مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
شتاب فونیکس FX در پیست آزادی

راز شتاب؛ عوامل موثر بر شتاب فونیکس FX

فونیکس FX مدتی قبل معرفی و فروش آن نیز از سوی آسیا خودرو آغاز شده است. این خودرو طراحی اسپرتی دارد و این مسئله در داخل و خارج خودرو دیده می‌شود اما علاوه بر این‌ها، این خودرو در زمینه حرکت نیز قابلیت‌های زیادی دارد تا جایی که اکنون عنوان سریع‌ترین خودرو ایران در زمینه شتاب را از آن خود کرده است. شتاب فونیکس FX در تست‌هایی که در پیست آزادی تهران انجام شده، عددی در حدود ۸ ثانیه را نشان می‌دهد که برای یک کراس‌اوور در این کلاس، رکورد بسیار خوبی است و از تمام رقبا جایگاه بالاتری دارد. در این مطلب، به بررسی عوامل فنی موثر بر شتاب فونیکس FX می‌پردازیم.

 

شتاب فونیکس FX چقدر است؟

فونیکس FX پیش از عرضه رسمی به بازار ایران، توسط مدیران خودرو در اختیار خبرنگاران مستقل حوزه خودرو قرار گرفت تا آن را در پیست اتومبیل‌رانی آزادی مورد بررسی قرار دهند. در جریان این تست، خبرنگاران آزمون‌هایی را با دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیری برای بررسی شتاب فونیکس FX ترتیب دادند که نتایج آن قابل توجه بود.

 

بر اساس آزمون‌های انجام گرفته در دفعات مختلف توسط رانندگان مختلف، در نهایت مشخص شد شتاب فونیکس FX عددی کمتر از ۸ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت یک‌صد کیلومتر بر ساعت است. به این ترتیب نتایج آزمون‌های مستقل بر روی این خودرو نشان داد، فونیکس FX هم‌اکنون سریع‌ترین خودرو بازار ایران است.

 

نقش موتور توربو شارژر در شتاب فونیکس FX

همان‌طور که پیش از این در زمینه مشخصات فنی فونیکس FX گفتیم، این خودرو در تیپ پریمیوم، از موتور ۱.۶ لیتری به همراه توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. این موتور که یکی از پرقدرت‌ترین موتورهای تولید شده در ایران است، نقش بسیار مهم در شتاب فونیکس FX دارد.

 

موتور فونیکس FX در تیپ پریمیوم، می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب فونیکس FX تنها با اتکا به این موتور، به‌راحتی می‌تواند از بسیاری از خودروهای بازار ایران عبور کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موتور این خودرو، بهره‌گیری از توربو شارژر است چراکه باعث می‌شود از یک‌طرف توان موتور فونیکس اف ایکس افزایش پیدا کند و از سوی دیگر این خودرو بتواند در نقاط مختلف کشور عملکرد یکسان داشته باشد.

 

در کنار این، استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ فونیکس FX است. با کمک این سیستم، سوخت با فشار بسیار زیاد و به‌صورت پودر شده، دقیقا به محفظه احتراق پاشیده می‌شود. با این کار، کارآیی سوخت افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از حجم ثابتی از بنزین، توان بیشتری گرفت. به‌علاوه ECU موتور می‌تواند سناریوهای متنوع‌تری برای پاشش سوخت ایجاد کند.

 

به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین اجزای شتاب فونیکس FX، موتور پرقدرت این خودرو است. موتور می‌تواند در همه حال، به‌سرعت حداکثر قدرت خود را در اختیار راننده قرار دهد. به‌علاوه گشتاور بالای موتور که در دورهای پایین به دست می‌آید، باعث می‌شود شتاب میانی فونیکس FX نیز بالاتر از رقبا باشد.

 

مزیت استفاده از توربو شارژر در موتور فونیکس FX

استفاده از توربو شارژر بر روی این موتور باعث می‌شود در هر سیکل کاری، حجم هوای بیشتر به‌صورت فشرده وارد موتور شود. به این ترتیب موتور خودرو نیز می‌تواند سوخت بیشتری را به موتور تزریق کند.

 

یکی از مشکلات بزرگ موتورهای تنفس طبیعی، وابستگی زیاد آن‌ها به فشار هوای محیط است. موتورهای تنفس طبیعی، در مرحله مکش هوا را با فشار محیط اطراف به داخل می‌کشند و به همین دلیل حجم هوای وارد شده، وابستگی زیادی به فشار هوا دارد. به این ترتیب در شهرهایی که ارتفاع بالایی دارند (مثلا تهران) فشار هوا کمتر است و به همین دلیل هوای کمتری به موتور می‌رسد.در این حالت موتور هم برای تنظیم نسبت سوخت و هوا ناچار به تزریق سوخت کمتری است و در نتیجه قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند. در این موتورها شاهد هستیم عملکرد موتور در شهرهای کم ارتفاع (مثلا شهرهای ساحلی که هم سطح دریا هستند) بهتر است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

 استفاده از توربو شارژر باعث می‌شود وابستگی به فشار هوا برای موتور کاهش پیدا کند. در این موتورها، هوا تقریبا همیشه با فشار ثابتی به داخل موتور پمپ می‌شود و موتور همیشه می‌تواند سوخت بیشتری نیز دریافت کند. به این ترتیب، علاوه بر افزایش توان موتور، شاهد پایداری قدرت موتور در ارتفاع‌های مختلف هستیم.

 

نقش گیربکس دو کلاچه در شتاب فونیکس FX

یکی دیگر از مواردی که باعث ارتقا شتاب فونیکس FX می‌شود، گیربکس دو کلاچه این خودرو است. استفاده از گیربکس دو کلاچه باعث می‌شود تعویض دنده‌های فونیکس FX بسیار سریع باشد و به همین دلیل در فاصله تعویض دنده‌ها، سرعت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند.

 

این یک مزیت بسیار بزرگ در مقابل خودروهایی است که از ساختار رایج دنده‌های اتوماتیک متکی بر ساختار سیاره‌ای استفاده می‌کنند. به این ترتیب در جریان شتاب گیری، در فاصله بین تعویض دو دنده، دور موتور افت بسیار کمی دارد و سرعت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند. در این حالت، سرعت تعویض دنده حتی از تعویض دستی هم بالاتر است.

 

علاوه بر این، گیربکس دو کلاچه برخلاف گیربکس‌های اتوماتیک رایج، هدر رفت نیروی بسیار کمی دارد. در گیربکس‌های اتوماتیک رایج، به دلیل وجود مبدل گشتاور، شاهد هدر رفتن تا ۱۵درصد نیرو هستیم و به این ترتیب نیرویی که به چرخ‌ها می‌رسد کمتر است. در مقابل در گیربکس اتوماتیک تقریبا تمان نیرو به چرخ‌ها می‌رسد و به این ترتیب چرخ‌ها با قدرت بیشتری می‌توانند خودرو را به پیش ببرند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

تاثیر حالت های رانندگی فونیکس FX بر شتاب این خودرو

پیش از این در مطلبی با عنوان حالت های رانندگی فونیکس FX به بررسی Driving Mode یا مودهای رانندگی این خودرو پرداختیم. یکی از این حالت های رانندگی، وضعیت Sport است که تاثیر مستقیمی در شتاب فونیکس FX دارد.

 

در این وضعیت، خودرو با تشخیص نیاز راننده به رانندگی سریع، تعویض دنده‌ها را دیرتر انجام می‌دهد. به این ترتیب موتور می‌تواند به دورهای بالاتری برسد و دیرتر دنده‌ها تعویض می‌شوند. با این کار، Fownix FX می‌تواند در هر دنده، با سرعت بالاتری حرکت کند. به‌علاوه زمان اندکی در بین تعویض دنده‌ها از دست می‌رود نیز با این وضعیت رانندگی حذف می‌شود. به این ترتیب خودرو می‌تواند شتاب گیری سریع‌تری داشته باشد.

 

حالت های رانندگی فونیکس FX

حالت های رانندگی فونیکس FX

 

برای اطلاع از قیمت و شرایط فروش فونیکس FX می‌توانید با نمایندگی‌های آسیا خودرو تماس بگیرید. برای این منظور کافی است با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر ثبت کنید تا همکاران ما بهترین شرایط فروش فونیکس FX را برایتان پیامک کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

یک پاسخ به «راز شتاب؛ عوامل موثر بر شتاب فونیکس FX»

ماشااله قاسمی گفت:

شتاب عالییییی حرف نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *