مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تست شتاب تیگو ۸ پرو در پیست آزادی

شتاب تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرو از زمان عرضه به بازار ایران توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای بزرگ را در بازار کشور به خود جلب کند و به یک رقیب قدرتمند برای خودروهای وارداتی در بازار ایران تبدیل شود. این خودرو به‌خوبی می‌تواند خودرویی مناسب برای طیف گسترده‌ای از خریدار باشد که شامل خانواده‌ها و جوانان است. خانواده‌ها قطعا از فضای داخلی بزرگ آن لذت خواهند برد اما جوانان احتمالا در کنار امکانات رفاهی و پیشرفته، جذب شتاب تیگو ۸ پرو نیز می‌شوند. این خودرو باوجود ابعاد بزرگ، به لطف موتور و گیربکس مناسب، خودروی سریعی در کلاس خود است. در این مطلب به بررسی شتاب تیگو ۸ پرو و البته عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

 

شتاب تیگو ۸ پرو چقدر است؟

قبل از هر چیز بهتر است ابتدا نگاهی به شتاب صفر تا صد تیگو ۸ پرو داشته باشیم. بر اساس اعداد اعلامی از سوی چری شتاب تیگو ۸ پرو معادل ۸.۹ ثانیه است. به این ترتیب این خودرو می‌تواند صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حالت استاندارد، در مدت ۸.۹ ثانیه طی کند. در جریان تست‌هایی که در پیست آزادی از این خودرو به عمل آمد نیز اعدادی نزدیک به ۹ ثانیه ثبت شد که نشان می‌داد در آن زمان، تیگو ۸ پرو پرشتاب‌ترین خودرو تولید شده در ایران است. البته در حال حاضر این عنوان به مدل‌های پرو مکس این خودرو تعلق گرفته است.

 

در این زمینه باید در نظر داشت، عدد اعلام شده برای خودرو در شرایط استاندارد است که شامل سوخت استاندارد، خودرو بدون مسافر، فشار هوا معادل فشار در سطح دریا، یک راننده حرفه‌ای، تایرهای گرم شده و … است. به این ترتیب ممکن است اعدادی که شما در تست ها به آن می‌رسید با عدد اعلام شده از سوی کارخانه متفاوت باشد. این مسئله البته در مورد همه خودروها وجود دارد و امری عادی است. در مورد شتاب تیگو ۸ پرو البته اختلاف اعداد به دست آمده با اعداد کارخانه محسوس نیست که علت آن را می‌توان در سیستم الکترونیکی پیشرفته خودرو و البته استفاده از توربو شارژر در موتور خودرو دانست.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش موتور در شتاب تیگو ۸ پرو

قطعا با شنیدن شتاب یک خودرو، اول از همه به یاد موتور آن می‌افتید چراکه قدرت موتور یک خودرو نقش مهمی سرعت و شتاب آن دارد. در مورد تیگو ۸ پرو نیز وضعیت به همین شکل است و موتور این خودرو با ارائه قدرت و گشتاور مناسب، نقش موثری در شتاب تیگو ۸ پرو دارد.

 

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث توانایی تیگو ۸ پرو در زمینه شتابگیری می‌شود، موتور پرقدرت این خودرو است. موتور این خودرو باوجود حجم ۱.۶ لیتری خود، می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این توان و گشتاور بالا باعث می‌شود موتور توانایی مناسبی برای به حرکت در آوردن این کراس‌اوور بزرگ داشته باشد.

 

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های موتور تیگو ۸ پرو، استفاده از توربو شارژر در موتور این خودرو است. توربوشارژر هوا را به‌صورت فشرده به داخل محفظه احتراق موتور این خودرو می‌فرستد و به موتور کمک می‌کند بتواند سوخت بیشتری تزریق کند. به این ترتیب باوجود حجم کم، قدرت این موتور مشابه موتور های ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی است.

 

علاوه بر این، باید به سیستم تزریق مستقیم سوخت هم در موتور این خودرو اشاره کرد. این سیستم، برخلاف سیستم‌های انژکتوری رایج، سوخت را به داخل منیفولد هوا تزریق نمی‌کند بلکه سوخت را با فشار بسیار زیاد، مستقیم به محفظه احتراق می‌پاشد. به این ترتیب سوخت در زمان وارد شدن به محفظه احتراق به شکل پودر در می‌آید. این مسئله باعث می‌شود از هر واحد از سوخت، بتوان قدرت بیشتری به دست آورد.

 

در کنار این‌ها استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها به بهبود شتاب صفر تا صد تیگو ۸ پرو کمک می‌کند. این سیستم می‌تواند سوپاپ دود و هوا را به شکل مستقل کنترل کند. به این ترتیب در دورهای موتور بالا، سوپاپ هوا می‌تواند مدت بیشتری باز بماند تا سوخت و هوای بیشتری وارد موتور بشود و موتور کارآیی بهتری داشته باشد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

اهمیت توربو شارژر در شتاب تیگو ۸ پرو

هرچند استفاده از توربو شارژر باعث افزایش توان موتور و بهبود شتاب تیگو ۸ می‌شود، اما استفاده از این سیستم، تاثیر دیگری هم در عملکرد مناسب این خودرو دارد. یکی از موارد مهمی که در زمینه تست شتاب تیگو ۸ پرو و به‌طور کلی انواع خودروها وجود دارد، تاثیر ارتفاع بر توان موتور این خودروها است. همین مسئله باعث می‌شود در بسیاری از تست ها، خودرو نتواند اعدادی نزدیک به شتاب اعلام شده از سوی کارخانه را ثبت کند.

 

علت اصلی این مسئله، تاثیر افزایش ارتفاع بر فشار هوا و غلظت اکسیژن است. با افزایش ارتفاع از سطح دریا، فشار هوا کاهش پیدا کرده و میزان اکسیژن نیز کم می‌شود. به این ترتیب اگر تست شتاب را در شهری مثل تهران با ارتفاع متوسط ۱۵۰۰ متر برگزار کنید، ممکن است نتیجه‌ای ناامید کننده بگیرید.

 

در مقابل اما تست ها نشان می‌دهد شتاب تیگو ۸ پرو، در تهران نیز تفاوت چندانی با عدد اعلام شده از سوی کارخانه ندارد. علت اصلی این مسئله، استفاده از توربو شارژر در موتور این خودرو است. توربو شارژر هوا را فشرده کرده و به موتور تزریق می‌کند. فشرده کردن هوا باعث می‌شود مقدار اکسیژن وارد شده به موتور بیشتر شود و موتور بتواند قدرت بیشتری تولید کند.

 

به این ترتیب شتاب صفر تا صد تیگو ۸ پرو در تست‌هایی که در پیست آزادی از آن به عمل آمده، تفاوت چندانی با آزمون در سطح دریا و اعداد اعلام شده از سوی کارخانه ندارد. البته حتی در این حالت نیز کمی شاهد افت توان خواهیم بود اما این افت اندک است و تاثیر چندانی روی شتابگیری خودرو ندارد.

 

نقش گیربکس در تست شتاب تیگو ۸ پرو

در کنار موتور پرتوان، یک گیربکس خوب نیز کمک بزرگی به کسب اعداد مناسب برای شتاب تیگو ۸ پرو دارد. پیش از این گیربکس تیگو ۸ پرو  را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم و می‌توانید برای جزییات بیشتر، به آن مراجعه کنید. به‌طور خلاصه اما گیربکس این خودرو از نوع دو کلاچه و هفت سرعته است و علاوه بر وضعیت اتوماتیک، حالت تیپ ترونیک هم دارد.

 

مزیت بزرگ گیربکس دو کلاچه، تعویض بسیار سریع دنده‌ها در آن است. به این ترتیب فاصله زمانی میان دو تعویض دنده بسیار کم می‌شود و این مسئله افت زمان در جریان تست شتاب تیگو ۸ پرو را کاهش می‌دهد. در این حالت خودرو می‌تواند روند شتابگیری پیوسته‌ای داشته باشد و همین موضوع یکی از دلایل ثبت اعداد مناسب برای شتاب تیگو ۸ پرو است.

 

به‌علاوه گیربکس دو کلاچه اتلاف نیروی بسیار کمتری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک عادی دارای مبدل گشتاور دارد. در گیربکس دوال کلاچ، از کلاچ برای انتقال قدرت استفاده می‌شود و به همین دلیل تقریبا نیرویی در زمان انتقال تلف نمی‌شود. در مقابل گیربکس‌های متکی به مبدل گشتاور (که شامل انواع گیربکس اتوماتیک عادی یا AT و انواع CVT می‌شود) دارای افت توانی در زمان انتقال قدرت هستند. با این شرایط، قدرت بیشتری از موتور به چرخ‌ها می‌رسد که نقش مهمی در شتاب مناسب این خودرو دارد.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *