مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور جدید چری

موتور جدید چری معرفی شد؛ نسل چهارم موتورهای چری آماده ورود به بازار

چری به‌طور رسمی اعلام کرد نمونه اولیه تولیدی از جدیدترین موتور طراحی و تولید شده توسط این شرکت، از خط تولید کارخانه موتورسازی چری در چین خارج شده است. این موتور به‌عنوان چهارمین نسل از موتورهای چری، یکی از پیشرفته‌ترین موتورها در کلاس خود است و می‌تواند ترکیبی از مصرف سوخت اقتصادی، قدرت و گشتاور بیشتر و وزن سبک‌تر را به ارمغان بیاورد.

 

چری جزو معدود شرکت‌های چینی است که با راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه گسترده در چین و اروپا، توسعه موتور محصولات خود را در داخل شرکت انجام می‌دهد. در ادامه روند توسعه موتورها، این شرکت چهارمین نسل از موتورهای خود را با کد G4G15 طراحی و آماده تولید انبوه کرده است.

 

همان‌طور که اشاره شد، این موتور چهارمین نسل از موتورهای چری است و نخستین نمونه آن، چند روز قبل از خط تولید چری خارج شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید انبوه این موتور به‌زودی آغاز خواهد شد و نخستین خودروها با این موتور، در پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) از خطوط تولید چری در سراسر جهان خارج خواهند شد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

ویژگی‌های موتور جدید چری

همان‌گونه که عنوان شد، این موتور چهارمین نسل از موتورهای چری است و با توجه به موفقیت‌های بسیار زیادی که نسل‌های قبلی موتورهای چری داشته‌اند، مهندسان این شرکت تلاش کرده‌اند با اعمال تغییراتی، موتوری با فناوری‌های کاملا جدید را خلق کنند. به این ترتیب موتور جدید چری می‌تواند بار دیگر و همچون چند سال اخیر، عنوان یکی از موتورهای برتر در چین را از آن خود کند.

 

در کنار این، موتور جدید به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است که به‌جای یک پورت، از دو پورت استفاده می‌کند. به این ترتیب مهندسان می‌توانند سناریوهای مختلف پاشش سوخت را بسیار دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند و سوخت را در چند مرحله و بسته به وضعیت دور موتور و فشار کاری موتور، به محفظه احتراق برسانند. این مسئله باعث می‌شود از یک‌سو موتور بسیار پاک‌تر کار کند و از سوی دیگر از هر واحد سوخت، انرژی بیشتری آزاد شود.

 

موتور جدید همچنین به مدارهای جداگانه برای خنک کاری موتور در دو بخش سر سیلندر و بلوک سیلندر مجهز است که کارآیی سیستم خنک‌کننده را افزایش می‌دهد. به‌علاوه دو ترموستات با کنترل الکتریکی نیز وظیفه کنترل دمای موتور در بخش‌های مختلف را بر عهده دارند. به این ترتیب از یک‌سو کارکرد موتور در هوای بسیار سرد بهتر از قبل خواهد شد و از سوی دیگر، موتور سریع‌تر گرم می‌شود که در نهایت باعث کاهش آلایندگی آن در آغاز حرکت می‌شود. در کنار این‌ها، باوجود افزایش توان نسبت به نسل قبلی، کارکرد موتور در هوای بسیار گرم بهبود خواهد یافت. این موتور همچنین به سیستم EGR یا چرخش و بازگشت گازهای خروجی اگزوز نیز مجهز است. این سیستم می‌تواند در کارکرد خنک‌تر محفظه احتراق و همچنین کاهش تولید اکسیدهای نیتروژن موثر باشد.

 

سیکل کاری پیچیده موتور جدید چری

این موتور بر اساس سیکل کاری Miller طراحی شده است. این سیکل کاری که توسط یک مهندس آمریکایی اختراع شده، در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های ژاپنی از جمله مزدا و نیسان به کار گرفته شده و اکنون چری نیز موتور جدید خود را بر اساس آن طراحی کرده است.

 

در سیکل کاری میلر، سوپاپ هوا مدت زمان بیشتری نسبت به سیکل‌های دیگر (اتو یا اتکینسون) باز می‌ماند و دیرتر بسته می‌شود. این کار به موتور فرصت می‌دهد هوا و سوخت بیشتری را وارد محفظه احتراق کند و به این ترتیب قدرت و به‌ویژه گشتاور موتور افزایش پیدا می‌کند. موتورهای سیکل میلر، پیچیدگی ساخت بیشتری دارند اما به دلیل کارآیی بالایشان، محبوبیت زیادی بین مهندسان در صنعت خودرو دارند.

 

سیکل کاری این موتورها به شکلی است که گاهی به آن‌ها موتورهای پنج زمانه هم گفته می‌شود. موتورهای سیکل میلر، برای کارآیی بهتر از توربو شارژر (یا سوپر شارژر) استفاده می‌کنند و نسل چهارم موتورهای چری نیز همچون نسل قبل با توربو شارژر تقویت خواهد شد.

در این زمینه همچنین می‌توانید مطلب مقایسه توربو شارژ و سوپر شارژر را نیز بخوانید.

 

مزایای نسل جدید موتورهای چری

با تمام نوآوری‌هایی که در بالا عنوان شد، نسل چهارم موتورهای چری توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی را به ارمغان بیاورند. بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته و بازخوردهای به دست آمده از نمونه تولیدی، نسل جدید موتورهای چری از نظر وزن تا ۳۰درصد سبک‌تر هستند. این مسئله اهمیت زیادی دارد چراکه موتور یکی از اجزای سنگین خودرو است و هرگونه کاهش وزن (بدون کاهش کارآیی موتور) می‌تواند تاثیر مناسبی در کارکرد خودرو داشته باشد. به‌علاوه با توجه به نصب موتور در جلوی خودرو، کاهش وزن این بخش باعث بهبود تعادل وزنی خودرو می‌شود.

 

در کنار این، موتور جدید می‌تواند تا ۱۲درصد در مصرف سوخت محصولات چری صرفه‌جویی کند. در این زمینه باید در نظر داشت، موتورهای فعلی چری (نسل سوم) هم موتورهای کم‌مصرفی هستند و این کاهش مصرف، اتفاق مهمی برای نسل جدید است. به‌علاوه موتورهای جدید همچنین تا ۱۰درصد گشتاور را در دورهای موتور پایین افزایش می‌دهند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

موفقیت‌های چری در زمینه تولید موتور

همان‌طور که گفتیم، چری برخلاف بسیاری از خودروسازان چینی که موتور محصولات خود را از دیگر شرکت‌ها دریافت می‌کنند، موتور خودروهایش را در داخل شرکت طراحی و تولید می‌کند. شروع این روند به بیش از دو دهه پیش بازمی‌گردد و پیش از این چری سابقه همکاری با شرکت AVL اتریش برای طراحی موتورها را نیز داشته است. در سال‌های اخیر اما با گسترش مراکز R&D در چین و اروپا، چری تلاش کرده دانش فرآیند طراحی موتور را به‌طور کامل کسب کند و نسل فعلی موتورهای این شرکت نیز حاصل همین کسب دانش است.

 

نسل اول موتورهای این شرکت در سال ۱۹۹۷ طراحی و تولید شدند و پس از آن دو نسل دیگر از این موتورها روانه بازار شده است. چری در این سال‌ها موفق شده جوایز متعددی را نیز برای موتورهای خود به دست آورد. به‌عنوان مثال موتور تیگو ۸ پرو در سال ۲۰۱۹ توانست عنوان موتور برتر چین را در کلاس خود به دست آورد و به‌عنوان یکی از ۱۰ موتور برتر بازار چین معرفی شد. همچنین موتور تیگو ۸ پرو مکس نیز در سال ۲۰۲۱ توانست همین عنوان را به دست آورد.

 

در سال‌های اخیر چری موفقیت‌های دیگری نیز در زمینه تولید موتور داشته است و علاوه بر تامین موتور برای خودروهای خود، موتورها این شرکت به کشورهای اروپایی، آمریکا (در همکاری با شرکت John Deere)، ژاپن (در همکاری با Kawasaki)، ترکیه و … صادر می‌شود. بر اساس اعلام چری، درمجموع بیش از ۱۱میلیون موتور با نشان چری تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده است.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *