مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آیا X22 شاسی بلند است

آیا X22 شاسی بلند است؟

در بین محصولات مدیران خودرو، مدل X22 یکی از مدل‌های محبوب به‌ویژه در بین جوانان و خانواده‌های کم جمعیت است. این خودرو گاهی در بازار به‌عنوان خودرو شاسی بلند معرفی می‌شود اما آیا X22 شاسی بلند است؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ همین سوال و بررسی ساختار شاسی این خودرو بپردازیم.

 

بررسی ساختار خودروهای شاسی بلند و کراس‌ اوور

قبلا در مقاله‌ای جداگانه به بررسی تفاوت خودرو های کراس اوور و شاسی بلند پرداخته‌ایم که می‌تواند زمینه خوبی برای بررسی ساختار این دو خودرو ارائه کند. در این بخش اما قصد داریم به‌طور خلاصه ساختار این دو کلاس خودرو و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

 

اصلی‌ترین تفاوت این دو کلاس خودرو در طراحی شاسی آن‌ها است. در یک خودرو شاسی بلند، طراحان از یک شاسی نردبانی فولادی مستقل استفاده می‌کنند. به این ترتیب این خودروها به شاسی مستقل هم معروف‌اند. شاسی مستقل به این معنا است یک شاسی فولادی با ساختار طولی و اتصالات عرضی (مانند نردبان) وجود دارد که موتور و گیربکس و سیستم تعلیق بر روی آن سوار شده است. پس از آن اتاق خودرو به‌صورت جداگانه تولید و بر روی شاسی نصب می‌شود. مزیت بزرگ این شاسی، مقاومت بسیار زیاد آن در مقابل فشار و ضربات است و به همین دلیل این خودروها برای اموری مانند آفرود مناسب هستند. در مقابل وزن آن‌ها زیاد است و هزینه تولیدشان بالا است و در کاربردهای عادی هم مزیتی ایجاد نمی‌کنند.

 

در مقابل خودروهای کراس اوور، شاسی یکپارچه دارند و از این نظر شبیه به خودروهای سواری هستند. شاسی یکپارچه به این معنا است که بخش کف خودرو با اتصالات و استفاده از ورق‌های محکم‌تر تقویت شده و همین بخش، شاسی خودرو را تشکیل می‌دهد در حالیکه با بدنه خودرو یکپارچه شده است. موتور و گیربکس و تعلیق بر روی همین بخش سوار می‌شوند. به این ترتیب مشخص است مقاومت این خودروها (هرچند نسبت به خودروهای سواری بیشتر است) اما به‌اندازه خودروهای شاسی بلند نیست. با این حساب این خودروها برای کاربردهای شهری و حرکت در مسیرهای خارج از جاده مناسب هستند اما برای آفرود سنگین مناسب نخواهند بود.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

X22 شاسی بلند است یا کراس اوور؟

خودرو X22 بر اساس شاسی تغییر بافته و تقویت شده مدل ۳۱۵ ساخته شده است و دارای شاسی یکپارچه است. به این ترتیب می‌توان گفت این خودرو یک کراس اوور و در اصل یک کراس اوور کامپکت است.

 

همان‌طور که گفتیم X22 بر اساس شاسی تغییر یافته و تقویت شده مدل ۳۱۵ تولید شده است اما در طراحی و تولید آن، روندی برخلاف بسیاری از خودروهای این کلاس به کار رفته است. در خودروهای رقیب این خودرو، شاهد هستیم مدل‌های هاچ بک با نصب بخش‌هایی مانند ریل سقف و نصب قطعات پلاستیکی بر روی گلگیر و تغییراتی در سپر، عنوان کراس را به خود می‌گیرند.

 

در مقابل اما خودرویی مانند X22 MT Sport Luxury، هرچند بر اساس یک خودرو هاچ بک طراحی شده اما به‌طور کامل مورد بازبینی قرار گرفته است به‌گونه‌ای که شاید در نگاه اول نتوان شباهت چندانی میان دو خودرو دید. برای این منظور، طراحان چری علاوه بر تغییرات ظاهری و البته تغییرات در کابین و امکانات خودرو، ارتفاع خودرو را نیز افزایش داده‌اند و کف خودرو از سطح زمین بالاتر از خودروهای دیگر این کلاس و البته سدان‌ها است. به این ترتیب هرچند نمی‌توان ایکس ۲۲ را یک شاسی بلند دانست ولی به‌طور کامل وارد کلاس کراس اوور ها می‌شود. به این ترتیب بخش‌های کفی شاسی این خودرو تقویت شده‌اند تا بتوان موتور و گیربکس و سیستم تعلیق را بر روی آن نصب کرد.

 

البته متناسب با این تغییر ارتفاع، نیاز به تغییرات در سیستم تعلیق هم بود. افزایش ارتفاع خودرو نسبت به نمونه‌های هاچ بک، می‌تواند باعث بی‌تعادلی خودرو شود. به همین دلیل در X22، تعلیق خودرو کمی سفت‌تر شده است تا بتواند پایداری خودرو در پیچ‌ها را تضمین کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا خودرو نیم شاسی وجود دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که در بازار برای خودروهای این کلاس و به‌عنوان مثال X22 Pro استفاده می‌شود، به‌جای کراس اوور، عبارت نیم شاسی است. این اصطلاح البته کاملا بازاری است ولی به‌مرور در بین خریداران هم رایج شده است. در این زمینه باید توجه کنید اساسا خودرویی به نام نیم شاسی وجود ندارد. این اشتباه از آنجا ناشی می‌شود که تصور می‌شود همه خودروهایی که ارتفاع بلندی دارند شاسی بلند هستند و به این ترتیب وقتی این خودرو ارتفاع کمتری از خودروهای شاسی بلند فول سایز دارد، طبیعتا باید نیم شاسی باشد!

 

این عبارت کاملا غلط و غیرعلمی است. ایکس ۲۲ خودرویی در کلاس کراس اوور ها است و مانند همه کراس اوور های بزرگ و کوچک، فاقد شاسی مستقل بوده و از ساختار شاسی یکپارچه بهره می‌برد.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *