مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم های ایمنی فعال خودرو

انواع کمربند ایمنی خودرو آریزو ۶

اگر کسی از شما بپرسد که بدون کدامیک از تجهیزات ایمنی خودرو، هرگز رانندگی نمی کنید، پاسخ شما چیست؟ برای بسیاری از افراد، پاسخ، کمربند ایمنی خودرو است. از میان تمام ویژگی‌های ایمنی با تکنولوژی بالا که وسایل نقلیه مدرن مانند آریزو ۶ دارند، این تسمه یا مهار پلی استر بدون شک مهمترین آنهاست. پیش از اینکه به نوع کمربند ایمنی به کار رفته در خودرو آریزو ۶ بپردازیم، بهتر است با انواع مختلف کمربند ایمنی آشنا شوید تا بدانید چگونه کمربند ایمنی از راننده و سرنشینان خودرو در هنگام تصادف محافظت می کند.

تاریخچه کمربند ایمنی خودرو

در سال ۱۹۴۶، کمربندهای ایمنی جمع شونده اتومبیل که همه ما با آن آشنا بودیم، برای اولین بار در ایالات متحده اختراع شد. در آن زمان، این کمربندها، از تجهیزات اجباری خودرو نبودند. هیچ قانونی مردم را ملزم به بستن آنها نمی کرد و مقرراتی که آنها را اجباری کرد، چندین دهه بعد تصویب شد.

بسته به نوع وسیله نقلیه، کمربندهای ایمنی، انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، در اکثر خودروهای سدان مانند آریزو ۶، حداقل دو نوع کمربند را می بینید: کمربندهای سه نقطه ای و کمربند کمری روی صندلی عقب.

انواع کمربند ایمنی خودرو

تفاوت انواع کمربند ایمنی

در این مقاله به معرفی شش نوع رایج کمربند ایمنی می پردازیم.

کمربندهای سه نقطه ای

کمربند ایمنی سه نقطه ای احتمالاً رایج ترین نوعی است که این روزها می بینیم و البته برای آن، باید از خودروساز سوئدی ولوو که پیشرو در ایمنی صنعت اتومبیل است، تشکر می کنیم. در سال ۱۹۵۹ یک مهندس در ولوو به نام نیلز بوهلین کمربند ایمنی سه نقطه ای را اختراع کرد. این شرکت اذعان داشت که اختراع آنها برای حفظ سلامت تمام رانندگان و سرنشینان خودرو بسیار مهم است و با وجود دریافت حق ثبت اختراع آنها اجازه دادند که خودروسازان دیگر بتواند از طراحی آنها به صورت رایگان در خودروهای خود استفاده کنند!

کمربند ایمنی سه نقطه ای که رای سرنشینان جلو در خودروی آریزو ۶ نیز تعبیه شده، دارای دو نوار است که یکی در بالای بدن از شانه به پایین تا کمر در سمت مخالف کشیده می شود و دیگری از روی کمر عبور کرده تا در یک نقطه به هم برسند. کمربند ایمنی سه نقطه ای مانند نام آن، در سه نقطه محکم می شود: روی شانه شما، در قسمت لگن شما و در قفلی که زبانه کمربند را در آن قرار می دهید.

این مدل کمربند، کل بدن تان را روی صندلی محکم نگه می دارد و اگر تصادف کنید، کمربند ضربه را در سرتاسر بالاتنه پخش می کند و میزان ضربه و میزان آسیب را کاهش می دهد.

کمربند BIS) ) متصل به صندلی

کمربند BIS) متصل به صندلی، نسخه جایگزین کمربند سه نقطه ای است با این تفاوت که تسمه‌های سه نقطه‌ای معمولاً روی قاب واقعی خودرو محکم می‌شوند. در حالیکه کمربند ایمنی BIS  به خود صندلی محکم می شود، نه قاب خودرو.

گفته می شود که کمربند BIS  در مقایسه با کمربند سه نقطه ای معمولی،  راحت تر است و پس از بسته شدن کمتر سرنشینان را آزار می دهد.

برخی از سرنشینان از ساییدگی گردن و شانه خود پس از بستن کمربندهای سه نقطه‌ای معمولی شکایت دارند که بهانه‌ای برای نبستن کمربند ایمنی است. برای افرادی که این بهانه را می آورند، BISمی تواند جایگزین خوبی باشد.

کمربند ایمنی با مهار پنج نقطه

یک کمربند ایمنی سه نقطه ای را تصور کنید، اکنون، دو نقطه دیگر را برای ایمن سازی بیشتر به آن اضافه کنید. در این نوع کمربند ایمنی، سرنشنان در قسمت هر دو شانه، هر دو طرف پا و بین پاها محکم می شوند. به طور معمول، شما می توانید این طرح کمربند ایمنی خودرو را روی صندلی ماشین کودک و ماشین مسابقه سرعت ببینید. دلیل ایمن بودن آنها این است که نیرو به طور یکنواخت در تمام قسمت از بدن توزیع می شود.

کمربند ایمنی پایین تنه (Lap belts)

کمربند ایمنی پایین تنه از نوع کمربند های ابتدایی هستند که کمترین محافظت را ارائه می دهند. همانطور که از نام آن ها پیداست، کمربند از یک سمت از روی ران پای شما عبور کرده و در سمت دیگر در جای خود قفل می شود. این نوعی کمربند ایمنی است که در هواپیما یا برخی اتوبوس ها می بینید و شاید در برخی خودروها برای سرنشینان صندلی عقب تعبیه شده باشد.

در صورت تصادف اتومبیل، این کمربند ممکن است شما را از بیرون افتادن از ماشین حفظ کند و پایین تنه شما را در جای خود نگه دارد، اما بالاتنه شما همچنان آزاد است و ممکن است به قسمت های داخلی خودرو برخورد کند.

این روزها کمربندهای پایین تنه یا کمری چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا گزینه های بهتری مانند کمربند سه نقطه ای وجود دارد. با این حال، اکثر خودروها هنوز حداقل به یک کمربند پایین تنه برای صندلی وسط در قسمت عقب مجهزند.

کمربندهای شانه ای

کمربندهای شانه ای نوع دیگری از کمربندهای دو نقطه ای هستند و این روزها بسیار نادر شده اند. شما دیگر اینها را نمی بینید زیرا با نوع سه نقطه ای که قبلا ذکر شد جایگزین شده اند که نسبت به اکثر انواع دیگر کمربند ایمنی خودرو، عملکرد بهتری دارند.

کمربندهای شانه ای در قسمت شانه و لگن محکم می شوند و بالاتنه شما را مهار می کنند. با این حال، بدون اضافه کردن یک کمربند پایین تنه به آن، این طراحی بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد. دلیلش این است که، بدون وجود کمربند کمری، مسافر ممکن است در حین تصادف رانندگی از زیر کمربند به پایین کشیده شود و بیشتر آسیب ببیند.

کمربند ایمنی اتوماتیک یا خودکار

کمربندهای ایمنی خودکار خودرو برای راحتی بیشتر طراحی شده اند و تنها چند دهه پیش محبوبیت داشتند. این روزها، تعداد کمی از تولیدکنندگان (در صورت وجود) هنوز آنها را در خودروهای خود قرار می دهند.

کمربند ایمنی خودکار تقریباً مشابه کمربند ایمنی سه نقطه ای بود. با این حال، آنها به صورت دو بخش جداگانه کار می کردند. قرار بود کمربند پایین تنه به صورت دستی بسته شود و تنها قسمت اتوماتیک، کمربند شانه ای بود که با روشن شدن ماشین به جای خود حرکت می کرد. مطمئناً، هنوز یک سگک وجود داشت که به شما امکان می داد در صورت نیاز آن را باز کنید. فکر می‌کنم خیلی‌ها با من موافق باشند وقتی می‌گویم کمربند ایمنی خودکار فقط دهن پرکن بود و ارزش نصب روی خودروها را نداشت.

انواع کمربند ایمنی خودرو

تجهیزات ایمنی خودرو آریزو ۶

آریزو ۶ به کمربند ایمنی بعلاوه کیسه هوا مجهز شده است. زمانیکه این دو، هنگام تصادف به درستی کار کنند، خطر آسیب دیدگی یا مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. بدون کمربند ایمنی، بدن شما ممکن است به شدت و  سریع به کیسه هوا برخورد کند و منجر به آسیب دیدگی یا حتی مرگ شود.

بدون کیسه هوا نیز، نیروی اینرسی، بدن تان را با تمام وزن و حرکت به سمت کمربند ایمنی پرتاب می کند. کمربند همچنان عملکرد خود را انجام می دهد و شما را در صندلی خود محکم نگه می دارد. با این حال، هنوز هم صدمه می زند و به طور بالقوه باعث آسیب می شود. بنابراین، هر دو این قطعات ایمن یعنی کمربند ایمنی به علاوه کیسه هوا که در آریزو ۶ نصب شده اند، مهم هستند.

برای پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ می توانید به صفحه فروش سایت مراجعه کرده یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *