مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

۱۰ نوآوری که صنعت خودرو را دگرگون کرد

این روزها نوآوری هایی در صنعت خودرو رقم می خورد که در صورت نبود آن ها انگار که خودرو یک چرخ ندارد.

باید پذیرفت که سرعت پیشرفت تکنولوژی و نوآوری بسیار بالا رفته و به پلک زدنی شگفتی تازه ای در صنعت خودرو رقم می خورد. تا چندی پیش شیشه بالابر برقی در خودرو در زمره جذاب ترین و کاربردی ترین آپشن های یک خودرو به شمار می رفت اما امروز برخورداری خودرو سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، یا سیستم ناوبری و مواردی از این دست در دسته امکانات پیش پا افتاده ای قرار می گیرد که دیگر خودروهای اقتصادی هم از آن بهره مند هستند.

 

پیشرانه برقی

سابقه طراحی پیشرانه های برقی به سال های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ بازمیگردد، با وجود صدای بسیار زیاد، بوی ناخوشایند، خطرات، مشکلات راه­‌اندازی و نگهداری، پیشرانه­‌های درون­‌سوز همچنان سبک‌تر و ارزان‌تر از نمونه‌­های برقی هستند. البته با پیشرفت فناوری و تشدید سختگیری قوانین، به نظر می­‌رسد که مشکلات باقیمانده هم رفع شود و پیش بینی می شود که با سرعت رشد تولید خودرو با پیشرانه برقی، طی کمتر از یک دهه آینده دیگر خبری از پیشرانه های درون سوز نباشد.

 

توربوشارژ

با مروزی بر خودروهایی که طی یک دهه اخیر وارد بازار شده اند متوجه می شویم گروه خودروهایی که از موتور تنفس طبیعی دارند در اغلیت بوده و حالا اکثر قریب به اتفاق خودروها از توربو شارژ بهره مند هستند. ایده استفاده از فشار هوا برای افزایش بازدهی پیشرانه، سال‌ها پیش یعنی در اوایل دهه ۶۰ میلادی به ذهن مهندسان جنرال موتورز رسید، زمانی که اولدزمبیل F-85 Jetfire و شورولت Corvair Monza از مزایای این فناوری برخوردار شدند. ب ام و ۲۰۰۲ توربو مدل ۱۹۷۴، پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۱۹۷۵ و مرسدس‌بنز ۳۰۰SD مدل ۱۹۷۸ با پیشرانه توربودیزل، تلاش‌هایی در جهت استفاده از این فناوری بود، اما پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ گروه فولکس‌واگن در میانه دهه ۹۰، این فناوری را به تولید انبوه رساند. از ابتدای دهه ۲۰۱۰ به این طرف، توربوشارژر به جزئی جدانشدنی از صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

 

موتورهای روتاری

بسیاری از برندهای خودروساز همچون NSU و سیتروئن در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی، اشتیاق زیادی به استفاده از موتورهای روتاری یا دورانی وانکل در محصولات خود داشتند. این تمایل خیلی زود به پشیمانی بدل شد به نحوی که سیتروئن تلاش کرد خودروهای مجهز به این پیشرانه­ را بازخرید کند. فقط مزدا بود که تا پایان تولید RX-8 در سال ۲۰۱۰ و به علت انطباق با استاندارد آلایندگی یورو ۵، از این فناوری استفاده میکرد. احتمالا نمایش مفهومی آئودی A1 بود که مزدا را به فکر استفاده از این پیشرانه به عنوان منبع انرژی برای مدل برقی MX-30 انداخت.

 

از کار افتادن سیلندر دریچه‌های متغیر

فناوری از کار انداختن بخشی از پیشرانه در هنگام عدم نیاز به حداکثر قدرت، این روزها بسیار رایج شده و به کاهش مصرف سوخت یاری می­‌رساند. این فناوری، اولین مرتبه با نام V8-6-4 توسط کادیلاک در سال ۱۹۸۱ معرفی شد تا در دومین بحران سوخت به مصرف­‌کنندگان یاری رساند. هرچند این فناوری به سرعت کنار رفت، اما دو دهه بعد با عملکرد بهتر بازگشت و ماندگار شد.

 

چراغ های خودکار

موضوغ چراغ های خودرو را باید در دهه ۵۰ میلادی بیابیم زمانیکه فناوری Autronic Eye کادیلاک در سال ۱۹۵۲، نخستین گام در این جهت بود که به نحوی تا اوایل دهه ۸۰ میلادی هم به حیات خود ادامه داد.

روشن شدن خودکار چراغ‌ها پس از کاهش نور محیط با فناوری Twilight شرکت جنرال موتورز در دهه ۶۰ میلادی معرفی شد. البته شکل امروزی این فناوری را باید مدیون خودروهایی همچون سیتروئن DS و تاکر ۴۸ دانست. سابقه چرخش نور در هنگام پیچیدن خودرو هم به دهه ۲۰ میلادی بازمی­‌گردد.

 

سپرهای همرنگ با بدنه خودرو

سپرهای خودروها از میانه دهه ۹۰ میلادی تاکنون به بخشی از بدنه و جزئی از طراحی کلی تبدیل شده است، اما در سال‌های دور، این قطعه به صورت مستقل طراحی شده و جنس متفاوتی داشت. پونتیاک GTO مدل ۱۹۶۷، شورولت کوروت از سال ۱۹۷۳ به بعد و پورشه ۹۲۸ مدل ۱۹۷۸، نخستین خودروها با چنین ویژگی بودند.

 

فرمان پذیری محور عقب خودرو

قابلیت فرمانپذیری چرخهای عقب نخستین بار در دهه ۸۰ میلادی و در خودروهای ژاپنی همچون مزدا ۶۲۶ و هوندا پرلود معرفی شد. نیسان GT-R مدل ۱۹۸۹ هم این ویژگی را داشت، اما با پایان عمر نسل R34 این قابلیت را از دست داد. البته خودروسازان دیگر در سال‌های اخیر به این فناوری روی خوش نشان داده‌­اند.

 

جابه جا شدن فضای بار خودرو

از آنجاییکه این روزها دسته خودروهای برقی هرروز در حال بزرگتر شدن است و دیگر خبری از پیشرانه درون سوز در قسمت جلو خودرو نیست، قرار دادن لوازم در زیر کاپوت هم به امری نسبتا عادی تبدیل شده است.

البته ناگفته نماند که در خودروهای موتور-وسط یا موتور-عقب همچون تویوتا MR2 یا پورشه ۹۱۱ و بسیاری از محصولات ب‌ام‌و، فیات، رنو، فولکس‌­واگن و اشکودا که در بیش از نیم قرن پیش به صورت موتور-عقب طراحی شده بودند نیز فضای بار در بخش جلو قرار داشت.

 

داشبورد دیجیتال

نمایشگر و صفحه پشت ­آمپرهای دیجیتال امروزه به امری عادی در کابین خودروها بدل شده و حتی در برخی نمونه­‌ها مثل مرسدس بنز EQS، سراسر داشبورد را به خود اختصاص داده است. نمایشگرهای دیجیتال در اوایل دهه ۸۰ میلادی ظاهر شدند، اما استفاده گسترده از آن‌ها توسط خودروسازان اروپایی، از اواخر این دهه آغاز شد. با افزایش نیاز کاربران به ارتباط با تلفن هوشمند، مسیریاب و غیره، نمایشگرها نیز به جزئی جدانشدنی از خودروهای امروزی تبدیل شده‌­اند.

 

دستیار صوتی خودرو

ایده اولیه این فناوری هم در اوایل دهه ۸۰ میلادی و تقریباً همزمان با نمایشگرهای دیجیتال مطرح شد. هرچند این فناوری تاکنون بسیار پیشرفت کرده، اما حقیقت این است که دستیارهای صوتی تنها به فرامین راننده گوش کرده و آن را اجرا می‌­کنند بنابراین رویای بشر برای گفتگو با خودروها، هنوز اجرایی نشده است.

منبع:جوان خودرو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *