مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
هوشمند سازی خودرو

هوشمند سازی خودرو چری تیگو ۸ پرو و مزایای آن در رانندگی

هوشمند سازی خودرو چری تیگو ۸ پرو به پیشرانه ۱.۶ TGDI مجهز شده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری است. آن هم در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه آزاد می شود. مصرف سوخت این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۸ لیتر است. که از سیستم تزریق سوخت و جرقه زنی مستقیم حاصل می گردد. با وجود گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه، تیگو ۸ پرو قادر است تا در مدت زمان ۸.۹ ثانیه، شتاب صفر تا صد را پر کند.

به لطف مشخصات فنی قابل قبول، راندمان انتقال به ۹۲.۵ درصد ارتقا یافته و در مصرف سوخت خودرو نیز تا ۷ درصد، صرفه جویی به عمل آمده است. با این اوصاف، پاسخگویی خودرو به راننده بسیار مناسب است. و کافیست پای خود را روی پدال گاز بفشارید تا دنده ها در کسری از زمان، تعویض شوند و قدرت لازم را در اختیارتان قرار دهند.

مشخصات ظاهری خودرو هوشمند چری تیگو ۸ پرو

چری تیگو ۸ پرو به لحاظ ابعاد و مشخصات ظاهری، در کلاسی مشابه کلاس هیوندا سانتافه است. چراغ‌های اصلی این خودرو دارای قابی کوچک، تکنولوژی LED و AFS (چرخش چراغ در پیچ‌ها) و هم‌جوار با یک جلو پنجره بزرگ است. ورودی‌های بزرگ هوا در طرفین سپر این خودرو از دیگر هوشمندی‌های طراحی ظاهری آن است. در معرفی تیگو ۸ پرو از همه مهمتر خروجی‌های کرومی رنگ اگزوزی است. که در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچی صرفا برای جلوه زیباتر این خودرو به کار رفته‌ است. و اگزوز اصلی خودرو زیر بدنه سمت راست آن قرار دارد. آینه‌های جانبی پرو نیز به صورت تاشو و برقی است. تیگو ۸ پرو همچنین دارای سنسور های نور و باران و سنسور پارک جلو است.

چری تیگو ۸ پرو ۲۰۲۳ با پیشرانه هیبرید در چین رونمایی شد | مجله پدال

رانندگی خودرو هوشمند تیگو ۸ پرو

«تیگو ۸ پرو» که مدیران‌ خودرو قصد عرضه آن را دارد. مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI چهار سیلندر توربو شارژر (متعلق به نسل سوم خانواده Acteco و مولود همکاری با شرکت اتریشی AVL) است که می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت در محدوده ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۹۰ نیوتن‌ متر گشتاور در محدوده ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

وظیفه دریافت و ارسال نیرو به چرخ‌های جلو در این خودرو بر عهده جعبه‌ دنده هفت‌ سرعته اتوماتیک دو کلاچه است. که می‌تواند شتاب صفر تا صد را طی ۸.۹ ثانیه طبق اعلام شرکت سازنده داشته باشد.

تست شتاب انجام‌ شده توسط تیم «آسیاخودرو» نیز کم‌ و بیش مؤید این اعلام بود. مصرف سوخت «تیگو ۸ پرو» با وزن ۱۵۴۱ کیلوگرمی و استاندارد یورو۶، برای استفاده‌های شهری معادل ۸.۶ لیتر و برای استفاده‌های برون‌شهری معادل ۵.۷ لیتر اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۶.۸ لیتر است.

موتور پرقدرت و گیربکس هفت‌ سرعته دو کلاچه این خودرو در هماهنگی کامل و با تعویض دنده به‌ موقع، شتاب بسیار خوبی را برای آن رقم زده‌اند که با توجه ابعاد و وزن خودرو فراتر از انتظار است.

یکی دیگر از نکات مثبت در هنگام تست رانندگی «تیگو ۸ پرو»، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یاESP آن بود که با وجود مرتفع بودن شاسی این خودرو، عملکرد خوبی از خود نشان داد. و در هماهنگی کامل با فرمان برقی و کنترل گردش چرخ‌ها و مدیریت نیروی ترمز در هر چرخ، پایداری خودرو را تضمین می‌کرد. این در حالی بود که عملکرد ESP این خودرو با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت در پیچ‌های نسبتا تند، توسط تیم روزنامه «آسیا خودرو» تست شد.

هوشمند سازی خودرو تیگو ۸ پرو

پیش از ورود «تیگو ۸ پرو» به ایران، برخی خودروهای چینی امکاناتی مانند رادار خطی تصادف از جلو (FCW) و رادار نقطه کور (BSD) را با خود به کشورمان آورده بودند و این خودرو نیز از چنین امکاناتی بهره‌مند است. اما در این خودرو، سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ نیز دیده می‌شود.

این سیستم به راننده کمک می‌کند تا پس از عبور از سرعت‌های میانی با فعال‌ سازی آپشن LKA دست خود را از روی فرمان رها کند. و حفظ خودرو میان خطوط را با سرعتی متناسب با سایر خودروها به رایانه مرکزی «تیگو ۸ پرو» بسپارد.

فناوری بعدی این خودرو، سامانه ICA آن است که می‌تواند در سرعت کمتر از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است. در صورت نبود خطوط منظم جاده، موقعیت حرکتی تیگو ۸ پرو را با توجه به خودرو جلو و خودروهای جانبی تنظیم کند.

سومین مورد جالب توجه، سامانه مدیریت حرکت «تیگو ۸ پرو» در ترافیک یا TJA است. با فعال‌سازی این قابلیت راننده می‌تواند مدیریت حرکت خودرو در بازه ۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت را به سامانه TJA بسپارد. و به این ترتیب، خودرو هرگونه افزایش سرعت، کاهش سرعت و توقف در مسیر را با توجه به حرکت خودرو جلویی تنظیم می‌کند.

با آپشن TJA دیگر نیاز نیست که راننده در ترافیک‌ ها به‌ طور دائم از گاز و ترمز استفاده کند. چهارمین نکته هم آن‌که؛ «تیگو ۸ پرو» اولین محصول مونتاژی در خودروسازی ایران است که به کروز کنترل هوشمند (ACC) مجهز شده و این امکان را به راننده می‌دهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودرو جلویی تنظیم کند. آپشن خاص، «تیگو ۸ پرو» همچنین به رادار تابلو خوان هم مجهز است. که البته باید دید با توجه به فرمت خاص برخی تابلوهای هشدار در خیابان‌ها و جاده‌های ایران، تا چه اندازه می‌تواند آن‌ها را در کلاستر خود نمایش دهد.

کلام آخر

بدون اغراق و زیاده گویی، چینی‌ها پیشرفت خود بخصوص در یک دهه‌ اخیری که گذشت. هم در صنعت خودروسازی و هم در صنایع مختلف الکترونیک نظیر صنعت ساخت تلفن‌های هوشمند، به قدرت نشان داده‌اند. تنها کافی است نگاهی به محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو، به عنوان اولین خودروسازی داخلی کشور در همکاری با یک خودروساز چینی (چری) بیاندازیم. جهت اطلاع از شرایط ثبت نام خودرو چری تیگو و هوشمند سازی خودرو به سایت آسیا خودرو مراجعه کنید. در صورت علاقمند بودن به خودرو هوشمند تیگو ۸ پرو می توانید مقاله مقایسه تیگو ۸ پرو با فیدلیتی پرایم را بخوانید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *