مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم ترمز abs تیگو 7

دی لایت چیست و آیا در تیگو ۷ نصب شده است؟

چراغ دی لایت یا daylight چیست؟

همان طور که اشاره شد واژه دی‌ لایت‌ به یک نوع آپشن تزیینی – ایمنی در اتومبیل‌ها اتلاق می‌شود که در دسته‌ چراغ‌های خودرو جای گرفته و معمولا به صورت مجموعه‌ای از لامپ‌های Light Emitting Diode) LED )کوچک در نمای جلو نصب می‌شوند. این چراغ‌ها پس از روشن شدن پیشرانه به طور خودکار در مدار قرار گرفته و شروع به ساطع کردن نور سفید نسبتا درخشانی از خود خواهند کرد.

شایان ذکر است که چراغ‌های دیلایت فابریک را نمی‌توان به صورت دستی روشن یا خاموش کرد؛ چرا که هم مصرف انرژی آن‌ها به خصوص در نمونه‌های LED بسیار پایین است و هم از طرف دیگر این چراغ‌ها صرفا هنگام روشن بودن پیشرانه در مدار قرار می‌گیرند، بنابراین فشار چندانی به باتری خودرو وارد نخواهند کرد.

فناوری چراغ روز خودرو چیست؟

همان طور که احتمالا متوجه شده‌­اید، تکنولوژی دی لایت با چراغ­‌های ال ای دی است. ال ای دی­ها چراغ­هایی با مصرف فوق العاده کم و پایین هستند و به همین دلیل حتی در هنگام خاموش بودن خودرو به باتری آن فشاری وارد نمی­‌کنند.

بد نیست بدانید که دی لایت­‌ها در انواع مختلفی تولید می­‌شوند. این چراغ­‌ها خصوصا برای خودروهای داخلی که از این آپشن بی­‌بهره هستند، گزینه جذابی است که ظاهری شیک، مدرن و متفاوت نیز به خودرو می­‌دهد. وزن سبک، ضد آب بودن، قابلیت انعطاف‌پذیری، چند حالته بودن و داشتن حالت ژله‌ای از جمله ویژگی­‌های مختلف دی لایت­‌ها است.

خودرویی که از کارخانه مجهز به دی لایت باشد، با هر بار روشن کردن خودرو دی لایت آن نیز روشن می شود. بنابراین نمی توان این چراغ ها را بدون دستکاری خاموش کرد. در واقع فقط با دستکاری در سیستم برق خودرو است که می توان این چراغ ها را خاموش کرد.

با توجه به اینکه دی لایت ها نوعی از چراغ های ال ای دی هستند و مصرف برق بسیار کمی دارند و با توجه به اینکه با روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی کنند، بنابراین نیازی نیست که سیستم برق خودرو دستکاری شود تا این چراغ ها خاموش بمانند.

برخی از افراد اعتقاد دارند که چراغ­‌های روشنایی در روز تنها برای کشورهایی مانند فنلاند، سوئد و کشورهایی مناسب است که هوای برفی و مه­‌آلود دارند و در روز از نور کافی برخوردار نیستند و برای کشورهایی که در روز از روشنایی برخوردارند مناسب نیست.

نکته دیگر این است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که در برخی از خودروها چراغ­‌های روشنایی در روز بیشتر از چراغ­‌های اصلی نور دارند و در برخی موارد که این چراغ­‌ها روی قسمت بالایی سپر خودرو نصب شده­‌اند، باعث کاهش دید راننده می­‌شوند.

کاربرد های آپشن دی لایت خودرو چیست؟

امنیت خودرو و عابران پیاده

خاطرتان هست که سالها قبل، اگر در طول روز، خودرویی با چراغ روشن حرکت می کرد، همه سعی می کردند راننده آن را آگاه کنند تا چراغ خودرویش را خاموش کند؟ در حال حاضر وجود و کاربرد دی لایت خودرو جزو استانداردها است.

خودروهایی که مجهز به چراغ دی لایت هستند نسبت به خودروهای فاقد آن، از امنیت بالاتری برخوردارند. خودروهای مجهز به دی لایت، به محض اینکه استارت می خورند، چراغ های روشنایی در روزشان روشن می شود. هنگام حرکت خودرو در طول روز، روشن بودن چراغ هایی در اطراف آن، کمک می کند تا مثل سابق، نظر راننده ها و عابران پیاده به آن خودرو جلب شده و با احتیاط بیشتری عبور کنند.

افزایش دید راننده

به نظر شما یکی از تدابیری که می تواند تردد در شهری مثل اهواز را امکان پذیر کند، تجهیز خودروها به دی لایت نیست؟ شاید شما در شهری با موقعیت جغرافیایی مناسب زندگی می کنید. اگر چنین باشد، قطعاً متوجه دشوار بودن رانندگی برای افرادی که در شهرهای با آب و هوای نامساعد و شرایط خاص زندگی می کنند، نمی شوید.

جالب است بدانید که اولین کشورهایی که به سراغ فناوری دی لایت رفتند، کانادا و نروژ بودند. با توجه به شرایط آب و هوایی این کشورها، متوجه می شویم که احساس نیاز به دی لایت خودرو از کجا نشات می گیرد. به طور کلی در کشورهای اروپایی به دلیل شرایط جغرافیایی استفاده از این نوع چراغ در خودروها مرسوم تر است.

دی لایت

انواع چراغ‌های روشنایی در روز یا دیلایت

اگرچه تاکنون دیلایت‌ خودروها به صورت رسمی به انواع خاصی تقسیم‌بندی نشده‌ است، اما از جهتی می‌توان آن‌ها را به دو نوع استاندارد کارخانه‌ای و دی‌لایت‌های افترمارکت (غیرفابریک) موجود در بازار دسته‌بندی کرد.

دیلایت فابریک

چراغ‌های روشنایی در روز که کارخانه‌های سازنده اتومبیل به صورت استاندارد روی محصولات خود نصب می‌کنند، معمولا به صورت یک نوار نسبتا باریک که درون آن چندین چراغ ال ای دی کوچک جاسازی شده است، طراحی می‌شوند. این‌گونه دیلایت‌ها عمدتا درون چراغ‌های جلو و یا در بخش‌های جانبی سپر و اطراف قاب مه‌شکن جاسازی می‌شوند.

در گذشته این آپشن تنها دورن خودروهای نسبتا لوکس و گران قیمت مشاهده می‌‌شد، اما در حال حاضر حتی در خودروهای ایرانیزه‌ای نظیر پژو ۲۰۷ یا دنا پلاس نیز به چشم می‌‌خورد.

دیلایت غیر فابریک

در بازار کشور ما خودروهای محبوبی همچون پژو پارس، برلیانس H320، رنو ساندرو، سانگ یانگ H30 کراس، سوزوکی ویتارا و… نیز وجود دارند که به طور استاندارد فاقد دیلایت هستند؛

دیلایت‌های غیرفابریک موجود در بازار، معمولا بر حسب جنس بدنه و یا شکل ظاهری چراغ‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی شده و با اسامی متنوعی شناخته می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • دیلایت کریستالی
  • دیلایت ژله‌ای
  • دیلایت فلکسیبل
  • دیلایت گرد
  • دیلایت خطی
  • دیلایت مربعی
  • و…

راهنمای خرید چراغ دی لایت خودرو

ضد آب بودن و مقاومت کافی در برابر ضربه یا حرارت نیز از جمله ویژگی‌های مهم برای یک چراغ دیلایت باکیفیت، به ویژه در انواع افترمارکت به شمار می‌رود. درخشندگی نور چراغ دیلایت نیز باید به گونه‌ای باشد که بتواند در طول روز توجه عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسیکلت‌سواران و یا رانندگان خودروهای مقابل را به سوی خود جلب کند تا بدین وسیله میزان هوشیاری آن‌ها را نسبت به حضور خودرو در سر راهشان بالا برده و احتمال تصادف را کاهش دهد.

ناگفته نماند که چراغ‌های LED تیگو ۷ از لحاظ قرارگیری روی بورد الکترونیکی نیز به دو گونه SMD و COB تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بنابراین ممکن است هنگام خرید دیلایت با این دو واژه نیز روبرو شوید. در شرح این دو فناوری باید به اطلاع برسانیم که در مدل‌های COB، قسمت‌های گوناگون LED نظیر مدار، لایه فلوئورسنت، سیم‌های ارتباطی و…، همگی در مدار چاپی به صورت مجتمع ساخته و قرار داده می‌شوند؛ اما در نمونه‌های SMD هر یک از اجزا به صورت پیش‌ساخته به مدار لحیم می‌شوند.

در توضیح تفاوت این دو مدل از چراغ دیلایت، باید به این نکته را نیز اضافه کنیم که ال ای دی SMD دارای پخش نور گسترده‌ای هستند، اما از انواع COB تنها در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به نور متمرکز باشد.

دی لایت

مزایا و معایب دیلایت

مزایای دیلایت

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد چراغ‌های DRL به منظور تشخیص آسان‌تر خودرو در روزهای مه‌آلود، برفی و به کل در تمام ساعات روز که چراغ‌های اصلی خودرو خاموش هستند، به کار گرفته می‌شوند تا بدین ترتیب احتمال وقوع تصادفات کاهش یابد؛

بنابراین بزرگترین مزیت چراغ‌های دیلایت را می‌توان همین کاهش احتمال تصادف خودرو با عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و سایر افراد حاضر در مسیرهای عبور و مرور تلقی کرد؛ لذا از این حیث می‌توان دی‌لایت را یک آپشن‌ ایمنی (و نه صرفا رفاهی) به حساب آورد که حتی ممکن است از تصادفات منجر به فوت نیز جلوگیری کند.

همچنین علاوه بر جنبه‎های ایمنی، به‌کارگیری چراغ‌های روشنایی در روز (دیلایت) موجب زیباتر جلوه کردن نمای ظاهری خودرو خواهد شد و بر ارتقای جذابیت بصری آن تاثیر بسزایی دارند؛ در نتیجه خودروهای مجهز به دیلایت زیباتر از اتومبیل‌های فاقد این آپشن به نظر خواهند رسید.

از سوی دیگر در یک پژوهش که در کشور انگلیس انجام شده است، محققان به این نکته پی بردند که استفاده از دیلایت به جای چراغ‌های اصلی یا مه‌شکن می‌تواند باعث صرفه‌جویی در میزان سوخت مصرفی اتومبیل شود.

معایب دیلایت

به طور کل نمی‌توان عیب خاصی را به این‌گونه چراغ‌ها نسبت داد؛ زیرا مصرف انرژی آن‌ها بسیار پایین است و ضرر خاصی به سیستم برق اتومبیل وارد نمی‌آورند. با این حال درخشندگی بیش از حد نور سفید ساطع شده از برخی چراغ‌های دیلایت ممکن است در پاره‌ای موارد موجب آزار رسیدن به چشمان عابران و رانندگان در طول شب شده و دید آن‌ها را تا حدودی مختل سازد.

 

 

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *