مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

۴ روش استعلام آسان برای نمره منفی گواهینامه + جدول خلافی گواهینامه ۱۴۰۲

درج نمره منفی گواهینامه یکی از ناگوارترین تجربیات هر راننده به حساب می‌آید استعلام نمره منفی و جریمه ها را در این مطلب می‌خوانید.

درج نمره منفی گواهینامه یکی از ناگوارترین تجربیات هر راننده به حساب می‌آید. احتمالا شما یا اطرافیان‌تان تاکنون با پیامک کسب نمره منفی گواهینامه روبه‌رو شده باشید. این قانون به منظور پیشگیری از ایجاد خطر توسط رانندگان بی‌ملاحظه وضع شده است که در گذشته فقط با پرداخت جریمه نقدی خلافی خودرو را پاک می‌کردند. در این مطلب هر آنچه باید درباره نمره منفی گواهینامه، روش استعلام نمره منفی گواهینامه و پاک کردن آن بدانید را مطالعه خواهید کرد.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

مفهوم نمره منفی گواهینامه نوعی جریمه غیرنقدی برای رانندگان متخلف است. این جریمه به صورت امتیاز منفی برای رانندگانی که اهمیتی به جریمه‌های نقدی نمی‌دهند ثبت می‌شود. نمره منفی سطح‌های مختلفی دارد که هر کدام با پیامدهای خاصی همراه هستند. به عبارتی پلیس راهور یک جدول خلافی گواهینامه تعریف کرده است که براساس میزان تخلف کاربر، به وی جریمه و نمره منفی تعلق خواهد گرفت.

سطح ۱:

گواهینامه افرادی که جمع نمرات منفی آن‌ها به ۳۰ برسد به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود و شخص متخلف اجازه رانندگی با هیچ وسیله نقلیه‌ای را ندارد. پس از گذشت این زمان، فرد خاطی می‌تواند با پرداخت ۶۰ هزار تومن گواهینامه خود را آزاد کند.

سطح ۲:

اگر پس از طی مرحله قبلی، راننده دوباره تخلف کند و جمع امتیازات منفی او به ۲۵ برسد، گواهینامه وی به مدت ۶ ماه توقیف می‌‌شود. فرد خاطی در این مرحله برای آزادسازی گواهینامه باید ۹۰ هزار تومان بپردازد.

سطح ۳:

اگر فردی پس از دو مرحله قبلی باز هم به رانندگی پرخطر ادامه دهد و جمع نمرات منفی او به ۲۰ برسد، گواهینامه وی باطل شده و تا یکسال حق رانندگی ندارد. شخص خاطی پس از یک سال باید دوباره در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کرده و برای دریافت گواهینامه اقدام کند. وی همچنین باید مبلغ ‍۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان جریمه بپردازد.

نمره منفی برای چه کسی ثبت می‌شود؟

اگر تخلفی از طریق دوربین ثبت و پلاک خودرو وارد سامانه شود، نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو لحاظ می‌شود که به عبارتی همان خلافی گواهینامه است. اما در صورتی که پلیس راهور تخلف را ببیند و ثبت کند، نمره منفی مستقیم به راننده تعلق می‌گیرد.

اگر چند خودرو دارید و نمره منفی برای پلاک خودروی شما ثبت شده است (در صورتی که راننده متخلف شما نبوده‌اید)، می‌توانید به واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه نمایید. سپس با تکمیل فرم مربوطه، می‌توانید نسبت به انتقال نمره منفی به گواهینامه متخلف واقعی اقدام کنید.

کدام جرایم رانندگی مشمول نمره منفی گواهینامه می‌شود؟

این جریمه فقط برای تخلفاتی در نظر گرفته شده که جان و مال راننده یا افراد دیگر را تهدید کند،‌ بنابراین فقط ۲۰ مورد از ۱۷۲ مورد تخلف رانندگی را شامل می‌شود که به شرح زیر هستند:

تخلف نمره منفی خودرو سبک نمره منفی خودرو سنگین
حرکت مارپیچ ۳ ۵
د‍ور زدن ممنوع ۳ ۵
ا‍ستفاده از موبایل در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳ ۵
عدم توجه به فرمان ایست پلیس مدرسه ۳ ۵
ع‍بور ممنوع ۴ ۶
ع‍دم رعایت حق تقدم ۴ ۶
نقص فنی موثر به‌خصوص در روشنایی چراغ‌ها ۳ ۶
ح‍رکت دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها ۵ ۷
ع‍بور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۵ ۷
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیشتر از زمان مجاز ۷
عدم‌رعایت شرایط مندرج در گواهینامه مانند عینک و … ۳ ۷
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک ۸ ۸
عدم رعایت مقررات حمل بار ۵ ۸
ت‍جاوز به چپ در محور راه ۵ ۹
حرکات نمایشی ۸ ۱۰
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۵ ۱۰
سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه ۵ ۱۰
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۵ ۱۰
ت‍جاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)‍ ۱۰ ۱۵
رانندگی در مستی ۱۰ ۲۰

استعلام نمره منفی گواهینامه رایگان و آنلاین

سریع‌ترین روش استعلام نمره منفی گواهینامه استفاده از اپلیکیشن پلیس من است، که تمام خدمات پلیس+۱۰ را ارائه می‌دهد.

راه دوم، استعلام خلافی گواهینامه به صورت آنلاین است. برای این کار باید به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. در این سایت با وارد کردن شماره گواهینامه، تعداد نمره‌های منفی و دفعات ارتکاب هر یک از تخلفات به شما نشان داده می‌شود.

راه سوم و چهارم که برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند در نظر گرفته شده، ارسال کد ملی به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ یا تماس با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ است.

نمره منفی گواهینامه چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟

اگر به مدت ۶ ماه از ثبت آخرین تخلف منجر به رسیدن به سقف امتیاز منفی (در مرحله اول ۲۹ امتیاز و در مرحله دوم ۲۴ امتیاز) هیچگونه تخلف پرخطری انجام ندهید، تمام نمرات منفی قبلی گواهینامه شما به طور خودکار حذف می‌شود.

اعتراض به خلافی گواهینامه

اگر به خلافی گواهینامه خود اعتراضی دارید، می‌توانید با مراجعه به واحدهای اجرائیات تخلفات در سراسر کشور آن را ثبت کنید. پس از پر کردن فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک موردنیاز، کارشناسان آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و پس از رسیدگی رای خود را صادر می‌کنند. مدارک مورد نیاز برای اعتراض به نمره منفی به شرح زیر است:

اصل گواهینامه

کارت ملی مالک خودرو

وکالت نامه یا قولنامه یا هر سند نشان‌دهنده مالکیت خودرو فرم درخواست اعتراض به نمره منفی/دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *