مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو

مزایا و معایب سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرو در بسیاری از بخش‌ها، از جدیدترین فناوری‌های روز جهان استفاده می‌کند تا بتوان ایمنی و راحتی و کارآیی را برای مالکین به ارمغان بیاورد و یکی از این بخش‌ها، سیستم تعلیق این خودرو است. سیستم تعلیق این کراس‌اوور بزرگ را پیش از این به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم اما این بار قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سیستم تعلیق چری تیگو ۸ پرو بپردازیم.

 

بررسی سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو

پیش از این و به‌طور مفصل، در مقاله‌ای به بررسی سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو پرداخته‌ایم که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن مراجعه کنید. در اینجا به بررسی مختصر سیستم تعلیق این خودرو می‌پردازیم چراکه قبل از بررسی مزایا و معایب سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو بهتر است با ساختار این سیستم آشنا شویم.

 

سیستم تعلیق تیگو ۸ در محور جلو از نوع مک فرسون است. این سیستم تعلیق، هم اکنون در طیف بسیار گسترده‌ای از خودرو‌ها در بازار‌های جهانی نصب می‌شود و از این نظر سیستمی آشنا برای صنعت خودرو است. این سیستم تعلیق، قدمت زیادی دارد و اختراع آن به اواسط دهه ۴۰ میلادی بازمی‌گردد. مهندسی به نام اِرل استیل مک فرسون، این ایده را ابتدا به جنرال موتورز پیشنهاد داد و پس از رد آن توسط این شرکت، به سراغ فورد رفت. فورد این ایده را پسندید و آن را جایگزین فنر‌های شمش در خودرو‌های تولیدی خود کرد.

 

مزیت بزرگ سیستم تعلیق مک فرسون، اطمینان بالای آن است. این سیستم در عین سادگی، بسیار مقاوم است و به‌خوبی می‌تواند در مقابل ضربات جاده واکنش نشان دهد. از سوی دیگر به دلیل همین سادگی و وجود تنها دو بخش اصلی (طبق و محور مرکزی)، هزینه تعمیرات آن نیز پایین است. این مسئله برای خودرویی که در خیابان‌های پر دست‌انداز ایران حرکت می‌کند یک انتخاب ایده‌آل است. البته این مسئله محدود به ایران نیست و آن‌گونه که گفتیم، این سیستم هم اکنون بر روی تقریبا تمامی خودرو‌ها در جهان نصب می‌شود.

 

در محور عقب اما ساختار تعلیق تیگو ۸ پرو پیچیده‌تر می‌شود. برای این بخش، مهندسان به‌جای استفاده از سیستم ساده صلب یا یک‌تکه، به سراغ سیستم پیشرفته چند اتصاله یا مالتی لینک رفته‌اند. به این ترتیب دو چرخ عقب با وجود اتصال به شاسی، از یکدیگر مستقل هستند و هر یک جداگانه می‌توانند در مقابل ضربات جاده یا فشار‌های جانبی واکنش نشان دهند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزایای سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو

اجازه بدهید بحث را با مزیت‌های سیستم تعلیق در تیگو ۸ پرو آغاز کنیم. خودرویی در کلاس تیگو ۸ پرو، بیش از هر چیز باید محصولی در کلاس لوکس باشد و به‌طور مشخص هم این‌گونه هست. درواقع تا پیش از ورود به بازار تیگو ۹، این خودرو لوکس‌ترین محصول چری هم هست . به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق آن، راحتی اصلی‌ترین نقش را دارد و از این نظر سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو به‌خوبی عمل می‌کند. به این ترتیب به‌عنوان یکی از مزیت های سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو، باید به نرمی و راحتی آن اشاره کرد.

 

تعلیق این خودرو به‌خوبی می‌تواند ضربات جاده را جذب کند و به این ترتیب ضربات کمی به داخل اتاق خودرو منتقل می‌شود. در این بخش، تعلیق عقب خودرو نقش کلیدی دارد چراکه استفاده از سیستم تعلیق چند اتصاله، باعث می‌شود ضربه به یک چرخ، باعث حرکت چرخ دیگر نشود. در این سیستم، هر چرخ مستقلا می‌تواند نوسان کند و این مسئله باعث می‌شود، در صورتی عبور از یک زمین ناهموار، ضربات به یک چرخ به‌کل اتاق منتقل نشود. به این ترتیب احساس کوبش به‌ویژه در عقب خودرو به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

در این ببین البته تعلیق در محور جلو هم به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد. سیستم تعلیق مک فرسون هرچند در این زمینه به‌خوبی تعلیق چند اتصاله نیست، اما به دلیل ساختارش از استحکام زیادی برخوردار است. تعلیق این خودرو در بخش جلو باید بار زیادی را تحمل کند چون غیر از وزن خودرو، وزن موتور و گیربکس نیز بر روی محور جلو است و به همین دلیل استحکام آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

نقش سیسم تعلیق تیگو ۸ پرو در بهبود هندلینگ و پایداری خودرو

سیستم تعلیق، غیر از ایجاد راحتی وظیفه بسیار مهم دیگری نیز بر عهده دارد و آن کمک به بهبود هندلینگ خودرو است. هندلینگ یا درمان‌پذیری خودرو البته به پارامتر‌های متعددی بستگی دارد اما تنظیمات سیستم تعلیق در آن بسیار مهم است. در خودروهایی با ویژگی‌های اسپرت، طراحان با سفت‌تر کردن سیستم تعلیق، باعث بهبود هندلینگ می‌شوند اما این راهکار در مورد تیگو ۸ پرو مناسب نیست چراکه می‌تواند به کیفیت سواری آن لطمه بزند. دقیقا اینجا است که نقش تعلیق عقب این خودرو آشکار می‌شود. به همین دلیل به این مسئله به عنوان بخشی از مزایا و معایب سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو می‌پردازیم.

 

استفاده از سیستم تعلیق چند اتصاله در محور عقب، علاوه بر ایجاد راحتی، به بهبود هندلینگ و پایداری خودرو نیز کمک می‌کند و در سیستم‌های رایج ازجمله محور عقب صلب یا یک‌تکه چون هر دو چرخ در اتصال باهم هستند در هنگام پیچیدن فشار بر روی چرخ داخل پیچ کم شده و ممکن است این چرخ در فشار‌های زیاد از روی زمین بلند شود. به‌علاوه در این شرایط، زاویه چرخ‌ها با زمین دیگر قائم نیست و این مسئله هم به کاهش اصطکاک خودرو کمک می‌کند.

 

در مقابل با استفاده از سیستم تعلیق چند اتصاله، طراحان چری توانسته‌اند این مشکلات را هم حل کنند. در سیستم تعلیق مالتی لینک، چرخ‌ها تقریبا همیشه عمود به زمین هستند که باعث می‌شود در زمان پیچیدن حداکثر اصطکاک را داشته باشید. به‌علاوه وقتی دو چرخ محور عقب به هم متصل نیست، هر چرخ به‌تنهایی می‌شود با حداکثر توان به سمت زمین فشار بیاورد تا چسبندگی را بیشتر کند.

 

مجموع این عوامل باعث بهبود هندلینگ تیگو ۸ پرو می‌شود در حالیکه کیفیت سواری نرم آن همچنان پابرجا است. این مزیت بزرگی برای خودرویی در این کلاس است که می‌تواند دو رویکرد متناقض در تعلیق را با یک سیستم تعلیق پیشرفته در کنار هم جمع کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

معایب سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو

شاید استفاده از عبارت معایب برای این بخش چندان مناسب نباشد چراکه موارد عنوان شده در اینجا در اصل عیب نیستند بلکه ویژگی‌هایی هستند که باید به آن توجه کنید. موضوع اصلی در اینجا، سیستم تعلیق عقب خودرو است. در این زمینه همچنین می‌توانید به مطلب مزایا و معایب تیگو ۸ پرو مراجعه کنید.

 

برای بازار ایران، سال‌ها بازرسی و یا تعمیر سیستم تعلیق، به بررسی تعلیق جلو یا اصطلاحا جلوبندی خلاصه می‌شود. در تیگو ۸ پرو اما باید در سرویس‌های دوره‌ای، محور عقب نیز مورد بررسی قرار گیرد. همان‌طور که گفتیم سیستم تعلیق چند اتصاله، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تعلیق جهان است و پیچیدگی زیادی هم دارد. این سیستم تعلیق با داشتن چند بازو که چرخ را در زوایای مختلف کنترل می‌کنند، قابلیت اطمینان زیادی دارد و از این نظر موضوعی نیست که نگران آن باشید. در مقابل اما بررسی آن نیاز به دانش و تخصص دارد.

 

در اینجا موضوع اصلی، بررسی زوایای چرخ‌ها است. اتصالات تعلیق عقب این خودرو، در کارخانه برای رسیدن به بهترین وضعیت و زوایای درست چرخ تنظیم شده‌اند و در رانندگی عادی هم تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. اما استفاده از خودرو به‌طور پیوسته در جاده‌های ناهموار، ضربات شدید به سیستم تعلیق، پریدن از سرعت‌گیرها و یا اعمال وزن بیش از حد به تعلیق عقب ممکن است باعث بر هم خوردن این زوایا شود.

 

در این شرایط، بررسی زوایای چرخ کاری نیست که بتوانید به‌صورت چشمی یا در تعمیرگاه‌های متفرقه انجام دهید. برای این منظور دستگاه‌های مخصوصی ساخته است که با تابش نور لیزر، می‌تواند انحراف‌های چند میلی‌متری چرخ از زوایای اصلی را نیز بررسی کند. پس از آن تعمیرکار با آگاهی از زوایای درست هر چرخ، می‌توان آن‌ها را تنظیم کند. این تنظیمات (و یا تعمیرات) توسط تعمیرکاران عادی قابل انجام نیست و نتیجه مناسبی ندارد و می‌تواند بر روی هندلینگ این خودرو تاثیر منفی بگذارد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از مراکز مجاز خدمات پس از فروش مدیران خودرو استفاده کنید. برای استفاده از خدمات پس از فروش مدیران خودرو شرق تهران می‌توانید با آسیا خودرو به شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ داخلی ۳۰۰ تماس بگیرید.

(عکس از وبسایت جوان خودرو)

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *