مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
ترمز اضطراری خودکار

سوال روز؛ ارتباط ترمز اضطراری خودکار با ترمز ABS

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. سوال این بخش، در زمینه ارتباط ترمز اضطراری خودکار با ترمز ABS است. 

 

سوال: در یکی از مقاله‌هایتان به سیستم ترمزی به نام ترمز خودکار اضطراری اشاره کردید. این سیستم بخشی از ABS است و یا کلا سیستم جداگانه‌ای برای ترمز خودرو است؟ ارتباط ترمز اضطراری خودکار با ترمز ABS چیست؟

 

وظیفه ترمز اضطراری خودکار چیست؟

بررسی تصادفات رانندگی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از تصادفات ناشی از ترمز دیرهنگام راننده و یا بی‌توجهی وی به اطراف و در نتیجه عدم ترمز‌گیری از سوی او است. این مسئله شاید در نگاه اول غیر قابل حل به نظر برسد اما خودروسازان با فناوری جدید توانسته‌اند این مشکل را تا حد زیادی حل کنند که حاصل آن AEB است.

 

این سیستم با نام کامل Autonomous Emergency Brake یا ترمز اضطراری خودکار وظیفه دارد در مواقعی که راننده توجه لازم را ندارد و یا دیرتر از زمان لازم ترمز می‌کند وارد عمل شود. اساس کار این سیستم بر تشخیص وجود موانع در جلوی خودرو است و به دنبال آن ابتدا راننده را از طریق اخطار صوتی و تصویری (در نشان دهنده ها) از وجود مانع مطلع می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در این شرایط انتظار می‌رود راننده بتواند به‌سرعت واکنش نشان دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد، سیستم می‌تواند به‌صورت مستقل وارد مدار شود. در صورت عدم واکنش وی در زمینه ترمز‌گیری، برای کاهش شدت برخورد اقدام به درگیر کردن ترمزها و حتی متوقف کردن خودرو (بسته به‌سرعت حرکت) می‌کند.

 

وضعیت ترمز اضطراری خودکار در عمل

با توجه به آگاهی از وظیفه این سیستم، اکنون بهتر می‌توان بررسی کرد که ترمز خودکار اضطراری چگونه کار می‌کند چراکه این موضوع می‌تواند تا حد زیادی پاسخ سوال را روشن کند.

 

برای این منظور این سیستم از رادار یا دوربین سه‌بعدی در جلوی خودرو بهره می‌گیرد. به این ترتیب به‌طور پیوسته فضای مقابل خودرو را تحت نظر می‌گیرد. در صورتیکه مانعی در مقابل خودرو قرار گیرد (خودروی جلویی توقف کند و یا عابری به مقابل خودرو بیاید و یا موتورسواری ناگهان به مقابل خودرو بپیچد) سیستم وارد مدار می‌شود.

 

در این شرایط ابتدا (در صورتیکه زمان کافی وجود داشته باشد) با هشدار صوتی به راننده اطلاع می‌دهد و پس از آن در صورتیکه واکنشی از سوی راننده نبیند (ترمز کردن) به‌طور خودکار با توجه به سرعت خودرو و فاصله با مانع، ترمزها را با تمام توان فعال می‌کند

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

البته پیش از درگیر کردن ترمزها، این سیستم با بررسی فاصله با مانع و سرعت خودرو، زمان لازم برای ورود به مدار را ارزیابی می‌کند و عملا در آخرین لحظات وارد مدار می‌شود. به این ترتیب این‌گونه نیست که پیوسته در کار راننده دخالت کند چراکه در غیر این صورت ورود آن به مدار می‌تواند خطرناک باشد. این سیستم حتی اگر فشار پای راننده بر پدال ترمز به حد کافی نیز نباشد وارد عمل می‌شود و فشار ترمز در مسیر را تقویت می‌کند تا به این ترتیب بتواند از بخش عمده‌ای از تصادفات جلوگیری کند.

 

ارتباط میان سیستم ترمز اضطراری خودکار و ترمز ABS

پیش از این به‌طور مفصل در زمینه ترمز ABS صحبت کرده‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید. با توجه به توضیحاتی که در بالا اشاره شد، به‌راحتی می‌توان ارتباط ترمز اضطراری خودکار با ترمز ABS را دریافت چراکه این دو سیستم عملکردهای جداگانه‌ای دارند. یکی از این دو سیستم وظیفه متوقف کردن خودرو به‌صورت خودکار را بر عهده دارد و دیگری باید مانع از قفل شدن چرخ‌ها در ترمز گیری‌های شدید شود.

 

با این حال، سیستم ترمز اضطراری خودکار، از توان سیستم ترمز ضد قفل بهره می‌برد و از این جهت به عملکرد این سیستم وابسته است. همانطور که اشاره کردیم، سیستم ترمز خودکار اضطراری، در صورت عدم واکنش راننده، به‌صورت مستقل می‌تواند ترمزها را درگیر کند. برای این منظور، نیروی ترمز از طریق پمپ سیستم ABS تامین می‌شود. به‌علاوه این سیستم ترمزها را با تمام توان فعال می‌کند تا مانع از بروز حادثه شود. در این شرایط نیز سیستم ترمز ABS وارد مدار می‌شود تا مانع از قفل شدن چرخ‌های خودرو شود.

 

در زمینه سیستم ترمز ABS می‌توانید مقاله خطر ترمز ABS را نیز بخوانید. همچنین در مقاله‌ای با عنوان ترمز اضطراری خودکار و عملکرد آن در تیگو ۸ پرو نیز به بررسی عملکرد این سیستم پرداخته‌ایم. این سیستم هم اکنون بر روی بسیاری از محصولات فونیکس نصب می‌شود.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *