مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آریزو ۶ پرو در پیست آزادی

بررسی ESP آریزو ۶ پرو؛ سیستم کنترل پایداری در آریزو ۶ پرو چگونه کار می‌کند؟

در بازاری که تمایل به خرید خودروهای کراس‌اوور هرروز بیشتر می‌شود، آریزو ۶ پرو به‌عنوان یک سدان، همچنان یکی از گزینه‌های اصلی خریداران در بازار خودرو ایران است. در کنار جنبه‌های مختلف فنی و رفاهی و ظاهری و فضای داخلی این خودرو، امکانات ایمنی آن یکی از دلایلی است که باعث جلب توجه خریداران می‌شود. در این مقاله به بررسی یکی از امکانات ایمنی این خودرو خواهیم پرداخت و به سراغ ESP آریزو ۶ پرو می‌رویم.

 

این سیستم هرچند در حالت عادی در پشت پرده فعال است، اما هر زمان لازم باشد می‌تواند به‌سرعت وارد مدار شود و حتی جلوی یک تصادف را بگیرد. در بررسی ESP آریزو ۶ پرو ابتدا این سیستم را به‌طور عمومی بررسی کرده و سپس به سراغ کاربردهای آن در آریزو ۶ پرو می‌رویم.

 

سیستم کنترل پایداری ESP چگونه کار می‌کند؟

پیش از این در مطلبی به‌طور کامل به بررسی این سوال که ESP چگونه کار می‌کند پرداخته بودیم. در اینجا و پیش از بررسی این سیستم در آریزو ۶ پرو، بار دیگر طرز کار سیستم کنترل پایداری را به‌صورت خلاصه مرور خواهیم کرد.

 

سیستم کنترل پایداری، همانگونه که از نام آن مشخص است وظیفه دارد به راننده در زمینه کنترل خودرو در شرایط ناپایداری آن کمک کند. به این ترتیب این سیستم باید در درجه اول بتواند وقوع وضعیت ناپایداری را تشخیص دهد و در ادامه باید بتواند آن را کنترل کند. در این بخش به‌طور ساده سازی شده، این سیستم را بررسی می‌کنیم.

 

برای تشخیص وضعیت ناپایداری، این سیستم جهت فرمان و جهت حرکت خودرو را بررسی می‌کند. در شرایط طبیعی، جهت حرکت خودرو مطابق با جهت فرمان (زاویه چرخ‌ها) است. این وضعیت عادی است و روزانه هم آن را می‌بینیم. اما در شرایط ناپایداری، این دو جهت باهم منطبق نیستند و همین مسئله نشانه عدم پایداری خودرو است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

به‌عنوان مثال وقتی در اثر سرعت زیاد وارد پیچ می‌شوید و خودرو در حال بیرون رفتن از مسیر است، فرمان خودرو به سمت داخل پیچ خواهد بود و زاویه چرخ‌ها هم به همین سمت است. اما در مقابل جهت حرکت خودرو مطابق این دو نیست و به سمت بیرون پیچ می‌رود. به این ترتیب سیستم کنترل پایداری می‌تواند وضعیت ناپایداری خودرو را تشخیص دهد. برای این منظور، این سیستم در هر ثانیه هزاران بار این دو پارامتر را بررسی می‌کند تا بتواند به‌سرعت واکنش نشان دهد.

 

راهکار ESP برای مقابله با ناپایداری خودرو

پس از تشخیص ناپایداری خودرو، سیستم باید بتواند واکنش نشان دهد. برای این منظور سیستم کنترل پایداری از محدود کردن توان موتور و البته درگیر کردن ترمزها استفاده می‌کند. به این ترتیب، بدون نیاز به دخالت راننده می‌تواند تا حد مناسبی مانع از بروز ناپایداری شده و خودرو را به مسیر برگرداند.

 

در این شرایط، در اولین اقدام، این سیستم دریچه گاز خودرو را می‌بندد. به این ترتیب در حالیکه راننده ممکن است در اثر استرس همچنان در حال گاز دادن باشد، موتور عملا با پایین‌ترین دور کار می‌کند. در کنار این، در بعضی از خودروها با کمک سیستم ABS، نیروی ترمز محدودی را روی چرخ‌ها اعمال می‌کند. هدف اصلی این کار، متوقف کردن خودرو نیست بلکه تا حدی سرعت خودرو را پایین می‌آورد و مهم‌تر از آن با اعمال نیرو به چرخ‌ها، تلاش می‌کند خودرو را به مسیر فرمان برگرداند.

 

آیا آریزو ۶ پرو به ESP مجهز است؟

هرچند هنوز ESP به‌صورت الزام قانونی در نیامده است، اما آریزو پرو مانند سایر محصولات برند فونیکس، به‌صورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز است. این سیستم یکی از امکانات ایمنی آریزو پرو است و نقش مهمی در افزایش ایمنی این خودرو دارد.

 

سیستم ESP آریزو ۶ پرو، جدیدترین نسخه از محصولات برند BOSCH آلمان است. نسخه نصب شده بر روی این خودرو ورژن ۹.۳ سیستم کنترل پایداری بوش است و هم‌اکنون بر روی محصولات مختلف خودروسازان بین‌المللی نصب می‌شود. این سیستم در اصل یک مجموعه کامل از تجهیزات الکترونیکی ایمنی خودرو است که در قالب ESP مجتمع شده‌اند.

 

ESP آریزو ۶ پرو چگونه کار می‌کند؟

 به‌طور کلی اصول کاری سیستم کنترل پایداری در تمام خودروها یکسان است و این مسئله در آریزو ۶ پرو نیز دیده می‌شود. این خودرو به سنسور جهت فرمان مجهز است که می‌تواند جهت فرمان (و درنتیجه جهت چرخ‌ها) را به ESP گزارش دهد. به این ترتیب این سیستم می‌تواند در هر لحظه، وضعیت جهت چرخ‌ها و جهت حرکت واقعی خودرو را بررسی کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در صورتیکه ESP آریزو ۶ پرو تفاوتی میان جهت فرمان و جهت حرکت خودرو تشخیص دهد، وارد مدار شده و توان موتور را برای لحظاتی کوتاه محدود می‌کند به‌علاوه ترمزها را نیز با توان مناسب درگیر خواهد کرد. به این ترتیب راننده می‌تواند کنترل خودرو را در دست بگیرد.

 

در آزمایش‌هایی که در زمان ورود آریزو ۶ پرو به بازار در پیست آزادی انجام شد، کارکرد این سیستم در عمل به اثبات رسید. به این ترتیب اگر با سرعت زیاد وارد پیچ شوید و در میانه پیچ فرمان را بچرخانید، به‌جای خروج از پیچ، توان موتور محدود شده و خودرو به‌آرامی به سمت مسیر اصلی متمایل می‌شود. این مسئله در تست‌های این خودرو باعث شده بود بتواند با سرعت بالاتر و اطمینان بیشتری وارد پیچ شوید. به‌علاوه وجود این سیستم می‌تواند اشتباهات راننده را نیز تا حد زیادی جبران کند و باعث افزایش امنیت رانندگی شود.

 

بررسی سیستم کنترل پایداری آریزو ۶ پرو در عمل

به‌طور کلی و مانند بسیاری از خودروها و به‌ویژه همه خودروهای خانوادگی، زمانیکه arrizo 6 Pro را روشن می‌کنید، سیستم کنترل پایداری آریزو ۶ به‌طور پیش‌فرض روشن می‌شود. این مسئله علامت یا نشانه‌ای ندارد و جزو بخش‌های استاندارد این خودرو است. با توجه به این موضوع، در صورتیکه نشانه‌ای از ESP در مجموعه نشان دهنده‌ها نمی‌بینید، به معنای فعال بودن این سیستم است.

 

سیستم کنترل پایداری، پس از روشن کردن خودرو شروع به کار کرده و به‌صورت پیوسته وضعیت را بررسی می‌کند. در این وضعیت، سیستم اگر وقوع ناپایداری را در خودرو تشخیص دهد وارد عمل خواهد شد. این وضعیت می‌تواند ناشی از پیچیدن با سرعت و زاویه زیاد باشد. در این شرایط، ممکن است راننده نتواند خودرو را کنترل کند و اینجا است که سیستم کنترل پایداری وارد مدار می‌شود. در این کسری از ثانیه، با تشخیص وقوع ناپایداری، سیستم دریچه گاز را قطع کرده و ترمزها را با شدت مناسب فعال می‌کند. به این ترتیب احتمالا بدون آنکه راننده متوجه وضعیت شود، تعادل خودرو بازمی‌گردد.

 

همواره توجه داشته باشید این سیستم و سایر سیستم‌های الکترونیکی ایمنی خودرو، تجهیزات کمکی به راننده هستند. مسئولیت کنترل خودرو همواره با راننده است و به‌هیچ عنوان نباید تنها با اتکا به آن‌ها، خودرو را در شرایط خطرناک قرار دهید. رانندگی با سرعت مطمئن و با توجه به شرایط جاده، اصلی‌ترین روشی است که می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند.

 

آیا امکان خاموش کردن ESP آریزو ۶ پرو وجود دارد؟

امکان خاموش کردن ESP آریزو ۶ پرو وجود دارد و راننده می‌تواند در مواقع لازم، این سیستم را غیرفعال کند. برای این منظور، در بعضی نسخه‌ها، کلیدی در سمت چپ فرمان قرار داده شده است که علامت یک خودرو به همراه OFF روی آن وجود دارد. در نسخه‌های جدیدتر، برای خاموش کردن سیستم کنترل پایداری آریزو ۶ پرو، باید از طریق تنظیمات صفحه نمایش مرکزی استفاده کنید. با خاموش کردن این سیستم، چراغی در مجموعه نشان دهنده‌ها روشن می‌شود که خاموش بودن ESP را به راننده یادآوری کند.

 

توجه داشته باشید خاموش کردن ESP آریزو ۶ پرو (و به‌طور کلی سایر خودروها) در شرایط عادی توصیه نمی‌شود. این سیستم کمک بسیار موثری در پیشگیری از بروز حادثه دارد و می‌تواند جان راننده و سرنشینان را نجات دهد. خاموش کردن این سیستم تنها در شرایط خاص مانند استفاده از زنجیر چرخ و رانندگی با سرعت کم روی زمین‌های برفی یا زمین‌های ماسه‌ای توصیه می‌شود. در غیر این صورت بهتر است اجازه بدهید این سیستم روشن باقی بماند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

چند نکته مهم در زمینه ESP آریزو ۶ پرو

همان‌طور که گفتیم، ESP آریزو ۶ پرو در حالت عادی و با روشن شدن خودرو، فعال خواهد بود. در این زمان نباید چراغ این سیستم روشن باشد. به‌طور کلی در نظر داشته باشید در تمام خودروها، اگر چراغ ESP روشن باشد به معنای خاموش بودن این سیستم است. به‌علاوه اگر چراغ ESP شروع به چشمک زدن کرد، نشان دهنده وجود مشکلی در این سیستم است. به همین دلیل بهتر است سریع‌تر به نمایندگی مدیران خودرو مراجعه کنید.

 

همچنین در صورت تعویض لاستیک نیز ممکن است این چراغ شروع به چشمک زدن کند. این مسئله نگران کننده نیست و معمولا پس از طی مسافتی با لاستیک‌های جدید، سیستم بار دیگر کالیبره شده و چراغ خاموش می‌شود. در صورتیکه پس از مدتی رانندگی، چراغ از حالت چشمک‌زن به حالت خاموش تبدیل نشد، باید به نمایندگی مدیران خودرو مراجعه کنید.

 

اگر سوالی در زمینه عملکرد ESP در آریزو ۶ پرو داشتید می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. آسیا خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایندگی‌های مدیران خودرو با دو مرکز خدمات پس از فروش مدیران خودرو تهران آماده ارائه خدمات به مالکین محصولات ام وی ام و فونیکس است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

عکس از پایگاه خبری جوان خودرو

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *