مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم ترمز آریزو 6 GT در جریان تست در پیست آزادی

قدرت توقف برای سدان اسپرت فونیکس؛ بررسی سیستم ترمز آریزو ۶ GT

سدان فونیکس آریزو ۶ GT یکی از سریعترین خودروهای ایران است و به‌زودی شاهد عرضه این خودرو و حضورش در خیابان‌ها خواهیم بود. قدرت بالای موتور و سرعت و شتاب این خودرو، قطعا هیجان انگیز است اما همه این‌ها بدون ترمز‌های مناسب، بی اهمیت خواهد شد. به همین دلیل سیستم ترمز آریزو ۶ GT یکی از بخش‌های مهم این خودرو است. سیستم ترمز آریزو ۶ جی تی علاوه بر توان بالا، به سیستم‌های کمکی متعددی نیز مجهز است تا بتوان این سدان اسپرت را به شکل ایمن متوقف کند.

 

در آریزو ۶ GT، طراحان و مهندسان باید ترکیبی از ویژگی‌های یک سدان خانوادگی و یک خودرو اسپرت را گرد هم می‌آوردند. در اینجا موضوع فقط ظاهر اسپرت نیست بلکه این خودرو باید سریع و پر توان نیز باشد. آریزو ۶ جی تی این ویژگی را به خوبی نشان می‌دهد و می‌تواند از پس خودروهای وارداتی گران‌تر از خود نیز به خوبی بر بیاید اما ترمز‌های آریزو ۶ جی تی هم باید بتوانند با این قدرت و سرعت همراهی کنند.

 

ترمز‌های این خودرو در هر چهار چرخ دیسکی است. به علاوه دیسک‌های ترمز خنک شونده هستند تا دوام و تحمل بیشتری در فشارهای سخت داشته باشند. وجود کالیپرهای قرمز رنگ بر روی ترمز‌ها هم به اسپرت‌تر نشان دادن این بخش کمک می‌کند. غیر از این‌ها، با مجموعه کاملی از سیستم‌های کمکی ترمز و البته سیستم‌های ایمنی کمکی وابسته به ترمز، راندن این خودرو نه تنها لذت بخش که جذاب است.

 

مهمترین ویژگی‌های سیستم ترمز آریزو ۶ GT شامل موارد زیر است:

  • ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ + خنک شونده
  • سیستم ABS + EBD
  • دستیار ترمز الکترونیکی
  • ترمز خودکار اضطراری

 

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش دیسک‌های خنک شونده در توان ترمز آریزو ۶ جی تی

همانطور که در بالا عنوان شد، سیستم ترمز آریزو ۶ جی تی در هر چهار چرخ دیسکی و خنک شونده است. با توجه به شتاب صفر تا ۱۰۰ آریزو ۶ جی تی و توان موتور این خودرو، سیستم ترمز این خودرو در ترمز گیری‌های پیاپی تحت فشار قرار می‌گیرند. در یک استفاده روزمره این مسئله اتفاق نخواهد افتاد اما وقتی قصد رانندگی سریع و ترمز‌های شدید را داشته باشید، دیسک‌های ترمز تحت تنش قرار می‌گیرند.

 

حاصل این فشار، گرم شدن دیسک‌ها است که به مرور باعث کاهش توان ترمزگیری می‌شود. این مسئله می‌تواند برای یک خودرو پرسرعت خطرناک باشد و به همین دلیل مهندسان چری، برای رفع آن در هر چهار چرخ از دیسک استفاده کرده‌اند و ساختار دیسک‌ها هم خنک شونده است. استفاده از دیسک به معنای آن است که سطح بیشتری از سیستم ترمز در مسیر هوا قرار می‌گیرد و به این ترتیب سریعتر خنک می‌شود. به‌علاوه استفاده از دیسک‌های سوراخدار باعث می‌شود جریان هوا علاوه بر روی دیسک، سطح داخلی دیسک را هم خنک کند.

 

به این ترتیب در ترمزگیری‌های پیاپی، توان ترمز‌ها تا حد بسیار مناسبی حفظ می‌شود و ترمز‌ها می‌توانند به دفعات و با تمام توان، خودرو را متوقف نگهدارند. این مسئله برای زمانی که قصد رانندگی سریع دارید امری حیاتی است. به ویژه وقتی نگاهی به مشخصات فنی مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی می‌اندازید و توان موتور و گیربکس آن را در نظر بگیرید، استفاده از چنین دیسک‌هایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

سیستم‌های ایمنی کمکی ترمز آریزو ۶ GT

هرچند ساختار سیستم ترمز خودرو‌ها تا حد بسیاری شبیه به یکدیگر است، اما در این بین خودروسازان با استفاده از سیستم‌های ایمنی کمکی و الکترونیکی، می‌توانند تفاوت‌ها را ایجاد کنند. این مسئله در مورد ترمز آریزو ۶ جی تی نیز وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر توان بالای ترمز‌ها، سیستم‌های ایمنی متعددی نیز برای بهبود عملکرد ترمز‌ها و همچنین افزایش ایمنی خودرو، در آریزو ۶ جی تی نصب شده است.

 

در درجه اول و به صورت استاندارد، ترمز آریزو ۶ GT به ABS یا سیستم ترمز ضد قفل مجهز است. این سیستم مانع از قفل شدن چرخ‌ها در زمان ترمز‌های شدید می‌شود. مزیت بزرگ ABS آن است که راننده در زمان ترمز گیری، همچنان کنترل کاملی بر خودرو دارد و می‌تواند در صورت نیاز، با مانور دادن، خودرو را در اختیار بگیرد. به‌علاوه با توجه به وجود ABS، راننده می‌تواند با تمام توان ترمز‌ها فشار دهد بدون آنکه نگرانی از بابت قفل شدن ترمز‌ها وجود داشته باشد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در کنار ABS، در این خودرو EBD یا سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز نیز نصب شده است. به این ترتیب، با توجه به وزن خودرو و میزان بار بر روی هر محور، نیروی ترمز به بهترین شکل بین محور‌ها تقسیم می‌شود. این مسئله از یک سو به حفظ پایداری خودرو در توقف‌های شدید کمک می‌کند و از سوی دیگر توان ترمز‌ها را در محوری که بار بیشتری بر روی آن است افزایش می‌دهد.

 

تقویت ترمز‌ها در مواقع اضطراری

تجربه نشان داده رانندگان معمولا در مواقع حساس مانند حضور ناگهانی یک خودرو در مقابل یا عبور ناگهانی یک عابر از خیابان، به میزان لازم پدال ترمز را فشار نمی‌دهند. این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد چراکه در این شرایط، با فشردن ناکافی پدال ترمز، خط ترمز یا مسافتی که خودرو قبل از توقف طی می‌کند بیشتر می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث بروز تصادف و یا حتی مگ عابرین شود.

 

برای این وضعیت، خودروسازان سیستم دستیار ترمز الکترونیکی یا BAS را طراحی کرده‌اند. این سیستم، با تشخیص شرایط اضطراری، در صورتی که راننده به میزان کافی پدال را فشار نداده باشد، با تقویت ترمز‌ها باهث کوتاه‌تر شدن مسافت توقف خودرو می‌شود. به این ترتیب، با داشتن BAS، سیستم ترمز آریزو ۶ GT می‌تواند در شرایط خاص، با قدرت بیشتری وارد عمل شود و مسافت توقف را به شکل محسوسی کوتاه کند.

 

سیستم دستیار ترمز الکترونیکی یا BAS از طریق فاصله میان برداشتن پا از روی پدال گاز و فشردن پال ترمز و همچنین سرعت فشار دادن پدال ترمز می‌تواند به وضعیت اضطراری پی ببرد. به این ترتیب، اگر راننده به سرعت پا را از روی پدال گاز بردارد و بر روی پدال ترمز بگذارد، سیستم با تشخیص بروز موقعیت اضطراری، از طریق پمپ ABS فشار روغن ترمز را بالاتر می‌برد تا توان ترمز‌ها تقویت شود. با داشتن این سیستم، آریزو ۶ جی تی می‌تواند به شکل ایمن‌تری در مواقع خطرناک توقف کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

توقف خودکار آریزو ۶ جی تی با سیستم ترمز خودکار اضطراری

یکی دیگر از سیستم‌های ایمنی الکترونیکی کمکی در آریزو ۶ جی تی، سیستم ترمز خودکار اضطراری یا AEB است. این سیستم با استفاده از رادار و دوربین جلو، مسیر مقابل خودر را رصد می‌کند و می‌تواند در شرایط اضطراری، در صورت عدم دخالت راننده، خودرو را متوقف کرده و مانع از بروز تصادف شود. سیستم ترمز خودکار اضطراری، در ابتدا و با تشخیص شرایط (سرعت خودرو، فاصله با مانع، واکنش راننده و …) به راننده هشدار می‌دهد و در ادامه و در صورت عدم واکنش مناسب راننده، ترمز‌ها را به صورت خودار فعال می‌کند.

 

به عنوان بخشی از پکیج ایمنی ADAS در آریزو ۶ GT، این سیستم نیز بر روی خودرو نصب شده است. همانطور که مشخص است، این سیستم از دو بخش اصلی تشخیص مانع و واکنش تشکیل شده است. در بخش تشخیص، سیستم AEB به رادار و دوبین جلو وابسته است. اما وقتی زمان واکنش فرا می‌رسد، نوبت به سیستم ترمز آریزو ۶ GT است که توانایی‌های خود را نشان دهد. در اینجا توان ترمز‌ها و سرعت واکنش آن‌ها است که می‌تواند مرز بین یک توقف ایمن و یک تصادف را مشخص کند. البته همواره باید مد نظر داشت این سیستم نقش کمکی دارد و همواره کنترل خودرو بر عهده راننده است و باید با تمرکز کامل نسبت به محیط اطراف، خودرو را برانید.

 

عکس: وبسایت آخرین خودرو

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *