مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
قیمت تیگو 5

سیستم hhc خودرو در محصولات تیگو و آریزو چیست؟

سیستم hhc خودرو یا (HAC) که به عنوان یکی از سیستم های ایمنی محصولات تیگو و آریزو شناخته می شود، برای کمک به حرکت در سربالایی تعبیه شده است. HHC برای کنترل نگه­داشتن خودرو روی تپه سیستمی است که ماشین را حین حرکت به سمت بالا- مانند سطح شیب­دار بزرگراه- ثابت نگه می­دارد.

وقتی راننده در سراشیبی توقف می­کند، این سیستم به طور خودکار به نگه داشتن ترمز ادامه می­دهد. حتی زمانی که راننده پدال ترمز را رها کرده ­است؛ حال حتی اگر چند ثانیه باشد و یا تا زمانی که راننده پدال گاز را فشار دهد، این سیستم از بازگشت خودرو به عقب جلوگیری می­کند. در خودرویی با گیربکس دستی، این سیستم تا زمانی که کلاچ به نقطه گاز برسد خودرو را نگه می‌دارد.

طرز کار سیستم hhc در محصولات تیگو و آریزو برای کنترل خودرو در سراشیبی چیست؟

پس از آماده شدن اهرم گیربکس، HHC خودرو را به مدت سه ­ثانیه به عقب نگه می­دارد. با این مکث راننده می­تواند پای خود را از روی پدال ترمز به سمت پدال گاز حرکت دهد. این ویژگی برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک بسیار موثر است، زیرا راننده برخلاف خودروهای با گیربکس دستی که شرایط کلاچ در هر زمان قابل تشخیص می نمایند، از وضعیت کلاچ بی­خبر است. یکی از خودروهای دارای این ویژگی، تیگو ۸ پرو است که گیربکس اتوماتیک دارد.

اهمیت سیستم hhc خودرو

این ویژگی در محصولات جدید مدیران خودرو نیز مشاهده می شود. اکنون فرض کنید در حال رانندگی روی سربالایی هستید و روبروی شما یک شیب، یک تقاطع با چراغ راهنمایی وجود دارد، چراغ قرمز است و چند اتومبیل جلوی شما ایستاده­اند. روی پدال ترمز فشار آورده و پشت سر آنها می­ایستید. به­ زودی، ماشین دیگری پشت ­سر شما می­ایستد. با سبز شدن چراغ، ترمز را رها می­کنید. اگر با گیربکس دستی رانندگی می­کنید، پای­چپ را روی کلاچ می­گذارید و پای­ راست خود را به سمت پدال گاز حرکت می­دهید. در این مرحله فقط نیروی ترمز مانع از حرکت اتومبیل به عقب می­شود و اگر از کلاچ استفاده می­کنید، این نیرو نیز از بین می­رود.

نیروی جاذبه شروع به عقب کشیدن اتومبیل می­کند، در این لحظه چه می­کنید؟ به آرامی پا روی پدال گاز می­گذارید و به ­تدریج دور موتور را بالا می­برید. اگر گیربکس دستی باشد، همزمان با رها کردن کلاچ، پدال گاز را می­فشارید و ماشین به جلو حرکت می­کند. اگر راننده یک SUV، کامیون یا اتومبیلی حامل بار سنگین باشید، وضعیت می­تواند به مراتب بدتر باشد چون به سختی می‌توان شتاب گرفت، البته خطر قابل توجهی برای اتومبیل­های پشت سر وجود ندارد.

آیا در این عصر سیستم های کمک رانندگی و ایمنی خودرو، راهی برای جلوگیری از وقوع چنین موقعیتی پیش از اینکه راننده حتی فکرکند در نظر گرفته اند؟ همینطور است. به این سیستم، کنترل شروع در سربالایی، کمک به حرکت در سربالایی یا به زبان ساده­تر نگهدارنده سربالایی می­گویند که یک سیستم کمک رانندگی عالی در محصولات تیگو و آریزو است که رانندگی ایمن­تری را ارائه می­دهد. در ادامه به چگونگی کارکرد این سیستم در برخی اتومبیل های جدید می­پردازیم.

سیستم HHCدر محصولات چری آریزو ۵

­آریزو۵ یک اتومبیل جمع و جور شهری است که به عنوان نسل جدید چری E5 یا همان ام ­وی­ ام ۵۵۵ در سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شد و مدتی بعد از سوی مدیران خودرو به جاده­های کشورمان راه یافت. چری آریزو ۵ در ابتدا به توان ۱۱۶‌ اسب بخار و گشتاور۱ نیوتن‌متر مجهز شده ­بود. این نیرو توسط یک گیربکس با ۵ سرعت دستی و یا CVT خودکار به سوی چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. اما مدتی بعد، شرکت‌های سازنده خودرو شروع به عرضه‌ی چری­آریزو ۵ با موتور توربوشارژ با عنوان «آریزو ۵ توربو» کردند. پیشرانه چری­آریزو­۵ توربو نیرویی برابر با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط جعبه دنده ۷ سرعته CVT اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو خواهد شد. سیستم hhc در این خودرو به خوبی عمل می کند و کنترل قابل قبولی را در سربالایی ها برای راننده فراهم می آورد.

نقش سیستم hhc خودرو در ایمنی آریزو ۵ توربو آکسلنت

ترمزهای دیسکی، ABS، EBD، ترمز کمکی EBA، سیستم ضد لغزش TCS، ESP، HHC، شش کیسه ­هوا، حسگر باد تایرها TPMS، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، روکش ‌چرمی صندلی و فرمان، سنسور پارک دنده عقب و دیلایت از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند. سیستم HHC در این ماشین مانع تصادفات در سربالایی ها می شود.

سیستم کنترل در سربالایی چری تیگو ۵

تیگو ۵ شاسی بلند پرطرفدار چری از نوع شهری نسبتا جمع وجور است که از سال ۲۰۱۴ میلادی در محصولات شرکت چینی جای گرفت. این محصول تو سط ندیران خودرو به بازار کشورمان راه یافت و پس از مدتی با ارائه نسخه فیس لیفت به حضور خود در ایران تداوم بخشید.

چری تیگو ۵ از یک پیشرانه سیلندر طبیعی ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب‌ بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد. توان به دست آوردن این پیشرانه توسط یک جعبه ۷ سرعته CVT اتوماتیک چرخ‌های جلو تامین می‌شود و سیستم کنترل سربالایی برای کمک به رانندگان در آن تعبیه شده است.

امکانات چری تیگو ۵ اسپرت لاکچری

تیگو ۵ در تیپ­های مختلف، مهمان بازار کشورمان و نسخه آکسلنت آن به عنوان مدل فول­آپشن در نظر گرفته شده است که از امکانات رفاهی و ایمنی زیر بهره می برد:

چهار کیسه هوا، نمایشگر ۷ اینچی، غربیلک ­­فرمان با روکش چرمی، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه خودکار دوگانه، کروز کنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک، دوربین عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، دیلایت، ABS، EBD، EBA، DTC، HHC، ESP، ASR. سیستم hhc آن به خصوص در عبور از سربالایی ها مفید است.

خرید محصولات تیگو و آریزو

محصولات تیگو و آریزو از جمله محصولات فول آپشن هستند که به امکانات رفاهی و ایمنی مختلفی من جمله سیستم hhc خودرو مجهز هستند. برای خرید این محصولات به صورت اقساطی به صفحه فروش آسیا خودرو مراجعه نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا مقاله سیستم فرمان خودرو X22 اتومات را بخوانید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *