مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تعویض دنده فونیکس تیگو ۸ پرو

آموزش تعویض دنده محصولات فونیکس؛ تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم محصولات فونیکس، فناوری‌های به‌روز و مدرنی است که در تولید آن‌ها به کار رفته است. این فناوری‌ها در بخش‌های مختلف خودرو دیده می‌شود و باهدف افزایش راحتی، ایمنی و کارآیی در خودرو به کار گرفته شدند. یکی از این فناوری‌ها، تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس است که باعث شده شکل سردنده بسیار مدرن باشد و تغییر وضعیت دنده در آن هم به‌راحتی انجام شود. تعویض دنده برقی یک آپشن لوکس است که تا پیش از این در خودروهای رده بالای وارداتی شاهد آن بودیم اما امروزه در خودروهای فونیکس نیز نصب می‌شود. در این مطلب قصد داریم با این سیستم آشنا شویم.

 

کنترل برقی یا تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال باید در نظر بگیرید گیربکس CVT و یا گیربکس دو کلاچه، به‌عنوان گیربکس‌های اتوماتیک دسته‌بندی می‌شوند. به این ترتیب فرآیند تعویض دنده به معنای سبک یا سنگین کردن دنده در آن‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود. این گیربکس‌ها «تعویض دنده» نیازی به دخالت راننده ندارد و آنچه موضوع بحث ما است، تغییر وضعیت دنده بین D و N و R و P است.

 

در گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی‌تر (مشابه آنچه هم‌اکنون نیز بر روی بسیاری از خودروها در کشورمان نصب می‌شود)، تغییر این وضعیت به‌صورت مکانیکی است. در این حالت، سردنده یا لیور از طریق تعدادی کابل فولادی به گیربکس متصل است و وضعیت دنده‌ها را تغییر می‌دهد.

 

گیربکس نصب شده در محصولات فونیکس، به‌صورت برقی است به این معنی که گیربکس اتصال مکانیکی و مستقیمی با دسته دنده ندارد . در این حالت، هرگونه تغییر در وضعیت سردنده، از طریق یک پالس الکتریکی به گیربکس می‌رسد و گیربکس متناسب با آن، وضعیت دنده را تغییر می‌دهد. به این ترتیب تعویض دنده برقی به معنای آن است که تغییر وضعیت دنده‌ها از طریق پالس برقی انجام می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که بخش پایینی کنسول بعضی از این خودروها فضای خالی دارد و برای قرار دادن وسایل در اختیار راننده است. در دیگر خودروها، این بخش، متعلقات سردنده را در خود جای داده است ولی در محصولات فونیکس از جمله فونیکس FX، این بخش خالی است و راننده و سرنشین می‌توانند وسایل شخصی خود را در آن قرار دهند.

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

روش تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس

همان‌طور که گفتیم محصولات فونیکس دارای تعویض دنده برقی هستند به این معنی که ارتباط مستقیم مکانیکی میان سردنده و گیربکس وجود ندارد. به همین دلیل هم تغییر وضعیت دنده در آن‌ها با نمونه‌های دیگر خودروها متفاوت است. از این نظر سردنده و تعویض دنده برقی در محصولات فونیکس، مشابه خودروهای لوکس اروپایی است.

 

وقتی خودرو را روشن می‌کنید، دنده در وضعیت P یا پارک قرار دارد و چراغ دگمه P نیز بر روی سر دنده روشن است. برای تغییر وضعیت دنده، باید پای خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید. این موضوع به دلیل افزایش ایمنی است تا به‌طور ناخواسته، خودرو از وضعیت پارک آزاد نشود. برای رفتن به D و یا حرکت رو به‌جلو، پس از آنکه پا را بر روی پدال ترمز گذاشتید، کافی است سردنده را کمی به سمت عقب حرکت دهید. در این شرایط، چراغ P در بخش بالایی سردنده خاموش شده و چراغ D بر روی بدنه سر دنده روشن می‌شود. در این حالت خودرو در وضعیت D یا Drive قرار دارد و با آزاد کردن ترمز، به سمت جلو حرکت می‌کند.

 

برای رفتن به وضعیت R یا دنده عقب، اگر دنده در وضعیت P است، باید بار دیگر پای خود را بر روی ترمز بگذارید و دنده را کمی به سمت جلو حرکت دهید. در این حالت، گیربکس از وضعیت P آزاد شده و وارد وضعیت N می‌شود که به معنای خلاص بودن گیربکس است. پس از آن، باید بار دیگر دنده را به سمت جلو حرکت دهید تا به وضعیت R برود. در این شرایط و در صورت آزاد بودن ترمز پاک برقی، خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند.

 

تغییر وضعیت دنده‌ها در زمان حرکت

در زمانی که خودرو در حال حرکت است. برای تعویض دنده برقی نیازی به استفاده از پدال ترمز نیست. در این شرایط و در حالت عادی، خودرو در وضعیت D است و به سمت جلو حرکت می‌کند. برای هرگونه تغییر در وضعیت، باید توقف کامل کنید. پس از آن برای رفتن به حالت خلاص یک بار و برای رفتن به وضعیت دنده عقب، دو بار سردنده را به سمت جلو حرکت دهید.

 

متناسب با این کار، چراغ مربوطه روی سردنده روشن می‌شود که نشان دهنده تغییر وضعیت دنده است. برای رفتن به وضعیت D از حالت دنده عقب هم باید پس از توقف کامل، سردنده را دو بار به سمت عقب حرکت دهید. توجه داشته باشید که برای تغییر وضعیت دنده‌ها، خودرو حتما باید ساکن باشد چراکه در غیر این صورت، به گیربکس خودرو آسیب وارد می‌شود.

 

همچنین در حال حرکت می‌توانید از وضعیت تعویض دستی یا تیپ ترونیک گیربکس محصولات فونیکس نیز استفاده کنید. برای این منظور وقتی گیربکس در وضعیت D است، می‌توانید آن را اندکی به سمت چپ حرکت دهید تا وارد وضعیت تعویض دستی یا تیپ ترونیک شود. در این حالت، می‌توانید با حرکت سردنده به سمت جلو دنده را سبک کنید و با حرکت آن به سمت عقب، دنده سنگین می‌شود.

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

آشنایی با گیربکس محصولات فونیکس

پیش از این در مقاله‌های جداگانه‌ای، به بررسی گیربکس محصولات مختلف فونیکس از جمله گیربکس تیگو ۸ پرو پرداخته‌ایم اما در این بخش نگاهی کوتاه به گیربکس این خودروها خواهیم داشت.

 

چری در محصولات رده بالای خود عمدتا از دو گیربکس اتوماتیک مختلف استفاده می‌کند که نمونه آن بر روی محصولات فونیکس در ایران نیز نصب می‌شود. یکی از این گیربکس‌ها، نمونه‌های دو کلاچه ۷ سرعته است که مشابه آن را در فونیکس FX پریمیوم و تیگو ۸ پرو می‌بینیم. این گیربکس که ساختار دو کلاچه تر یا خیس (غوطه‌ور در روغن دارد) به‌خوبی می‌تواند فشار ترافیک‌های شهری را تحمل کند. به علاوه تعویض دنده‌های آن نیز سریع است.

 

علاوه بر این، یک گیربکس CVT نیز از سوی این شرکت توسعه داده شده است که در خودروهایی مانند تیگو ۷ پرو نصب می‌شود و مشابه آن را در خودرو سدان آریزو ۶ پرو نیز می‌بینیم. این گیربکس دارای ۹ دنده شبیه‌سازی شده است و با همکاری بوش آلمان توسعه یافته. گیربکس این خودروها هرچند باهدف رانندگی اقتصادی و آرام طراحی شده اما در صورت نیاز راننده، می‌توانند در یک رانندگی پرشتاب هم همراه خوبی باشند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *