مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

ترمزهای تیگو ۷ پرو؛ بررسی سیستم ترمز و سیستم‌های کمکی ترمز تیگو ۷ پرو

ترمزهای تیگو ۷ پرو یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ایمنی این خودرو است. تیگو ۷ پرو به‌عنوان یکی از محصولات محبوب مدیران خودرو، به ترمزهای قدرتمند و البته سیستم‌های کمکی ترمز پیشرفته‌ای مجهز است تا بتواند توقف این خودرو را تضمین کند. در این مقاله، به بررسی سیستم‌های ترمز تیگو ۷ پرو و سیستم‌های کمکی آن به‌عنوان بخشی از آپشن های تیگو ۷ پرو می‌پردازیم.

***
تیگو ۷ پرو مجموعه کاملی از امکانات ایمنی را عرضه می‌کند که در این میان، سیستم ترمز این خودرو نقش ویژه‌ای دارد. سیستم ترمز این خودرو توان بالایی برای توقف خودرو دارند و درعین‌حال، باعث پایداری خودرو در زمان توقف می‌شوند.

 

ترمزهای دیسکی تیگو ۷ پرو

سیستم ترمز تیگو ۷ پرو در هر چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و این مسئله امنیت زیادی را در زمان ترمز گیری‌ها به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب تیگو ۷ پرو به‌راحتی می‌تواند حتی در سرعت‌های بالا هم به‌خوبی توقف کند. اصلی‌ترین مزیت ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه‌ای، خنک‌تر شدن زودتر آن‌ها است که در افزایش ایمنی خودرو تاثیر زیادی دارد. ترمزهای کاسه‌ای فضای محدودی برای گردش هوا با محیط اطراف دارند و به همین دلیل در ترمز گیری‌های پیاپی به‌سرعت داغ می‌شوند.

داغ شدن کاسه ترمز و لنت‌های ترمز به این معنا است که ترمزها نمی‌توانند عملکرد مناسب خود را داشته باشند. در این شرایط باوجود آنکه راننده پای خود را به‌طور کامل روی پدال فشار می‌دهد، ترمزها به‌درستی درگیر نمی‌شوند و به همین دلیل طول خط ترمز بالاتر می‌رود.

در مقابل ترمزهای دیسکی به‌خوبی در معرض جریان هوا قرار می‌گیرند و به‌سرعت خنک می‌شوند. به این ترتیب حتی در ترمز گیری‌های پی در پی (مانند حرکت در مسیرهای کوهستانی) هم ترمزها همچنان قدرت خود را دارند. به‌علاوه ترمزهای دیسکی عملکرد بهتری در استفاده از ABS دارند و دقیق‌تر هستند.

ترمز دیسکی خنک شونده تیگو ۷ پرو

ترمزهای تیگو ۷ پرو علاوه بر دیسکی بودن، از نوع خنک شونده هستند تا زودتر در معرض هوا خنک شوند. ترمزهای خنک شونده، دارای شیارهایی داخل دیسک هستند و به‌علاوه بر روی آن‌ها سوراخ‌هایی تعبیه شده است. به این ترتیب هوا در زمان چرخش دیسک، هوا وارد آن شده و از سوراخ‌ها خارج می‌شود. با این کار، هوا در برخورد با سطح داغ دیسک، گرما را از آن می‌گیرد و به این ترتیب دیسک زودتر خنک می‌شود.

خنک شدن زودتر دیسک علاوه بر آنکه باعث افزایش توان ترمزها در ترمز گیری‌های پی در پی می‌شود، به کاهش سایش لنت‌های ترمز هم کمک می‌کند. به این ترتیب توان ترمزهای این خودرو همیشه با نهایت نیرو در دسترس راننده است و می‌توانید با اطمینان از آن استفاده کنید. به‌علاوه دیسک‌های ترمز این خودرو بزرگ‌تر از رقبا است تا اصطکاک بیشتری با لنت ایجاد کنند و توان توقف خودرو را افزایش دهند.

 

سیستم‌های کمکی ترمز در تیگو ۷ پرو

علاوه بر داشتن ترمزهای دیسکی خنک شونده و بزرگ و البته توان ترمز گیری بالا، مسئله پایداری خودرو در زمان ترمز گیری هم مطرح است و اینجا است که پای سیستم‌های کمکی ترمز به شاسی بلند محبوب فونیکس باز می‌شود. این خودرو به‌صورت استاندارد به سیستم‌های ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و EBD (سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز) مجهز است. به کمک این دو سیستم حتی در سخت‌ترین ترمزها هم خودرو همچنان در کنترل کامل راننده است.

در مورد ABS احتمالا زیاد شنیده‌اید و می‌دانید وظیفه آن جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها است. سیستم ترمز ضد قفل، به‌صورت پیوسته چرخش چرخ‌ها را کنترل می‌کند و اگر نشانه‌ای از قفل شدن چرخ‌ها ببیند، به‌سرعت نیروی ترمز را برای چند صدم ثانیه قطع و وصل می‌کند. با این کار چرخ از وضعیت قفل شدن خارج می‌شود و خودرو در کنترل راننده باقی می‌ماند. این سیستم وضعیت چرخ‌ها را در هر ثانیه چند صد بار بررسی می‌کند تا بتواند در زمان مناسب بهترین تصمیم را بگیرد. باوجود این سیستم می‌توانید همیشه و در زمان نیاز، پای خود را با اطمینان و با نهایت قدرت روی پدال ترمز فشار دهید. با این کار مطمئن هستید چرخ‌ها قفل نمی‌شوند و کنترل خودرو همیشه و حتی در ترمزهای شدید هم در دست راننده است.

سیستم کمکی EBD

در کنار قفل نشدن چرخ‌ها، EBD یا سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز هم نقش بسیار در افزایش پایداری خودرو در زمان توقف دارد. این سیستم می‌تواند به‌صورت هوشمند و خودکار، نیروی ترمز را بین محورهای جلو عقب تقسیم کند. در زمان ترمز گیری، وزن بخش جلویی خودرو افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل توان ترمز بیشتری برای این بخش لازم است. در سیستم‌های ترمز عادی نیروی ترمز روی محور جلو بیشتر است و به همین دلیل، ترمزهای جلو زودتر و بیشتر درگیر می‌شوند.

این وضعیت البته در حالت عادی درست است و ضمن آنکه موتور و گیربکس خودروهای شهری تقریبا همیشه در جلوی خودرو است و بخش جلویی این خودروها همیشه وزن بیشتری دارد. اما فرض کنید خودرو با ظرفیت بار کامل در حال تردد در جاده است. در این شرایط به دلیل حضور سرنشینان بار در عقب خودرو، وزن بخش عقبی بیشتر است و برای توقف ایمن، باید نیروی بیشتری به ترمزهای عقبی برسد.

سیستم‌های سنتی ترمز نمی‌توانند این مسئله را مدیریت کنند اما با داشتن EBD، همیشه نیروی ترمز به بهترین شکل بین ترمزها تقسیم می‌شود. به این ترتیب هم ترمز گیری ایمنی را خواهید داشت و هم خودرو دچار بی‌تعادلی (به‌اصطلاح عامیانه کله کردن) نمی‌شود.

 

سیستم ترمز کمکی اضطراری در تیگو ۷ پرو

به‌عنوان بخشی از آپشن های تیگو ۷ پرو و یکی از سیستم‌های کمکی ترمز پیشرفته این خودرو، شاسی بلند محبوب مدیران خودرو به ترمز BAS یا ترمز کمکی (یا ترمز کمکی اضطراری) مجهز است. اساس کار این سیستم بر این اصل استوار است که راننده معمولا در شرایط بحرانی به اندازه کافی نیرو به پدال ترمز وارد نمی‌کند. در این شرایط، سیستم ترمز کمکی اضطراری، با تشخیص شرایط بحرانی وارد مدار می‌شود و نیروی ترمزها را تقویت می‌کند.

این سیستم معمولا از طریق فاصله زمانی میان برداشتن پا از پدال گاز و فشردن پدال ترمز، وضعیت را تشخیص می‌دهد. درصورتی‌که راننده به‌سرعت پدال گاز را رها کند و پدال ترمز را فشار دهد، سیستم بروز وضعیت خطرناک و نزدیک به تصادف را تشخیص می‌دهد. در این شرایط سیستم ترمز کمکی اضطراری یا BAS به‌صورت خودکار وارد مدار شده و نیروی ترمزها را تقویت می‌کند. به این ترتیب طول خط ترمز خودرو کاهش پیدا می‌کند و ریسک تصادف کمتر می‌شود.

علاوه بر این، تیگو ۷ پرو به سیستم BOS نیز در ترمزها مجهز است. این سیستم البته در شرایط عادی کاربرد ندارد و مخصوص شرایط خاصی است که راننده به اشتباه، پای خود را همزمان روی پدال گاز و ترمز قرار دهد. در این حالت، سیستم BOS وارد مدار می‌شود و به‌صورت خودکار، دریچه گاز را می‌بندد تا توان خودرو برای توقف افزایش پیدا کند.

 

شرایط فروش اقساطی تیگو ۷ پرو

شرایط فروش اقساطی تیگو ۷ پرو هم اکنون در آسیا خودرو برقرار است. برای اطلاع از شرایط فروش تیگو ۷ پرو می‌توانید با شماره تلفن‌های ۷۵۱۵۱-۰۲۱ و ۷۷۷۰۸۰۲۹-۰۲۱ و ۷۷۰۴۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *