مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
خودرو کروک کانورتیبل

سوال روز: آیا ایمنی خودرو کروک در صورت واژگون شدن پایین است؟

سوال روز: آیا ایمنی خودرو کروک در صورت واژگون شدن پایین است؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد ایمنی سرنشینان در خودروهای کروک یا کانورتیبل در زمان واژگونی و آشنایی با سیستم Roll Over Protection است.

 

سوال: در خودرو‌های عادی، اگر خودرو واژگون شود سقف ممکن است بتواند جلوی آسیب به سرنشینان را بگیرد. در خودروهای کروک که سقف ندارند یا سقف پارچه‌ای دارند، اگر خودرو واژگون شود چیزی جلوی آسیب به سرنشینان را نمی‌گیرد. این مسئله خطرناک نیست؟ با این شرایط چرا خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا خودرو کروک تولید می‌کنند؟

آیا خودرو کروک خطرناک است؟

خودروهای کروک از چند دهه قبل به عنوان یک نمونه اسپرت از خودروها تولید می‌شدند و همیشه هم طرفداران زیادی داشتند. مسئله ایمنی خودرو‌های کروک، همیشه یکی از دغدغه‌های خودروسازان و البته خریداران این خودرو‌ها بوده است.

 

در یک خودرو سدان یا کراس‌اوور یا شاسی بلند، در صورت بروز واژگونی، سه ستون جلو (A) میانی (B) و انتهایی (C) تا حدی می‌توانند فشار ضربه یا وزن را تحمل کنند. به این ترتیب در صورت بروز واژگونی، ریسک آسیب به سرنشینان تا حدی کاهش پیدا می‌کند. در مقابل، در یک خودرو کانورتیبل (به ویژه نمونه‌هایی که تا حدود یک دهه پیش تولید می‌شدند) با حذف ستون وسط و انتهایی، بار ضربه تماما بر روی ستون جلو (کلاف دور شیشه جلو) بود.

 

خودروسازان برای افزایش ایمنی این خودرو‌ها، تا حدی این کلاف را تقویت می‌کردند. این مسئله را می‌توان در نمونه‌های کلاسیک خودرو‌های کروک دید به شکلی که کلاف شیشه جلو این خودرو‌ها به شکل محسوسی ضخیم‌تر از خودرو‌های عادی است.

 

البته این مسئله تا حد محدودی می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند چرا که از یک سو این ستون نمی‌توان تمام وزن و ضربه واژگونی را تحمل کند و از سوی دیگر، سرنشینان ردیف عقب، همچنان حفاظت مناسبی ندارند. به همین دلیل در خودرو‌های کروک که تا اوایل قرن بیست و یک تولید می‌شدند، ریسک آسیب به سرنشینان در اثر واژگونی وجود داشت و عملا اجتناب ناپذیر هم بود. با این وجود، پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر به این خودرو‌ها هم رسیده و امروزه این خودرو‌ها با استفاده از چند فناوری مدرن، بسیار ایمن‌تر شده‌اند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

میله‌های نجات بخش در زمان واژگونی خودرو کروک؛ Roll Over Protection

همانطور که عنوان شد، با توجه به حذف ستون‌های میانی و انتهایی در خودرو‌های کانورتیبل یا کروک، ایمنی این خودرو‌ها به ویژه در زمان واژگونی تا حدی نسبت به خودرو‌های کوپه یا سدان کاهش پیدا می‌کند. یک راه حل می‌تواند نصب این ستون‌ها باید که البته راه حل مناسبی نیست چون طراحی ظاهری خودرو با نصب این ستون‌ها به هم می‌خورد.

 

در مقابل، خودروسازان موفق شدن با ارائه چند راه حل فنی، سطح ایمنی خودروهای کروک را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند. ایده اصلی در اینجا آن است که در زمان واژگونی، بتوان محافظ‌هایی را قرار داد تا نقش ستون‌های خودرو را بازی کنند. این سیستم که به طور عمومی با عنوان Roll Over Protection یا محافظ زمان واژگونی شناخته می‌شود.

 

در این فناوری، میله‌هایی (عمدتا به شکل قوس‌دار) در پشت صندلی‌های ردیف عقب خودرو نصب می‌شوند و معمولا هم از بیرون خودرو قابل رویت هستند. برای جلوگیری از برهم خوردن طراحی و آئرودینامیک خودرو، این میله‌ها ارتفاع کمی دارند و شاید به نظر برسد کارآیی مناسبی ندارند اما ساختار آن‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی است که از بیرون به چشم می‌آید.

 

Roll Over Protection سیستم

Roll Over Protection

 

در سیستم Roll Over Protection، این میله‌ها در زمان تشخیص واژگونی، با شدت و سرعت زیاد از جای خود خارج شده و بلندتر می‌شوند. به این ترتیب در صورتی که سیستم، تشخیص دهد خودرو در آستانه واژگونی است، با فرمان به سیستم Roll Over Protection، در کسری از ثانیه ارتفاع میله‌های محافظ را افزایش می‌دهد. به این ترتیب در صورت بروز واژگونی، این میله‌ها مانع از تماس سر سرنشینان با زمین خواهند شد. در کنار این، با نصب ESP، ریسک واژگونی خودروها به طور عمومی نیز کاهش یافته است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

امروزه نصب این سیستم در تقریبا تمامی خودرو‌ها فراگیر شده است و به همین دلیل ایمنی این خودرو‌ها در صورت بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان بسیار بالاتر از قبل است. به عنوان مثال، بررسی موسسه مؤسسه‌ بیمه‌ ایمنی بزرگراه در آمریکا نشان داده است ریسک آسیب به سرنشینان در خودرو‌های کروک (در اثر واژگونی) تفاوتی با ریسک همین آسیب در یک خودرو سدان یا کوپه ندارند.

 

در زمینه خودروهای کروک یا کانورتیبل، همچنین می‌توانید مطلب علت وزن بیشتر خودرو‌های کروکی نسبت به خودرو‌های کوپه را نیز بخوانید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *