مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تست تصادف

سوال روز: شبیه سازی تصادف واقعی در تست تصادف

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. این بار به سراغ تست تصادف خودرو رفته‌ایم. تست‌های تصادف در جهان با سرعت مشخص و در شرایط کنترل شده‌ای برگزار می‌شوند اما آیا شبیه سازی تصادف واقعی در تست تصادف اتفاق می‌افتد و این تست‌ها می‌تواند نتیجه مناسبی برای تصادف‌‌های جاده‌ای داشته باشد؟

 

سوال: در تست تصادف، بخشی از جلوی خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانعی ثابت برخورد کرده. آیا در جاده هنگامی‌که دو خودرو واقعی با هم برخورد می‌کنند, شدت ضربه خیلی بیشتر از این نیست؟ همچنین آیا شبیه سازی تصادف واقعی در تست تصادف اتفاق می‌افتد؟

 

آیا تست تصادف واقعا شبیه سازی تصادف است؟

هدف از برپایی چنین آزمون‌هایی بررسی وضعیت ایمنی خودروها در شرایطی است که عموم تصادف‌ها اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت تمامی سرعت‌ها در چنین آزمون‌هایی پوشش داده شود. ضمن آنکه با ارزیابی توان خودرو در تحمل فشار در این سرعت، می‌توان ارزیابی نسبی از توان آن در تصادف‌هایی با سرعت‌های بالاتر هم داشت.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

البته در نهایت همان‌گونه که در سوال مطرح شده است، در تصادف‌های شدیدتر طبیعتا نیروی وارد شده به شاسی ماشین بیشتر است. به همین دلیل سطح آسیب‌ها افزایش پیدا می‌کند و این مسئله را در تصادفات ایمنی ترین خودروها نیز می‌بینیم.

 

به‌طور عمومی نمی‌توان خودرویی ساخت که در تمامی سرعت‌ها بتوان در مقابل تصادف از همه زوایایا از خود مقاومت نشان دهد. البته به صورت تئوری ساخت چنین خودرویی ممکن است اما در عمل خودرو آنقدر سنگین می‌شود که کارآیی خود را از دست می‌دهد.

 

به همین دلیل است که این روز ها، سیستم های پیشگیری از تصادفات نقش بسیار مهمی در خودروها بازی می‌کنند. هدف اصلی در اینجا آن است که تا حد امکان مانع از بروز تصادف شویم. در این زمینه علاوه بر مهارت و توجه راننده، سیستم های ایمنی کمکی نقش مهمی دارند. به عنوان نمونه ترمز خودکار اضطراری که پیش از این به طور مفصل آن را بررسی کردیم از این دسته است. همچنین قبلا در زمینه سیستم کنترل پایداری نیز مطالبی داشته‌ایم. این سیستم هم وظیفه دارد تا حد امکان مانع از خروج خودرو از مسیر و بروز تصادف شود.

 

البته در نهایت تصادف اجتناب ناپذیر است و در هر زمان ممکن است روی دهد. به همین دلیل نقش تجهیزات ایمنی خودروها و ساختار شاسی آن‌ها در زمان تصادف اهمیت پیدا می‌کند.

 

در این زمینه همچنین می‌توانید تست تصادف فونیکس FX را نیز بخوایند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا تست تصادف می‌تواند تصادف واقعی را شبیه سازی کند؟

یکی از مواردی که در سوال مطرح شده است، سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت خودرو در جریان تست تصادف است. همان‌گونه که عنوان کردید در آزمون‌های ایمنی، خودروی مورد آزمایش به مانعی ثابت و سخت برخورد می‌کند. بر اساس ارزیابی EuroNCAP، برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابت و سخت، مانند برخورد رو در روی دو خودرو است که هر یک با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند. معادل این حالت وضعیتی است که یک خودرو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به خودرویی که متوقف شده است برخورد می‌کند.

 

علت تفاوت در این اعداد آن است که در برخورد میان دو خودرو، بخشی از نیروی تصادف به علت شکست ساختار شاسی دو خودرو جذب می‌شود اما در برخورد خودرو با مانع سخت و ثابت، این شکست تنها در خودرو اتفاق می‌افتد. به این ترتیب وقتی با خودروی دیگری تصادف می‌کنید، عملا بخشی از نیروی تصادف در اثر خم شدن شاسی و بخش‌های مختلف دو خودرو مستهلک می‌شود. به این ترتیب سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت در جریان تست تصادف، می‌تواند تا حد مناسبی، شبیه سازی تصادف واقعی در تست تصادف باشد.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *