احتمالا این روزها نام خودروهای پلاگین هیبرید را زیاد میشنوید. علت اصلی این مسئله، معرفی یکی از این خودروها از سوی فونیکس است چرا که این خودرو هم اکنون قویترین خودرو ایران است و به راحتی میتواند با خودروهایی بسیار گرانتر از خود رقابت کند. پیش از این در چند نوبت، به بررسی خودروهای پلاگین هیبرید پرداختهایم اما در اینجا قصد دارید به سراغ مقایسه خودروهای پلاگین هیبرید یا بنزینی برویم. به این ترتیب میتوانید با دید روشنتری برای خرید هر یک از این دو نوع خودرو اقدام کنید.
در بین محصولات فونیکس، در حال حاضر تیگو ۸ پرو e پلاس، به عنوان یک خودرو پلاگین هیبرید عرضه میشود اما بهزودی خانواده محصولات پلاگین هیبرید فونیکس بزرگتر هم خواهد شد.
پیش از این در مقالههای متعدد دیگری، به بررسی محصولات هیبریدی به ویژه محصولات فونیکس پرداختهایم. اما برای مرور دوباره، در اینجا به بررسی ساختار یک خودرو هیبرید میپردازیم.
بهطور ساده، خودرو هیبرید علاوه بر موتور بنزینی، دارای موتور برقی هم هست، تا خودرو را به حرکت درآورند. گاهی موتور برقی همه کارها را انجام میدهد و گاهی موتور بنزینی خودرو را به حرکت در میآورد و گاهی هر دو موتور با هم کار میکنند. نتیجه این عملکرد ترکیبی (بنزینی – برقی) مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتر است. در واقع افزودن نیروی برقی به خودرو بنزینی که منجر به خلق یک خودرو هیبریدی میشود، عملکرد خودرو را افزایش میدهد.
در خودروهای هیبرید، موتور بنزینی وجود دارد اما کارکرد موتور بنزینی و انتقال انرژی به علت وجود موتور برقی بهبود یافته است که مصرف سوخت کمتر و بهرهروی بیشتری را به راننده ارائه میکند. باتری لیتیمومی خودرو هیبرید با بهره بردن از فناوری خود شارژی، در مواقع مختلفی از جمله در حین توقف، حرکت آهسته و در سرازیری توسط موتور بنزینی و در هنگام ترمز کردن با آزاد شدن انرژی جنبشی شارژ میشود.
در کنار تمام مزایای فوق، همچنان میزان پیمایش خودروهای هیبرید مطابق میل کارشناسان نبوده، لذا دست اندر کاران صنعت خودرو به فکر تکامل این نوع از خودروها افتادند. به این ترتیب سیستمی به نام پلاگین هیبریدها (PHEV) تولید شد که در اصل نسخه تکامل یافته خودروهای هیبرید هستند. در واقع باید گفت پلاگین هیبرید علاوه بر تمام فناروی خودروهای هیبرید، یک پورت شارژ اضافه بر روی خودرو دارد که از این طریق میتوان باتری لیتیوم خودرو را در خانه یا ایستگاههای شارژ برقی در سطح شهر شارژ نمود.
به عنوان نمونه تیگو ۸ پرو هیبرید که امسال از سوی فونیکس NEV به بازار عرضه شده، علاوه بر تمام مزیتهای خودروهای هیبرید، امکان شارژ کردن باتری را در خانه یا ایستگاه شارژ فراهم میسازد. به این ترتیب این خودرو در حالت ترکیبی ۹۵۰ کیلومتر و در حالت تمام برقی پیمایش ۷۵ کیلومتری را به تمام داشتههای یک پلاگین هیبرید میافزاید.
در واقع به راحتی و مانند خودروهای معمولی و هیبریدی بنزین میزنید و تا هر جا که میخواهید رانندگی میکنید اما وقتی به خانه رسیدید، با استفاده از یک پریز و کابل مخصوص، خودرو را به برق متصل و شارژ میکنید. اکثر ما به پریز برق در پارکینگ منزل مسکونی خود دسترسی داریم. با این روش خودرو تا سفر بعدی شارژ شده و نیازی به استفاده از بنزین نیست و حداقل تا ۷۵ کیلومتر که مناسب یک سفر شهری است، مشکلی وجود نخواهد داشت.
با تعاریف بالا تا حد زیادی میتوان به مقایسه خودروهای پلاگین هیبرید یا بنزینی پرداخت. با این وجود، در این بخش، مهمترین مزایای خودروهای پلاگین هیبرید به خودروهای بنزینی را مرور میکنیم.
هیبریدها و پلاگین هیبریدها به علت مزایای بسیاری که برای سفرهای شهری و مسافرتهای طولانی فراهم میکنند، مصرف کنندههای بیشتری را به سمت خوب جذب کردهاند و دولتها و سازمانهای جهانی به جهت پایداری محیط زیست و صرفه جویی در مصرف سوخت مشوقهای بسیاری را برای خریداران در نظر گرفتهاند.
ثبت نظر