مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
فونیکس FX پریمیوم

فونیکس FX پریمیوم؛ بررسی تیپ پریمیوم فونیکس FX

در خانواده محصولات فونیکس، مدل‌های FX جایگاه یک کراس‌اوور اسپرت را دارند و در این بین فونیکس FX پریمیوم، به‌عنوان مدل‌های فول آپشن این خانواده، با بالاترین سطح تجهیزات و آپشن های رفاهی و ایمنی به بازار عرضه شده‌اند. فونیکس FX پریمیوم، هم‌اکنون عنوان سریع‌ترین خودرو بازار ایران را در اختیار دارد و با طراحی منحصر به فرد، در کلاس خود بی‌رقیب است. در این مطلب به بررسی فونیکس FX پرمیوم می‌پردازیم و آن را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 

بررسی مشخصات فونیکس FX پریمیوم

پیش از پرداختن به جزییات، بد نیست نگاهی به مشخصات فونیکس FX پریمیوم داشته باشیم. این خودرو بالاترین مدل از خانواده فونیکس FX است و تمام آپشن‌های رفاهی و ایمنی این خانواده در آن وجود دارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به رانندگی خودران، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، چراغ‌های LED جلو و عقب، صفحه نمایش دوتکه ۲۰.۵ اینچی کابین، نورپردازی چندرنگ داخلی، دستیار صوتی و … اشاره کرد. فضای کابین این خودرو کاملا اسپرت طراحی شده است و در آن فضای کافی برای پنج نفر در نظر گرفته شده است.

 

مشخصات فنی فونیکس FX پرمیوم

در زمینه مشخصات فنی، این خودرو شباهت‌های زیادی به مدل‌های ۸ پرو دارد. به این ترتیب موتور این خودرو ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت از طریق گیربکس دو کلاچه هفت سرعته به محور جلو می‌رسد. شتاب فونیکس FX در تیپ پریمیوم عددی در حدود ۸ ثانیه است تا این کراس اوور بتواند عنوان سریع‌ترین خودرو ایران را از آن خود کند.

 

کابین فونیکس FX پریمیوم

کابین فونیکس FX پریمیوم

 

بررسی موتور فونیکس FX پریمیوم

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، فونیکس FX پریمیوم، به‌عنوان بالاترین رده خانواده فونیکس اف ایکس به بازار عرضه شده است و به همین دلیل قدرتمندترین موتور این خانواده بر روی آن نصب می‌شود. موتور فونیکس FX پریمیوم، با حجم ۱.۶ لیتر می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب قدرت موتور این خودرو از موتور‌های ۲.۴ لیتری خودرو‌های وارداتی نیز بیشتر است. همچنین باید به گشتاور بالای موتور اشاره کرد که از دور‌های پایین در دسترس راننده قرار می‌گیرد.

 

موتور فونیکس FX پرمیوم برای بازار ایران نمونه‌ای آشنا است چراکه پیش از این، آن را بر روی تیگو ۸ پرو هم دیده بودیم. این موتور با توربو شارژر تقویت می‌شود و به این ترتیب می‌تواند باوجود حجم کم، قدرت بالایی تولید کند. توربو شارژر هوا را به‌صورت فشرده شده به داخل موتور می‌فرستد و به این ترتیب در حجم ثابت، میزان اکسیژن بیشتری به موتور خواهد رسید. اکسیژن بیشتر به معنای امکان تزریق سوخت بیشتر است و به همین دلیل می‌توان از یک موتور کم حجم، قدرت بالایی گرفت.

 

علاوه بر توربو شارژر، موتور این خودرو از سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDI نیز بهره می‌برد. در این سیستم، سوخت به‌جای آنکه در منیفولد هوا پاشیده شود، به‌صورت مستقیم به محفظه احتراق پاشیده می‌شود. در اینجا سوخت با فشار بسیار زیاد به محفظه احتراق می‌رسد و به این ترتیب به‌صورت پودر در می‌آید. این مسئله باعث احتراق بهتر در موتور خودرو شده و قدرت موتور را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آلایندگی چنین موتور‌هایی نیز پایین‌تر است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

گیربکس فونیکس FX پرمیوم؛ توان بالا در انتقال قدرت

در کنار موتور پرقدرت، خودرو باید به سیستم انتقال قدرت مناسبی نیز مجهز باشد تا بتواند قدرت موتور را به‌خوبی به چرخ‌ها برساند. در تیپ پریمیوم فونیکس FX برای این منظور از گیربکس دو کلاچه اتوماتیک تر (غوطه‌ور در روغن) و هفت سرعته، محصول گتراگ آلمان استفاده شده است. این گیربکس هم‌اکنون بر روی سری پرو و پرو مکس تیگو ۸ نیز نصب می‌شود و توان بسیار بالایی در انتقال قدرت و گشتاور دارد تا جایی که به‌راحتی می‌تواند گشتاور تا ۴۰۰ نیوتون متر را منتقل کند.

 

ویژگی مهم گیربکس فونیکس FX پریمیوم، تعویض بسیار سریع دنده‌های آن است. در این گیربکس، در هر زمان یک دنده زوج و یک دنده فرد درگیر هستند اما کلاچ یکی از آن‌ها در وضعیت خلاص قرار دارد. به این ترتیب در زمان تعویض دنده، تنها لازم است کلاچ دنده قبلی آزاد و کلاچ دنده جدید متصل شود. با این کار، سرعت تعویض دنده‌ها به شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب زمان تلف شده بین تعویض دنده‌ها کم می‌شود و خودرو شتاب بهتری خواهد داشت.

 

علاوه بر این، استفاده از گیربکس دو کلاچه در این تیپ از فونیکس FX باعث می‌شود اتلاف انرژی در زمان انتقال به حداقل برسد به‌گونه‌ای که این گیربکس تلفات انرژی کمتر از ۳درصد دارد. رانندگی با این گیربکس در محیط شهری آسان است و مانند گیربکس‌های اتوماتیک دیگری رفتار می‌کند. در زمان حرکت پرشتاب هم، این گیربکس به‌خوبی وضعیت را تشخیص می‌دهد و تعویض دنده‌ها را به اخیر می‌اندازد و به این ترتیب موتور می‌تواند به‌خوبی تمام توان خود را ارائه دهد. در کنار این‌ها، این گیربکس وضعیت کنترل دستی یا تیپ ترونیک نیز دارد که به راننده اختیار تعویض دنده‌ها را می‌دهد.

 

فونیکس FX پرمیوم

مرور حالت های رانندگی در فونیکس FX پرمیوم

پیش از این به‌طور جامع، حالت های رانندگی فونیکس FX را بررسی کرده‌ایم. در فونیکس FX پریمیوم، به‌عنوان بالاترین رده از خانواده FX، هر سه حالت رانندگی به‌صورت استاندارد در اختیار راننده است تا راننده کنترل کاملی بر رفتار خودرو داشته باشد. تغییر این وضعیت‌ها از طریق کنترل‌های کنسول میانی انجام می‌شود. این سه حالت رانندگی شامل وضعیت ECO یا اقتصادی، NORMAL یا عادی و SPORT یا رانندگی سریع است.

 

در هر یک از این حالت های رانندگی، پارامتر‌های مختلفی شامل حساسیت پدال گاز، تعویض دنده‌ها و میزان نرمی و سختی سیستم تعلیق تغییر می‌کند. در وضعیت ECO، هدف کاهش مصرف سوخت است. به همین دلیل، حساسیت پدال گاز کاهش پیدا می‌کند و تعویض دنده‌ها در دور‌های پایین انجام می‌شود. به‌علاوه سیستم تعلیق نیز در نرم‌ترین وضعیت خود قرار دارد. در حالت SPORT، خودرو می‌تواند تمام توان خود را آغاز کند. در این حالت، دور موتور با کوچک‌ترین فشاری بر پدال گاز افزایش پیدا می‌کند تا خودرو چالاک‌تر شود. به‌علاوه دنده‌ها نیز دیرتر عوض می‌شوند تا موتور بتواند همه توان خود را در اختیار راننده قرار دهد. وضعیت NORMAL در تیپ پریمیوم فونیکس FX حالتی میان دو وضعیت قبلی است و برای یک رانندگی معمولی کاملا مناسب است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

سیستم تعلیق فونیکس FX پریمیوم

در فونیکس FX پرمیوم، طراحان چری به دنبال ترکیبی از راندگی اسپرت و راحتی بودند و به همین دلیل سیستم تعلیق پیشرفته‌ای را به‌ویژه برای محور عقب این خودرو تدارک دیده‌اند. در یک کراس‌اوور، می‌توان با سفت کردن سیستم تعلیق، پایداری را افزایش داد اما این وضعیت باعث کاهش راحتی خودرو در زمان حرکت می‌شود. اگر از سیستم تعلیق نرم استفاده کنید، خودرو در پیچ‌ها تمایل به انحراف دارد و ممکن است چرخ‌های آن از زمین بلند شوند که بسیار خطرناک است. به همین دلیل در تیپ پرمیوم فونیکس FX یک راه‌حل پیشرفته استفاده شده است تا ترکیب هر دو وضعیت را داشته باشد.

 

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع سیستم تعلیق مک فرسون است که بر روی بسیاری از خودرو‌ها در بازار جهانی و بازار ایران نصب می‌شود. مزیت بزرگ این سیستم، قابلیت اطمینان بسیار زیاد آن است. این سیستم تعلیق هم‌اکنون بر روی بسیاری از خودروهای جهان از خودروهای اقتصادی تا خودروهای لوکس نصب می‌شود. دلیل این مسئله آن است که سیستم تعلیق مک فرسون سال‌ها است توانایی خود را در خودروها نشان داده است و قابلیت اطمینان بالایی دارد. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر است که مزیت بزرگی برای خیابان‌های پردست‌انداز کشورمان است.

 

تعلیق عقب فونیکس FX پرمیوم

نکته مهم سیستم تعلیق فونیکس FX پریمیوم اما در محور عقب آن است، جایی که از سیستم چند اتصاله یا مالتی لینک استفاده شده است. این سیستم هرچند نسبت به اکسل عقب یک‌تکه، اجزای بیشتری دارد و گران‌تر و پیچیده‌تر است، اما در عوض مزیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. در این سیستم، چرخ‌های عقب مستقیما به یکدیگر متصل نیستند و می‌تواند به‌صورت مستقل نوسان کنند. به این ترتیب، فشار بر روی یک چرخ، باعث حرکت چرخ دیگر نمی‌شود. این وضعیت می‌تواند راحتی زیادی را در زمان حرکت ایجاد کند چون در دست‌اندازها، هر چرخ می‌تواند مستقلا ضربات را دفع کند و کل اتاق تکان نمی‌خورد.

 

مزیت بزرگ دیگر سیستم چند اتصاله در محور عقب تیپ پریمیوم فونیکس FX، پایداری مناسب آن در زمان پیچیدن است. در این سیستم، چرخ‌ها تقریبا همیشه به‌صورت عمود بر زمین قرار دارند و حتی در زمان پیچیدن با سرعت زیاد هم شاهد بلند شدن یک چرخ از زمین نخواهیم بود. این مسئله مزیت بزرگی برای این خودرو است چون در پیچ‌های تند، همچنان چرخ‌ها اتصال کامل به زمین را دارند و کنترل خودرو را آسان‌تر می‌کنند.

 

خرید و قیمت فونیکس FX پریمیوم

برای آگاهی از شرایط فروش و قیمت فونیکس FX پریمیوم می‌توانید با می‌توانید با کارشناسان آسیا خودرو مشورت کنید. برای این منظور کافی است با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگرید. همچنین می‌توانید شماره موبایل خود را در کادر زیر ثبت کنید تا همکاران ما بهترین شرایط فروش مدیران خودرو را برایتان پیامک کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *