مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
فرمول ۱ قطر

فرمول ۱ قطر؛ چگونه قطری‌ها جذاب‌ترین رقابت اتومبیل‌رانی را به بیابان آوردند

رقابت‌های فرمول ۱ قطر از روز شنبه و با دور تعیین خط آغاز می‌شود و روز یکشنبه نیز، شاهد برگزار رقابت‌های اصلی فرمول ۱ در این کشور خواهیم بود. اما قطری‌ها چگونه توانستند مهمترین رویداد ورزش‌های موتوری را در جایی بین بیابان‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس برگزار کنند؟ در این مطلب به بررسی تاریخچه کوتاهی از رقابت‌های فرمول ۱ قطر خواهیم پرداخت. طی روز‌های آینده اخبار بیشتری را از این رویداد بررسی می‌کنیم. همچنین امسال تیمی از آسیا خودرو برای پوشش این رویداد مهم راهی قطر شده است تا پوشش زنده‌ای از این رقابت‌ها داشته باشد.

 

قطری‌ها چگونه میزبان فرمول ۱ شدند؟

برگزاری مسابقات فرمول یک آنقدر مزیت برای میزبان دارد که کشورهای‌های مختلف برای کسب میزبانی آن تلاش زیادی می‌کنند. قطری‌ها سال‌ها منتظر دستیابی به میزبانی این مسابقات بودند. آن‌ها دلایل منطقی هم برای این موضوع داشتند. قطری‌ها اوایل قرن بیست و یکم پیست لوسیل را تاسیس کرده بودند تا بتوانند میزبان رقابت‌های موتوری شوند. آن‌ها چندباری هم برای رسیدن به میزبانی فرمول ۱ تلاش کردند اما به نتیجه نرسیدند. وقتی بحرین و امارات توانسته بودند میزبانی این رقابت‌ها را بگیرند، چرا قطر نتواند فرمول ۱ برگزار کند؟

 

این میزبانی البته مشکلات زیادی داشت. منافع رقابت‌های فرمول ۱ آنقدر زیاد است که کشورهای زیادی درخواست میزبانی آن را دارند. لیست انتظار معمولا شلوغ است و به‌سختی می‌توان زمان خالی در تقویم پیدا کرد. در نهایت اما قطری‌ها خوش شانس بودند و به این ترتیب فرمول یک قطر برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس برگزار شد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

کرونا عامل خوش‌شانسی قطر در کسب میزبانی فرمول ۱

برگزاری فرمول ۱ قطر با یک خوش شانس بزرگ ممکن شد چون قطری‌ها اصلا شانسی برای میزبانی نداشتند. این کرونا بود که میزبانی فرمول ۱ را به قطری‌ها داد. ماجرا از از فصل ۲۰۲۱ آغاز شد، جاییکه قرار بود فصل مسابقات با ۲۳ پیست مختلف انجام شود و شروع رقابت‌ها نیز از استرالیا بود. در آن سال قطری‌ها جزو میزبانان فرمول ۱ نبودند و شانسی هم برای این موضوع نداشتند اما کرونا آن‌ها را به لیست آورد.

 

استرالیا به‌عنوان اولین میزبان رقابت‌های فرمول ۱ سال ۲۰۲۱، در حالیکه مدت کمی تا شروع مسابقات باقی مانده بود، به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای مسافران در زمینه کرونا در نظر گرفت، از لیست برگزار کنندگان خارج شد. شاید به‌صورت تئوری این خروج چندان مشکل ساز نباشد چون می‌توان تقویم را از مسابقه دوم آغاز کرد اما فرمول ۱، بیش از رقابت اتومبیل‌رانی، یک بازار بزرگ برای اسپانسر‌ها است. وقتی از اسپانسر صحبت می‌کنیم، شامل تبلیغات پیست، تبلیغات روی خودرو‌ها، تبلیغات تلویزیونی، پخش مستقیم، اسپانسر‌های شخصی رانندگان و … می‌شود. همه این‌ها برای برگزاری تک تک رقابت‌های فرمول ۱ قرارداد بسته‌اند و به این ترتیب حذف هر مسابقه، یک چالش مالی و حقوقی سنگین است.

 

به‌همین دلیل برگزارکنندگان مسابقات فرمول یک به فکر جایگزین افتادند. انتخاب جایگزین هم ساده نبود چون باید رقابت‌ها از نیمه غربی جهان آغاز می‌شود تا تقویم و برنامه‌های سفر تیم‌ها به‌هم نخورد. به این ترتیب، نگاه‌ها به سمت قطر رفت و فرمول یک قطر متولد شد. قطری‌ها پیست خوبی داشتند، تجربه برگزاری مسابقات در این پیست وجود داشت و زیر ساخت‌ها هم فراهم بود. مهمتر از همه، قطری‌ها هم آمادگی همه‌چیز را داشتند و خیلی راحت مشکلات را با پول حل می‌کردند. به این ترتیب فرمول ۱ قطر به صورت رسمی و برای اواخر نوامبر وارد تقویم رقابت‌ها شد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

فرمول ۱ قطر ۲۰۲۳

در اولین رقابت فرمول ۱ قطر و در یک مسابقه هیجان انگیز، فرناندو آلونزو از مرسدس بنز توانست به مقام قرمانی برسد و مکس وستاپن و فرناندو آلونزو را پشت سر بگذارد. این رقابت‌ها در پیست لوسیل برگزار می‌شود و خودرو‌ها باید ۵۷ بار پیست را دور بزنند و در مجموع مسافتی معادل ۳۰۸ کیلومتر را طی کنند. در این مسابقه اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، کل زمان مسابقه در حدود ۱ ساعت ۲۰ دقیقه است.

 

پس از برگزاری موفق و جای گرفتن در تقویم فرمول ۱، خیلی‌ها انتظار برگزاری فرمول ۱ قطر برای سال ۲۰۲۲ را داشتند. کشور‌ها معمولا به سختی میزبانی را به دست می‌آورند و از آن سخت‌تر حاضر می‌شوند میزبانی را پس دهند. قطر ولی وضعیت خاصی داشت؛ در سال ۲۰۲۲، قطر میزبان جام جهانی بود و اصلا نمی‌خواست تمرکز خود را از این رقابت‌های مهم بردارد. به همین دلیل برای فصل ۲۰۲۲، از برگزاری رقابت‌ها انصراف داد.

 

قطری‌ها اما امسال برگشته‌اند و فرمول ۱ قطر در سال جاری (فصل ۲۰۲۳) قرار است طی روز‌های آینده برگزار شود. آن‌ها امسال آمده اند که بمانند چون مدتی قبل یک قرارداد بلند مدت ۱۰ ساله با برگزار کنندگان رقابت‌های فرمول ۱ امضا کردند و به این ترتیب فرمول ۱ قطر قرار است حداقل تا سال ۲۰۳۳ برگزار شود.

 

با آسیا خودرو در فرمول ۱ قطر

امسال تیمی از آسیا خودرو برای پوشش رقابت‌های فرمول ۱ قطر و همچنین نمایشگاه خودرو قطر راهی این کشور شده اند. اگر می‌خواهید پوشش زنده این دو رویداد مهم را دنبال کنید، می‌توانید وارد صفحه اینستاگرام آسیا خودرو شوید. همچنین ما هم در وبسایت آسیا خودرو، اطلاعات این دو رویداد را منتشر می‌کنیم.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *