مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
حالت های رانندگی فونیکس FX

حالت های رانندگی فونیکس FX؛ از مصرف سوخت اقتصادی تا رانندگی اسپرت

حالت های رانندگی فونیکس FX یا Driving Mode به راننده این امکان را می‌دهند که بتواند وضعیت خودرو را متناسب با نیازهای خود تنظیم کند. در فونیکس FX (اومودا ۵) با موتور ۱.۶ لیتری (مدل اصلی FX در بازار ایران)، ۳ وضعیت رانندگی مختلف در نظر گرفته شده است. تغییر این وضعیت‌ها از طریق یک کلید در کنسول وسط انجام می‌شود و علاوه بر تغییر وضعیت رانندگی، نشان‌دهنده‌ها نیز تغییر می‌کنند.

 

در این مطلب سه حالت رانندگی Normal، ECO و Sport را در فونیکس FX مرور می‌کنیم. با انتخاب هر کدام از این حالت ها، خودرو رفتار متفاوتی را نشان می‌دهد و به همین دلیل آگاهی از عملکرد آن‌ها می‌تواند به خریداران فونیکس FX کمک کند.

 

حالت رانندگی Normal در فونیکس FX

در بین حالت های رانندگی فونیکس FX، وضعیت Normal یا عادی احتمالا پرکاربردترین و ایده‌آل‌ترین حالت رانندگی است. در این حالت، عملا می‌توانید ترکیبی از مصرف سوخت مناسب و شتاب گیری معقول را در اختیار داشته باشید.

 

حالت رانندگی Normal وضعیتی است که وقتی خودرو را روشن می‌کنید با آن مواجه می‌شوید. در این حالت رانندگی، خودرو توجه زیادی به رفتارهای شما در حین رانندگی دارد و خود را با نوع رانندگی شما تطبیق می‌دهد. به این ترتیب در این وضعیت، تعویض دنده‌ها در دورهای موتور نه‌چندان بالا و البته نه خیلی پایین انجام می‌شود. به‌علاوه پدال گاز خودرو هم گوش به‌فرمان شما است و متناسب با تغییرات پای راست شما، دور موتور را تغییر می‌دهد.

 

در این وضعیت رانندگی، فونیکس FX به‌مرور رفتار شما را رصد کرده و خود را برای پاسخ به آن‌ها آماده می‌کند. به این ترتیب اگر به‌طور معمول رانندگی آرامی داشته باشید، پس از چند دقیقه شاهد خواهید بود دنده‌ها در دورهای پایین‌تر عوض می‌شوند. در مقابل اگر در آغاز حرکت پرشتاب رانندگی کنید، خودرو هم به‌طور معمول دنده‌ها را در دور موتور بالا عوض می‌کند.

 

آیا در حالت رانندگی نرمال، فونیکس FX خودرو مناسبی است؟

این حالت رانندگی فونیکس FX البته همچنان برای یک رانندگی سریع آماده است در این حالت کافی است پای خود را تا انتها بر روی پدال گاز قرار دهید تا خودرو روی دیگرش را نشان دهد. با این کار، به خودرو اعلام می‌کنید قصد رانندگی سریع‌تری دارید. متناسب با این کار، خودرو هم معمولا دنده را سنگین‌تر می‌کند تا دور موتور بالاتر برود. به این ترتیب شتاب میانی مناسبی خواهید داشت. همچنین تعویض دنده‌ها دیرتر انجام می‌شود و موتور تا دورهای بالا دور می‌گیرد.

 

به‌طور کلی پیشنهاد می‌شود اگر از شرایط مسیر مطمئن نیستید، خودرو را در همین حالت باقی بگذارید. در این شرایط خودرو به‌طور هوشمند متناسب با شرایط رانندگی، موتور و گیربکس را کنترل می‌کند.

 

حالت رانندگی ECO یا اقتصادی در فونیکس FX

فونیکس FX که در بازارهای جهانی با نام چری اومودا ۵ عرضه می‌شود از ابتدا برای حضور در بازارهای بین‌المللی طراحی شده است. شاید در ایران مصرف بنزین خودرو جزو اولویت‌های رانندگان نباشد ولی در سایر کشورها، این عدد اهمیت دارد. به همین دلیل است که وضعیت ECO یا رانندگی اقتصادی هم به عنوان یکی از حالت های رانندگی فونیکس FX پیش‌بینی شده است.

 

این وضعیت برای افرادی مناسب است که به میزان مصرف سوخت خودرو اهمیت می‌دهند. در این حالت رانندگی، هدف اصلی سیستم مدیریت موتور و البته سیستم مدیریت گیربکس، کاهش مصرف سوخت است. برای این هدف اصلی‌ترین موضوع، رانندگی آرام با خودرو است. در این وضعیت، مهم‌ترین تغییر، تعویض زودهنگام دنده‌ها است تا دور موتور بالا نرود. به این ترتیب با توجه به شرایط مسیر شاهد تعویض دنده‌ها در دورهای زیر ۲۰۰۰ هم خواهید بود.

 

از سوی دیگر در حالت رانندگی فونیکس FX، حساسیت پدال گاز هم اندکی کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب با فشردن پدال گاز، موتور آرام‌تر دور می‌گیرد. با این کار به دلیل آنکه دور موتور بالا نمی‌رود، به موتور فشار نمی‌آید و مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند. این کاهش حساسیت البته آنقدر نیست که در رانندگی اختلالی ایجاد کند.

 

درمجموع رانندگی در حالت ECO یا اقتصادی کاملا مناسب یک رانندگی آرام و منطقی و به‌دور از شتاب گیری‌های ناگهانی است. البته در این حالت هم اگر پای خود را بیشتر روی پدال فشار دهید خودرو شتاب مناسبی دارد. به‌علاوه در صورت نیاز به سبقت، خودرو دنده‌ها را به سرعت معکوس می‌کند. به این ترتیب نگرانی از بابت این موارد نخواهید داشت اما به‌طور کلی این حالت رانندگی بیشتر مناسب شهرها یا جاده‌های بدون شیب است.

 

حالت رانندگی Sport (اسپرت) در FX

احتمالا برای خیلی از رانندگان، این حالت رانندگی فونیکس FX جذاب‌ترین وضعیت است چون بالاترین سطح توانایی این کراس‌اوور را نشان می‌دهد. در حالت رانندگی اسپرت، خودرو هر آنچه در توان دارد به نمایش می‌گذارد. اصلی‌ترین موضوع، تعویض دیر دنده‌ها در این حالت است. در حالت اسپرت، خودرو اجازه می‌دهد موتور به‌خوبی دور بگیرد و پس از آن دنده را تعویض می‌کند. با افزایش دور موتور خودرو، هرچند کمی مصرف سوخت بالاتر می‌رود ولی خودرو می‌تواند به بیشینه توان برسد.

 

به‌طور کلی موتور فونیکس FX با ۱۹۷ اسب بخار قدرت، موتور پرتوانی است ولی برای رسیدن به حداکثر توان دور موتور باید بالا برود. در حالت عادی احتمالا نیازی به همه این توان ندارید و به همین دلیل در دورهای موتور پایین، دنده‌ها تعویض می‌شود. ولی در حالت رانندگی اسپرت، دنده‌ها دیرتر تعویض می‌شوند تا موتور بتواند دور بگیرد و قدرت خود را نشان دهد. به علاوه سیستم تعلیق نیز کمی سفت‌تر می‌شود.

 

 حساسیت بیشتر پدال گاز در حالت اسپرت

غیر از تعویض دیرتر دنده‌ها، در این حالت پدال گاز هم حساس‌تر می‌شود. با توجه به اینکه دریچه گاز فونیکس FX برقی است، امکان کنترل آن برای ECU وجود دارد. در این سیستم، ارتباط مستقیمی میان پدال گاز و دریچه گاز نیست و دریچه گاز به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. به همین دلیل هم خودرو می‌تواند میزان حساسیت پدال گاز را مدیریت کند.

 

در وضعیت رانندگی اسپرت، پدال گاز حساس‌تر یا به‌اصطلاح عمومی تیزتر می‌شود. به این ترتیب با فشردن اندک پدال گاز (یا نیش گاز) دور موتور سریع‌تر بالا می‌رود. این یک مزیت برای رانندگی سریع و شتاب گیری است. در این حالت موتور خودرو اصطلاحا سرحال‌تر است و زودتر دور می‌گیرد.

 

ترکیب دور گرفتن سریع موتور و البته گیربکسی که دیرتر دنده‌ها را سبک می‌کند، باعث یک رانندگی سریع می‌شود. البته این افزایش دور موتور همچنان کنترل شده است و موتور وارد محدوده قرمز نمی‌شود. هرچند باید بدانید فشار پیوسته به هر موتوری درنهایت باعث کاهش عمر مفید آن خواهد شد. به همین دلیل بهتر است تعداد دفعات استفاده از این حالت رانندگی را محدود کنید. به‌علاوه در نظر داشته باشید سیستم ESP خودرو همواره مراقب خودرو است تا در صورت خطر خروج خودرو از پیچ، وارد مدار شود و کنترل خودرو را به دست بگیرد.

 

کدام حالت رانندگی فونیکس FX برای من مناسب است؟

به‌طور معمول حالت رانندگی Normal یا وضعیت میانی در فونیکس FX برای عموم خریداران ایده‌آل‌ترین وضعیت است. در این حالت به خودرو اجازه می‌دهید به‌صورت هوشمند، نوع رانندگی و درخواست شما را کنترل کرده و خود را با آن تطبیق بدهد. به همین دلیل هم خودرو به‌طور پیش‌فرض بر روی این حالت رانندگی روشن می‌شود و معمولا نیازی به دست‌کاری آن نیست.

 

وضعیت ECO یا اقتصادی هم می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. البته باید در نظر بگیرید این حالت مناسب موقعیت‌هایی است که در آن نیاز به رانندگی آرام دارید و اینجا است که خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. به‌عنوان نمونه زمانی که در یک ترافیک عادی شهری در حال تردد هستید، وضعیت ECO می‌تواند به‌خوبی خود را نشان دهد. همچنین در زمان تردد در بزرگراه‌های مسطح هم این وضعیت می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.

 

در مقابل شاید در شرایط ترافیک بسیار سنگین (که این روزها در شهرهای بزرگ دیده می‌شود) تفاوت چندانی میان وضعیت ECO و Normal وجود ندارد. در شرایطی که خودرو به‌زحمت می‌تواند به دنده ۲ برسد، هر دو وضعیت تقریبا نتیجه یکسانی دارند.

 

درنهایت باید به سراغ حالت Sport یا وضعیت اسپرت در فونیکس FX برویم. این حالت بیشتر مناسب شرایطی است که مطمئن هستید می‌خواهید با سرعت رانندگی کنید. همچنین در جاده‌های کوهستانی هم انتخاب وضعیت اسپرت می‌توان به‌ شتاب‌گیری میانی و سبقت‌ها کمک کند. البته باید در نظر داشته باشید این وضعیت در دراز مدت می‌تواند به موتور خودرو فشار بیاورد. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که فونیکس FX اکسلنت، دو حالت رانندگی اسپرت و اکو را در اختیار راننده قرار می‎‌دهد.

 

حالت رانندگی Sport حداکثر کارآیی موتور را در اختیار راننده می‌گذارد

 

فروش اقساطی فونیکس FX

فروش اقساطی فونیکس FX به‌زودی در آسیا خودرو آغاز می‌شود و در آن زمان می‌توانید این کرس‌اوور جذاب را با شرایط مناسب خریداری کنید. هرچند هنوز قیمت فونیکس FX نهایی نشده است اما اگر تمایل دارید زودتر از بقیه از شرایط فروش فونیکس FX مطلع شوید، می‌توانید شماره تماس خود را در کادر زیر ثبت کنید تا اطلاعات مربوط به فروش اقساطی FX زودتر از بقیه برای شما ارسال شود.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *