مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
معایب کروز کنترل

معایب کروز کنترل آریزو ۶ چیست

معایب کروز کنترل از جمله موضوعاتی است که در خودروهای دارای این سیستم بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اگر شما هم مالک یکی از خودروهایی هستید که این سیستم را دارند، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و متوجه مشکلات و کم و کاستی های این موضوع شوید. خودرو آریزو ۶ یکی از همین خودروها است که دارای سیستم کروز کنترل بوده و امروزه افراد زیادی در صدد خرید آن هستند. اگر به دنبال پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ هستید بهتر است ابتدا از موضوع کروز کنترل آن اطلاعات کافی را داشته باشید.

کروز کنترل خودرو چیست؟

کروز کنترل سیستمی است که در خودرو وجود دارد و به ان اجازه می دهد تا میزان سرعت خودرو را در حد معین و مشخص شده ای به صورت ثابت نگه دارد. معمولا تثبیت سرعت خودرو مربوط به کنترل میزان هوای ورودی به محفظه احتراق خودرو است. نخستین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی بود که کروز کنترل بر روی یک خودرو نصب شده و مورد استفاده قرار گرفت.

غالبا این سیستم در جاده های مستقیم و کسل کننده بیشتر کارایی دارد و سبب می شود تا راننده کمتر احساس خستگی کند.

معایب کروز کنترل

معایب و مشکلات سیستم کروز کنترل

اگر یک خودرو آریزو ۶، تیگو ۸ و یا هر خودروی دیگری دارید که سیستم کروز کنترل دارد، احتمالا تا کنون با مشکلات این سیستم آشنا شده اید و یا ممکن است در آینده دچار این مسائل و مشکلات شوید. این مشکلات و معایب را در ادامه هرچه بهتر و بیشتر توضیح داده ایم تا در صورت برخورد با آن ها بتوانید بهترین راه حل ها را ارائه دهید.

۱-مشکل در سیستم انتقال قدرت

سیستم انتقال قدرت و یا موتور اگر دچار ایراد و مشکلی شود می تواند بر روی عملکرد درست کروز کنترل نیز تاثیر بگذارد و یکی از معایب کروز کنترل را به وجود آورد. در واقع تفاوتی ندارد که عملکرد کروز کنترل شما از نوع ساده است و یا هوشمندانه، زیرا به طور کلی نوع کارکرد این سیستم به کاربری صحیح پیشرانه و همچنین سیستم انتقال قدرت بستگی پیدا می کند. معمولا اگر مشکل مربوط به این موضوع باشد چراغ چک خودرو روشن می شود و سیستم کروز کنترل نیز در هنگام حرکت با اختلال مواجه خواهد شد.

۲-مشکل در سیستم ترمز

وجود مشکل در سیستم ترمز می تواند به چند عامل مختلف بستگی داشته باشد. این عوامل شامل بخش های گوناگونی می شوند که با چراغ های ترمز، لنت ها، سوکت های تنظیم و حتی سیم پیچی ها در ارتباط است. اگر هر کدام از این بخش ها دچار ایراد شده باشند سبب می شود که سیستم کروز کنترل از کار افتاده و غیرفعال شود.

فراموش نکنید که حتی روشن نشدن یکی از چراغ های ترمز نیز می تواند این پیام را به کامپیوتر مرکزی بفرستد که سیستم ترمز مشکل داشته و اجازه عملکرد کروز کنترل را ندهد.

۳-خرابی فیوز و رله ها

اگر به جعبه فیوزها و رله ها دقت کرده باشید متوجه می شوید که تمام سیستم های برقی یا همان الکترونیکی خودرو دارای سیمی هستند که به یک فیوز متصل شده اند. این سیم ها و فیوزها می توانند تمام عملکردهای برقی خودرو را کنترل کرده و عدم وجود مشکل را به ای سی یو ماشین اطلاع دهند. گاهی اوقات ممکن است سیستم کروز کنترل هیچ عیبی نداشته باشد اما مشکل در قسمت در قسمت فیوزها باشد و همین موضوع سبب جلوگیری از عملکرد کروز شود.

موضوع دیگری که در خصوص فیوزها وجود دارد آن است که در بسیاری از خودروهای مدرن امروزی همچون آریزو ۶، چندین سنسور و یا حسگر با نام سنسورهای کنترل گر سرعت وجود دارد که اگر هر کدام از آن ها دچار مشکل شود می تواند باعث توقف عملکرد سیستم کنترل سرعت نیز شود.

۴-وجود نشتی در موتور خلا

در سیستم کروز کنترل همان طور که در قسمت کارکرد این مجموعه نیز توضیح داده شد، تنظیم کردن و ثابت نگه داشتن سرعت مربوط به تنظیم کردن دریچه گاز می شود. در سیستم های کروز کنترلی اولیه ای که وجود داشتند به منظور کنترل این دریچه گاز از یک موتور خلا استفاده می شده است. گاهی اوقات به دلیل وجود نشتی در یکی از شلنگ ها و یا اتصالات مربوط به این موتور، سیستم کروز کنترل از کار می افتاد.

معمولا اگر مشکل به نشتی در موتور خلا مربوط باشد، سیستم کروز کنترل دچار حالت های نوسانی می شود یعنی ممکن است ناگهان سبب افزایش سرعت و یا ناگهان سبب کاهش سرعت شود که همین موضوع حوادث غیر مترقبه ای را برای سرنشینان و دیگر خودروها رقم خواهد زد.

 

مزیت های استفاده از سیستم کروز کنترل

مسلما در کنار تمام معایب و مشکلات احتمالی این سیستم مزیت های زیادی نیز وجود دارند که سبب می شود خودروهای دارای این سیستم نسبت به دیگر خودروها برتری داشته باشند. در ادامه برخی از این ویژگی های مثبت را نام می بریم.

۱-کمک به رانندگی بهتر

جاده های طولانی و مستقیم معمولا موضوعی هستند که سبب خستگی راننده می شوند. وجود کروز کنترل کمک می کند تا راننده بدون آن که نیازی به گذاشتن دائم پایش بر روی پدال گاز داشته باشد، بتواند به شکل طولانی مدتی رانندگی کند.

۲-کاهش مصرف سوخت

زمانی که موتور خودرو دائما درگیر کاهش و افزایش شتاب نباشد، مسلما سوخت کمتری را نیز مصرف می کند که در طولانی مدت هزینه های جاری سالانه خودرو را کاهش چشمگیری خواهد داد.

جمع بندی

در این مطلب به عمده ترین و مهم ترین دلایلی که سبب ایجاد معایب کروز کنترل می شوند اشاره کردیم. خودروهای مختلفی که در نمایندگی های آسیا خودرو به فروش می رسند، غالبا شامل سیستم های کروز کنترل می شوند و اطلاع از ویژگی ها و مشخصات این سیستم ها می تواند به شما کمک زیادی کند تا اگر دچار مشکلی در این زمینه شدید بتوانید به سادگی با آن روبرو شوید. بنابراین قبل از پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ بهتر است در مورد این خودرو و یا هر خودروی دیگری که قصد خریدش را دارید اطلاعات مناسبی را گردآوری کنید.

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *