام خودرو و اتصالات آن‌ها مشکلی نداشته باشند.

برای این کار به کابل‌های استاندارد نیاز دارید تا قطب‌های هم‌نام یک باتری دارای شارژ را به باتری خودروی خود متصل کنید. معمولاً در این روش، باتری در عرض ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود. البته درصورت آسیب‌دیدگی باتری و اتصالات آن، باید برای تعمیر یا تعویض آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

۲. خرابی دینام

در زمان روشن بودن خودرو، دینام وظیفه تأمین برق موردنیاز باتری و شارژ کردن آن را بر عهده دارد. دینام انرژی مکانیکی را از حرکت خودرو گرفته و به توان الکتریکی تبدیل می‌کند. اگر دینام نتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، شارژ باتری خیلی زود خالی می‌شود.

اگر نمی‌دانید که دلیل استارت نخوردن خودرو باتری یا دینام است، آن را با هل دادن یا روش باتری به باتری روشن کنید. چند دقیقه اجازه دهید تا خودرو در حالت درجا روشن بماند. اگر دینام خراب باشد، خودرو خاموش می‌شود. برای تعمیر یا تعویض دینام باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

۳. علت استارت نخوردن ماشین اتومات

خودرو‌های مجهز به جعبه‌دنده دستی تا زمانی که در دنده باشند، استارت نمی‌خورند. این قضیه برای خودرو‌های اتومات نیز صدق می‌کند. برای اینکه خودرو اتومات با استارت زدن روشن شود، باید دنده را روی یکی از حالت‌های پارک (P) یا خلاص (N) قرار دهید. برای تعویض دنده به حالت پارک یا خلاص، حتماً پدال ترمز را فشار بدهید.

۴. قفل بودن فرمان

بعد از خاموش‌کردن خودرو و بیرون آوردن سوئیچ، فرمان خودرو در حالت قفل قرار می‌گیرد. تا زمانی که فرمان در این حالت قرار داشته باشد، خودرو استارت نمی‌خورد. ویژگی قفل فرمان با هدف جلوگیری از سرقت به خودروها اضافه شده است. برای خارج شدن فرمان از حالت قفل، سوئیچ خودرو را سر جایش قرار دهید. سپس فرمان را آرام تکان بدهید و هم‌زمان استارت بزنید. در این حالت، اگر سیستم برق خودرو مشکلی نداشته باشد، استارت می‌خورد.

۵. خراب شدن باتری کلید فوب

کلید فوب برای بازوبسته کردن و گاهی استارت زدن خودرو استفاده می‌شود. درصورت خرابی باتری کلید فوب، باید آن را تعویض کنید.

باتری کلید فوب که ضعیف شده باشد، ممکن است سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر خودرو دچار اشتباه شود؛ در نتیجه به‌خیال اینکه خودرو دارد دزدیده می‌شود، اجازه استارت زدن به خودرو را نمی‌دهد. معمولاً هر ۳ سال یک بار باید باتری کلید فوب خودرو را تعویض کنید.

۶. خالی بودن باک سوخت

اگر به‌ هر دلیل سوخت موجود در باک خودرو تمام شده باشد، خودرو استارت نمی‌خورد. در این حالت باید مقداری سوخت داخل باک خودرو بریزید تا روشن شود.

۷. خرابی استارتر

استارتر یا استارت خودرو، موتوری الکتریکی است که نیروی الکتریکی را از باتری می‌گیرد و به مکانیکی تبدیل می‌کند. هنگام استارت زدن، نیروی مکانیکی که استارت تولید کرده، به‌سمت موتور ارسال می‌شود و خودرو روشن می‌شود.

درصورت خرابی این قطعه، خودرو استارت نمی‌خورد. مهم‌ترین نشانه خرابی استارتر این است که بعد از چند بار تلاش بی‌نتیجه، موتور روشن می‌شود. دلیل آن هم این است که موتور استارت خیلی ضعیف شده است. معمولاً امکان تعمیر این قطعه وجود ندارد و درصورت خرابی باید تعویض شود.

۸. خرابی فیوز خودرو

فیوزها یکی از بخش‌های مهم سیستم برق‌رسانی خودرو هستند که ممکن است به‌مرور یک یا چند تا از آن‌ها خراب شوند؛ درنتیجه خودرو استارت نمی‌خورد. فیوز‌ها از زیر کاپوت یا فرمان خودرو در دسترس هستند.

معمولاً این مشکل با تعویض فیوز سوخته برطرف می‌شود. البته گاهی سوختگی شدید فیوز به سایر اتصالات و سیم‌کشی درون جعبه فیوز آسیب می‌زند. در این صورت باید اتصالات و سیم‌کشی خودرو تعمیر شود.

۹. خرابی سوئیچ احتراق خودرو

زمان استارت زدن، کلید درون بخش مکانیکی سوئیچ احتراق خودرو قرار می‌گیرد. در انتهای بخش مکانیکی سوئیچ تعدادی پین قرار دارد که آن را به قسمت الکتریکی متصل می‌کنند. وقتی کلید را می‌چرخانید، پین‌ها بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ احتراق را به‌ هم می‌چسبانند و با برقراری جریان برق، خودرو روشن می‌شود.

اگر سوئیچ خراب باشد، خودرو روشن نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این سوئیچ چشمک‌زدن چراغ داشبورد است. همچنین ممکن است به‌مرور پین‌ها دچار مشکل شوند؛ درنتیجه با چرخاندن کلید، بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ به هم وصل نشوند. سوئیچ احتراق نیز درصورت خرابی فقط باید تعویض شود.

۱۰. خرابی شمع از دلایل مرسوم علت استارت نخوردن ماشین

شمع‌ها در سیستم سوخت‌رسانی وظیفه جرقه‌زنی درون محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر به هر دلیل شمع‌ها خراب شوند، جرقه‌زنی انجام نمی‌شود و خودرو روشن نمی‌شود.

معمولا شمع‌ها قبل از خراب شدن نشانه‌هایی ازجمله افت شتاب‌گیری خودرو و افزایش مصرف سوخت بروز می‌دهند. برای رفع این مشکل باید شمع‌های آسیب‌دیده را تعویض کرد.

۱۱. خراب شدن رله پمپ بنزین

قطعه الکترونیکی رله پمپ بنزین در خودروهای انژکتوری وظیفه کنترل برق ورودی به قطعات مختلف سیسم سوخت‌رسانی خودرو را بر عهده دارد. درصورت خرابی این قطعه، پمپ بنزین نمی‌تواند سوخت را از باک به محفظه احتراق موتور ارسال کند؛ درنتیجه خودرو با استارت زدن روشن نمی‌شود. رله پمپ بنزین معمولاً داخل جعبه فیوز قرار دارد و درصورت خرابی باید تعویض شود.

۱۲. تنظیم نبودن یا خرابی تسمه تایم

وقتی استارت می‌زنید، میل لنگ تسمه تایم خودرو را می‌چرخاند؛ درنتیجه میل سوپاپ می‌چرخد. به‌این‌ترتیب سوپاپ شروع به حرکت می‌کند. به‌هم‌خوردن تنظیم تسمه تایم یا خرابی این قطعه یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن خودرو است. برای حل این مشکل باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا اگر ممکن است تسمه تایم دوباره تنظیم یا تعویض شود.

۱۳. گرفتگی فیلتر سوخت نیز علت استارت نخوردن ماشین است

فیلتر سوخت در مسیر ارسال سوخت از باک بنزین به محفظه احتراق موتور قرار دارد. این فیلتر ذرات آلاینده موجود در سوخت را جدا می‌کند و ممکن است به‌مرور کثیف شده و دچار گرفتگی شود؛ درنتیجه این اتفاق، ارسال سوخت به سمت محفظه احتراق به مشکل می‌خورد و احتمال روشن نشدن خودرو وجود دارد. برای رفع این مشکل باید فیلتر را تعویض کنید. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است هر ۳۰ هزار کیلومتر یک بار فیلتر سوخت تعویض شود.

۱۴. علت استارت نخوردن ماشین بعد از شستن موتور چیست؟

استارت نخوردن خودرو بعد از موتورشویی در کارواش یکی از مشکلات رایج است. تماس آب با سیستم الکتریکی خودرو مانند باتری، سیم‌ها، شمع‌ها و… اصلی‌ترین دلیل بروز مشکل در روشن شدن خودرو است.

به هیچ عنوان بعد از رانندگی طولانی‌مدت به کارواش مراجعه نکنید. تماس آب سرد با موتور داغ باعث می‌شود قطعات الکتریکی آن در معرض آسیب شدید قرار بگیرند. برای موتورشویی به کارواش‌هایی مراجعه کنید که اصول شستشوی موتور را به‌خوبی رعایت می‌کنند.

جمع‌بندی، علت استارت نخوردن ماشین چیست؟

در این مطلب ۱۴ دلیل استارت نخوردن خودروها را بررسی کردیم و متوجه شدیم خرابی باتری فقط یکی از دلایل روشن نشدن خودرو است. درصورت خرابی قطعات مؤثر در استارت خودرو، معمولاً راهی برای تعمیر آن‌ها وجود ندارد و باید به‌ فکر تعویضشان باشید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *