مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

کرتیس رایت ۲۵۰۰؛ عجیب ترین خودرو آمریکا! (+عکس)

کرتیس-رایت مدل ۲۵۰۰ به دو پیشرانه Lycoming با قدرت ۱۸۰ اسب بخار مجهز بود. این پیشرانه ها نیروی مورد نیاز فن های تعبیه شده در جلو و عقب این وسیله نقلیه را تامین می کردند. این دو فن سرعت پایین بالشتکی از هوا ایجاد می کردند تا امکان حرکت خودرو فراهم شود.

شرکت کرتیس-رایت یکی از بزرگ‌ترین شرکت های هواپیماسازی در آمریکا بود که تولید هواپیماهای جنگی افسانه ای مانند پی-۴۰ و اس‌بی۲‌سی هل‌دایور در کارنامه آن ثبت شده است. این شرکت در سال ۱۹۵۹، خودرو هوایی مدل ۲۵۰۰ را معرفی کرد.

ارتش آمریکا به دنبال یک وسیله نقلیه تاکتیکی کوچک و سبک آبی‌خاکی بود. شرکت کرتیس-رایت به جای مدل های دارای چرخ یا نوار شنی، رویکرد متفاوتی را با الهام از وسایل نقلیه اثر سطحی یا هاورکرافت در پیش گرفت و نتیجه آن معرفی خودرو هوایی مدل ۲۵۰۰ بود.

کرتیس-رایت مدل ۲۵۰۰ از زمان خود جلوتر بود زیرا بیشتر یک خودرو جاده ای بود تا این که یک هواپیما باشد. این وسیله نقلیه ظرفیت حمل دو یا چهار سرنشین را داشت و شبیه به یک خودرو واقعی به نظر می رسید. این خودرو هوایی ۱۰ تا ۱۵ اینچ (۲۵ تا ۳۸ سانتیمتر) از زمین فاصله می گرفت.

خودرو هوایی کرتیس-رایت مدل ۲۵۰۰ به دو پیشرانه Lycoming با قدرت ۱۸۰ اسب بخار مجهز بود. این پیشرانه ها نیروی مورد نیاز فن های تعبیه شده در جلو و عقب این وسیله نقلیه را تامین می کردند. این دو فن سرعت پایین بالشتکی از هوا ایجاد می کردند تا امکان حرکت خودرو فراهم شود.

کرتیس-رایت مدل ۲۵۰۰ دارای یک غربیلک فرمان برای کنترل جهت حرکت و یک اهرم گاز شبیه به نمونه های مورد استفاده در قایق ها بود. برای افزایش سرعت باید این اهرم به بالا برده می شد و بالعکس آن برای کاهش سرعت. فرمان و ترمز با کنترل سرعت و جهت فن ها عمل می کردند.

خودرو هوایی کرتیس-رایت با ۲۱ فوت (۶.۴ متر) طول، هفت فوت (۲.۱ متر) ارتفاع و هشت فوت (۲.۴ متر) پهنا با استانداردهای خودروهای سواری امروز نمونه کوچکی نبود. اما در دهه ۱۹۶۰، افراط و تفریط در هر چیزی دیده می شد. این وسیله نقلیه ۲۷۷۰ پوند (۱۲۵۶ کیلوگرم) وزن داشت که با بیشتر خودروهای اندازه متوسط امروز قابل مقایسه است.

دو نمونه اولیه از این وسیله نقلیه ساخته شد اما با توجه به ظرفیت حمل بار کم و بیشینه سرعت ۶۱ کیلومتر بر ساعت، ارتش آمریکا را تحت تاثیر قرار نداد.

یکی از این دو نمونه اولیه در موزه حمل و نقل ارتش آمریکا در ویرجینیا نگهداری می شود./عصرایران


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *