مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کارآیی سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در تست درایو پیست آزادی

سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو؛ بررسی جامع سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو و ویژگی‌ها آن

تیگو ۸ پرو جایگاه مهمی در طیف محصولات مدیران خودرو دارد و به‌عنوان لوکس‌ترین خودرو ایران، باید بتواند سواری نرمی را ارائه کند. در عین حال این خودرو باید بتواند هندلینگ خوب و پایداری مناسبی در پیچ‌ها داشته باشد. همه این‌ها بر عهده طراحی درست سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو است.

 

در این مطلب به بررسی جامع سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو و ویژگی‌های برتر آن می‌پردازیم. به‌علاوه ساختار تعلیق مالتی لینک یا چند اتصاله را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

ساختار سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در محور جلو چگونه است؟

محور جلوی خودرو به دلیل آنکه باید علاوه بر تحمل وزن خودرو و جذب ضربات، جهت چرخ‌ها را نیز کنترل کند، پیچیدگی زیادی دارد. به‌علاوه وضعیت تعلیق محور جلو در خودروها و به‌ویژه خودروی لوکسی مانند تیگو ۸ پرو تاثیر مستقیمی در راحتی و کیفیت سواری آن خواهد داشت.

 

سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در محور جلو مک فرسون است. سیستم تعلیق مک فرسون، یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین سیستم‌های تعلیق برای محور محرک خودروها است. به این ترتیب با توجه به اینکه تیگو ۸ پرو، یک خودرو دیفرانسیل جلو است، استفاده از این سیستم برای سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در محور جلو یک انتخاب طبیعی است.

 

مزیت بزرگ سیستم تعلیق مک فرسون، قابلیت اطمینان بسیار زیاد آن است. این سیستم تعلیق هم‌اکنون بر روی بسیاری از خودروهای جهان از خودروهای اقتصادی تا خودروهای لوکس نصب می‌شود. دلیل این مسئله آن است که سیستم تعلیق مک فرسون سال‌ها است توانایی خود را در خودروها نشان داده است و قابلیت اطمینان بالایی دارد. به‌علاوه هزینه تعمیرات سیستم تعلیق مک فرسون پایین است و این هم یک مزیت بزرگ برای خودروها در ایران است. با توجه به شرایط جاده‌های کشور، فشار زیادی به جلوبندی خودروها وارد می‌شود و به همین دلیل یک سیستم تعلیق بادوام و با قیمت مناسب تعمیراتی، بدون شک مزیت بزرگی است. مشابه این سیستم تعلیق را در تیگو ۷ پرو نیز می‌بینیم. در این زمینه می‌توانید مقایسه تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو را نیز بخوانید.

 

سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در محور عقب چگونه است؟

تیگو ۸ پرو خودرویی دیفرانسیل جلو است و به همین دلیل نیرویی از سمت موتور به محور عقب آن وارد نمی‌شود. در چنین خودروهای، معمولا برای محور عقب از ساختار ساده و ارزان قیمت محور یک‌تکه یا صلب استفاده می‌شود. در این ساختار، دو چرخ به یک محور فولادی متصل هستند و این محور چرخ‌ها را بر روی خود نگه می‌دارد. همین محور است که به شاسی خودرو متصل می‌شود و فنرها بر روی آن قرار می‌گیرند.

 

این ساختار را در بسیاری از خودروها در کشورمان و حتی بازارهای جهانی هم می‌بینیم اما باوجود ارزان قیمت بودن و عمومی بودن مشکلاتی هم دارد. ازجمله این مشکلات می‌توان به انتقال بیشتر ضربات به داخل کابین و مشکلات در زمان پیچیدن و آسیب به هندلینگ خودرو اشاره کرد.

 

مهندسین چری در طراحی سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو در محور عقب، به‌جای این راه‌حل ساده، به سراغ سیستم گران‌قیمت و پیشرفته چند اتصاله یا مالتی لینک رفته‌اند. در این سیستم، چرخ از طریق چند بازوی مختلف به شاسی خودرو متصل می‌شود. هر یک از این بازوها، حرکت چرخ در یکی از جهت‌ها (یا دقیق‌تر بگوییم یکی از زوایای چرخ را) کنترل می‌کنند. به این ترتیب سیستم مالتی لینک یا چند اتصاله در تعلیق تیگو ۸ پرو، همیشه می‌تواند چرخ‌ها را در بهترین زاویه حفظ کند.

 

این مسئله به‌وضوح در زمان رانندگی با تیگو ۸ پرو مشخص است چراکه از یک‌طرف کنترل این خودرو بزرگ در پیچ‌های تند، آسان است و از طرف دیگر خودرو حرکت نرمی ‌دارد. به این ترتیب مهندسین چری بدون آنکه نیاز باشد برای کنترل بهتر خودرو، تعلیق را سفت کنند، توانسته‌اند به ترکیب مناسبی از راحتی و هندلینگ در لوکس ترین خودرو بازار ایران دست پیدا کنند.

 

در این زمینه همچنین می‌توانید مطلب بررسی تیگو ۸ پرو دو دیفرانسیل را هم بخوانید.

 

مزیت تعلیق عقب چند اتصاله در محور عقب تیگو ۸ پرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم تعلیق عقب تیگو ۸ پرو از ساختار مالتی لینک یا چند اتصاله تشکیل شده است. این سیستم هرچند پیچیدگی‌های زیادی در زمینه طراحی و تولید دارد ولی مزیت‌های آن باعث می‌شود در خودروهای لوکس به انتخاب اول تبدیل شود.

 

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سیستم تعلیق چند اتصاله در تیگو ۸ پرو، مستقل بودن دو چرخ عقب از یکدیگر است. در حالت عادی و در سیستم تعلیق صلب یا یک‌تکه عقب (که مشابه آن را در بسیاری از خودروهای داخلی ازجمله سمند می‌بینیم)، اتصال دو چرخ از طرق اکسل عقب است. در این شرایط، هرگونه فشار به چرخ یک‌طرف، باعث تغییر وضعیت چرخ محور دیگر می‌شود.

 

برای درک بهتر این وضعیت، پیچیدن خودرو در پیچ تند را در نظر بگیرید. در این شرایط به دلیل نیروی گریز از مرکز، چرخ خارج پیچ تحت فشار قرار می‌گیرد. در این وضعیت اکسل عقب تغییر زاویه می‌دهد و باعث می‌شود چرخ سمت دیگر، تا حدی از زمین دور شود. به‌علاوه در این شرایط، زاویه چرخ‌ها نسبت به زمین تغییر می‌کند. درمجموع این عوامل باعث می‌شود که چسبندگی خودرو به زمین کم شود و کنترل خودرو دشوارتر خواهد شد.

 

در سیستم تعلیق چند اتصاله یا مالتی لینک اما وضعیت هر چرخ به‌صورت مستقل تعیین می‌شود و فشار روی یک سمت محور، باعث تغییر در زاویه چرخ سمت دیگر نمی‌شود. به‌علاوه در این شرایط، اتصالات در زمان فشار به چرخ‌ها می‌توانند زاویه چرخ را تصحیح کنند. به این ترتیب چرخ همیشه تا حد زیادی به‌صورت عمودی روی زمین قرار می‌گیرد. مشابه این سیستم را در تعلیق عقب فونیکس FX نیز دیده‌ایم.

 

سیستم تعلیق چند اتصاله در پیچ‌ها و زمین‌های ناهموار

با اطلاعاتی که در بالا اشاره کردیم، مشخص می‌شود که در پیچ‌ها وضعیت چرخ‌های عقب در سیستم تعلیق تیگو ۸ پرو چگونه است. در این شرایط، حتی در پیچ‌های تند هم چرخ‌ها همیشه عمود به زمین قرار می‌گیرند تا بیشترین چسبندگی را داشته باشند. به‌علاوه حتی در پیچ‌های تندر، شاهد بلند شدن چرخ داخل پیچ از زمین نیستیم. همه این‌ها درنهایت به این معنا است که تیگو ۸ پرو در پیچ‌ها پایداری زیادی دارد.

 

از سوی دیگر سیستم تعلیق چند اتصاله بهتر می‌تواند ضربات جاده‌های ناهموار را جذب کند. در این شرایط ضربه به یک چرخ، به‌کل محور و چرخ دیگر منتقل نمی‌شود و در همان چرخ خنثی خواهد شد. به این ترتیب رانندگی خودرو آرام‌تر خواهد بود.

 

به این ترتیب تیگو ۸ پرو با داشتن تعلیق چند اتصاله در عقب، بدون آنکه تعلیق آن سفت شود می‌تواند در پیچ‌ها تحت کنترل باشد. به‌علاوه بدون آسیب زدن به هندلینگ تیگو ۸ پرو می‌توان تعلیق آن را نرم‌تر کرد.

 

شرایط فروش تیگو ۸ پرو

شرایط فروش تیگو ۸ پرو در آسیا خودرو برقرار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این خودرو و سایر محصولات برند فونیکس و ام وی ام می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره خود را در کادر زیر ثبت کنید تا کارشناسان ما بهترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو را زودتر از سایرین برای شما پیامک کنند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *