مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
بررسی مشخصات فنی X55 Pro در پیست آزادی

مشخصات فنی X55 Pro

در بین محصولات برند MVM، کراس‌اوور X55 Pro جایگاه ویژه‌ای دارد. این خودرو در مدل‌های جدید، با موتور و گیربکس مشابه مدل‌های ۷ پرو عرضه می‌شود تا در کنار آپشن‌های متعدد و طراحی ظاهری جذاب، به انتخاب بسیاری از خریداران جوان تبدیل شود. در این میان مشخصات فنی X55 Pro یکی از ویژگی‌های برجسته آن است، جایی که این خودرو قدرتی بالاتر از تمام خودرو‌های هم‌کلاس خود دارد و به‌خوبی می‌تواند با خودروهای گران‌تر از خود رقابت کند. در این بخش، به بررسی مشخصات فنی X55 Pro و مشخصات فنی ایکس ۵۵ پرو IE می‌پردازیم.

 

یکی از ویژگی‌های مهم در مشخصات فنی ایکس ۵۵ پرو در کنار قدرت موتور و جدید بودن گیربکس، هماهنگی مناسب میان این دو بخش است. به‌علاوه با توجه به آنکه موتور این خودرو چند سالی است در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملکرد و دوام آن طی زمان مورد ارزیابی قرار گرفته و کارآیی آن اثبات شده است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

قوای محرکه در مشخصات فنی X55 Pro؛ بررسی موتور X55 Pro

یکی از اصلی‌ترین مشخصات فنی X55 Pro، موتور این خودرو است، جایی که موتور X55 Pro با ارائه قدرت بالا نسبت به رقبا، به‌خوبی می‌تواند برتری خود را نشان دهد. موتور ایکس ۵۵ پرو، چهار سیلندر خطی است و حجم آن معادل ۱.۵ لیتر است. قدرت موتور این خودرو ۱۵۶ اسب بخار است و گشتاور آن نیز معادل ۲۳۰ نیوتون متر است.

 

برای رسیدن به این قدرت، مهندسان چری علاوه بر برنامه‌ریزی ECU و تنظیم پاشش سوخت، از توربو شارژر نیز برای افزایش توان استفاده کرده‌اند. به این ترتیب X55 Pro با بهره‌گیری از توربو شارژر می‌تواند قدرت بیشتری از موتور‌های تنفس طبیعی ۲ لیتری تولید کند.

 

مهم‌تر از قدرت موتور اما گشتاور آن است، جایی که ایکس ۵۵ پرو، معادل ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور بالا به معنای آن است که خودرو بهتری دارد و به‌عنوان مثال می‌تواند در سراشیبی، با ظرفیت کامل، بسیار بهار از خودرویی با قدرت مشابه و گشتاور پایین‌تر حرکت کند.

 

در این زمینه می‌توانید مطلب نگهداری از توربو شارژر؛ نحوه رانندگی با ماشین توربو را نیز بخوانید.

 

به‌علاوه باید در نظر گرفت به لطف بهره‌گیری از توربو شارژر و البته برنامه‌ریزی موتور و زمانبندی پاشش سوخت، موتور ایکس ۵۵ پرو می‌تواند حداکثر گشتاور خود را در دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار دهد. به این ترتیب در دور‌های موتور زیر ۲۰۰۰، راننده به تمام گشتاور موتور دسترسی دارد. این مسئله به معنای آن است که خودرو حتی در دور‌های پایین، کشش بالایی دارد. به‌عنوان مثال در این شرایط، راننده برای سبقت گرفتن در یک مسیر شیب‌دار، نیازی به افزایش زیاد دور موتور ندارد و خودرو در دور‌های پایین هم می‌تواند به‌خوبی حرکت کند. این مسئله به علاوه باعث می‎‌شود فشار کمتری به موتور وارد شده و مصرف سوخت خودرو نیز کاهش پیدا کند.

 

نقش توربو شارژر در موتور ایکس ۵۵ پرو

همان‌طور که گفتیم، به عنوان بهشی از مشخصات فنی X55 Pro برای ایکس ۵۵ پرو از توربو شارژر استفاده شده است. به این ترتیب موتور این خودرو می‌تواند بیش از ۱۰۰ اسب به ازای هر لیتر حجم موتور تولید کند که رقم مناسبی در این کلاس است. به‌علاوه استفاده از توربوشارژر باعث شده گشتاور این موتور بالا باشد و مهم‌تر اینکه در دور‌های موتور پایین به دست آید. به همین دلیل استفاده از توربو شارژر، یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی ایکس ۵۵ پرو است.

 

همان‌طور که پیش از این و در مقاله توربو شارژر چیست و چگونه کار می‌کند گفتیم، توربو شارژر در مسیر هوای ورودی به موتور قرار می‌گیرد و هوا را پیش از رسیدن به موتور فشرده می‌کند. افزایش فشار هوای ورودی به موتور باعث می‌شود، در حجم ثابت، مقدار هوا یا به‌طور دقیق‌تر مقدار اکسیژن بیشتری وجود داشته باشد. به این ترتیب، در هر بار مکش پیستون، میزان هوای بیشتری وارد سیلندر می‌شود.

 

وجود هوای بیشتر باعث می‌شود موتور بتواند در هر مرحله، سوخت بیشتری را وارد موتور کند. وجود سوخت و هوای بیشتر به معنای قدرت بیشتر انفجار است که درنهایت باعث افزایش توان موتور می‌شود. نکته مهم در اینجا آن است که این افزایش توان، بدون نیاز به افزایش حجم موتور به دست آمده است. به این ترتیب در حالت عادی و بدون وارد شدن توربو شارژر، موتور این خودرو مانند یک موتور کم حجم رفتار می‌کند مصرف سوخت پایینی دارد. اما در مقابل به‌محض آنکه راننده نیاز به افزایش توان داشته باشد، با ورود توربو شارژر به مدار، ایکس ۵۵ پرو IE می‌تواند حداکثر قدرت و گشتاور خود را در اختیار راننده قرار دهد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

انتقال قدرت در مشخصات فنی X55 Pro؛ گیربکس ایکس ۵۵ پرو

بدون توجه به نوع خودرو و توان موتور، وجود یک گیربکس مناسب برای انتقال قدرت به چرخ‌ها اهمیت زیاد دارد. دلیل این مسئله بیش از هر چیز لزوم هماهنگی میان موتور و گیربکس است. در این شرایط، گیربکس به‌خوبی می‌تواند توان و گشتاور موتور را منتقل کند به شکلی که در هر لحظه، موتور در بهترین شرایط خود باشد. به‌علاوه خودرو‌های این کلاس، این روز‌ها همگی به گیربکس‌های اتوماتیک مجهز هستند تا بتوانند بالاترین سطح راحتی را فراهم کنند.

 

با در نظر گرفتن مجموع این عوامل، گیربکس ایکس ۵۵ پرو، یک گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه سازی شده است. به این ترتیب، این خودرو هرچند دارای گیربکس اتوماتیک است، اما وضعیت تیپ ترونیک نیز در آن تعبیه شده و راننده می‌تواند به انتخاب خود، وضعیت دنده‌ها ر تغییر دهد.

 

البته معمولا نیاز چندانی به دخالت راننده در کارکرد گیربکس نیست. نسل جدید گیربکس‌های چری، بسیار هوشمند هستند و به‌خوبی می‌توانند رفتار و نیازهای راننده را درک کرده و متناسب با آن، اقدام به تغییر ضرایب دنده کنند. به این ترتیب در یک رانندگی آرام شهری با X55 Pro IE، گیربکس به‌سرعت دنده‌ها را سبک می‌کند تا دور موتور پایین باقی بماند. در مقابل و با افزایش فشار پای راننده به پدال و لزوم رانندگی سریع‌تر، گیربکس سبک کردن دنده‌ها را به تاخیر می‌اندازد تا موتور بتواند به‌خوبی دور بگیرد. به این ترتیب هوشمندی گیربکس، بخش مهمی از مشخصات فنی X55 Pro است.

 

غیر از این‌ها، راننده می‌تواند از دو وضعیت رانندگی ECO و SPORT هم استفاده کند. در این شرایط، متناسب با وضعیت انتخاب شده، گیربکس تعویض دنده‌ها را سریع‌تر یا دیرتر انجام می‌دهد. درنهایت هم راننده می‌تواند با استفاده از وضعیت تیپ ترونیک، از بین ۹ ضریب دنده از پیش تعیین شده، ضریب دنده دلخواه خود را انتخاب کند. درنهایت در نظر داشته باشید، تغییر وضعیت دنده در گیربکس این خودرو به‌صورت برقی است و تنها با جلو یا عقب بردن مختصر دسته دنده، وضعیت دنده‌ها تغییر می‌کند. در این زمینه می‌توانید مقاله تعویض دنده برقی را بخوانید.

 

چگونه از گیربکس CVT در X55 Pro استفاده کنیم؟

برخلاف آنچه معمولا عنوان می‌شود، استفاده از گیربکس سی وی تی نیاز به مهارت خاصی ندارد. این گیربکس‌ها به‌خوبی می‌توانند در شرایط عادی وظایف خود را انجام دهند و خیلی کم نیاز به دخالت راننده دارند. در شرایط عادی، کافی است پس از روشن کردن خودرو، پا را روی پدال بگذارید و دسته دنده را به سمت عقب بکشید. به این ترتیب دنده در وضعیت D قرار می‌گیرد. از این پس سیستم به‌صورت خودکار تنظیم ضریب دنده را انجام می‌دهد.

 

در زمان سبقت گرفتن در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها با ایکس ۵۵ پرو هم نیازی نیست اقدام خاصی کنید. در این شرایط کافی است پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهید. با این کار، گیربکس از تصمیم شما برای افزایش سرعت مطلع می‌شود و در کنار افزایش دور موتور، دنده‌ها هم سنگین می‌شوند تا به‌راحتی بتوانید سرعت بگیرید.

 

کاربرد وضعیت تیپ ترونیک گیربکس X55 Pro، بیشتر در جاده‌های کوهستانی است. در این شرایط، فاصله کوتاهی بین فشردن پدال گاز و آغاز شتابگیری خودرو وجود دارد. این فاصله (که معمولا حدود ۱ یا ۲ ثانیه است) در مسیرهای بزرگراهی مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای سبقت در جاده دو طرف بهتر است کنترل خودرو را در اختیار گیرید. در این شرایط، پیش از آغاز سبقت می‌توانید گیربکس را در وضعیت دستی (M) قرار دهید و با توجه به سرعت خودرو و دور موتور، یک یا دو دنده معکوس کنید. با این کار، دور موتور اندکی بالاتر می‌رود و موتور برای سبقت‌گیری آماده می‌شود. اکنون می‌توانید به‌راحتی و با فشردن پدال گاز، وارد مسیر سبقت شوید.

 

برای اطلاع از قیمت X55 Pro و همچنین شرایط فروش این خودرو می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان آسیا خودرو راهنمای شما در این زمینه خواهند بود.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *