مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو ۶ چیست؟

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی جز ویژگی های یک خودروی مدرن و امروزی به حساب می آید که در گذشته و در خودروهای قدیمی تر چنین چیزی را مشاهده نمی کردیم. این سیستم می تواند به هندلینگ بهتر خودرو و همچنین افزایش میزان کارایی و ثبات آن کمک زیادی کند. در قسمت های بعدی در خصوص نحوه عملکرد این سیستم و همچنین مزیت ها و معایب احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

سیستم های کنترل ایستایی در سربالایی چیست؟

این سیستم که با نام انگلیسی hill-start assist control شناخته می شود در واقع به سیستمی گفته می شود که به راننده کمک می کند تا اگر در یک مسیر سربالایی و شیب دار توقف کرده است، بتواند به سادگی مجددا شروع به حرکت به سمت بالا کند و از عقب رفتن خودرو نیز جلوگیری کند.

توضیح داده شده به ساده ترین شکل ممکن بیان شد اما مسلما سیستم های کنترل ایستایی در سربالایی به همین سادگی ها نیز نمی باشد. تصور کنید که جاده مورد نظری که در آن توقف کرده اید شیب بسیار زیادی دارد. خودرو شما نیز در عوض گیربکس اتوماتیک از نوع گیربکس ساده یا همان گیربکس دنده ای است. در چنین وضعیتی ابتدا باید ترمز دستی را بخوابانید، پا را از روی پدال ترمز بردارید و سپس شروع به حرکت کنید.

در چنین شرایطی اگر نتوانید به سرعت نیم کلاچ کنید و ماشین را به حرکت در آورید احتمال آن که خودرو به سمت عقب رفته و با ماشین های دیگر و یا افرادی که در حال عبور از پشت ماشین شما هستند، برخورد کند، بسیار زیاد خواهد شد. اگر سیستم کنترل گر ایستایی در سربالایی در خودرو شما وجود داشته باشد این مشکل به وجود نیامده و به سادگی می توانید خودرو را در هر سطحی و با هر شیبی کنترل کنید.

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی

نحوه عملکرد سیستم کنترل گر ایستایی در سربالایی

متوجه شدیم که وظیفه اصلی این سیستم چیست. اما این اتفاق چگونه رخ می دهد؟ در خودروهای مجهز به سیستم های کنترل ایستایی خودرو در سربالایی حتی اگر ترمز دستی را خوابانده باشید و پای شما بر روی پدال ترمز نیز نباشد، باز هم خودرو به سمت عقب حرکت نخواهد کرد؛ زیرا سنسورهایی که مربوط به این سیستم هستند می توانند تشخیص دهند که خودرو در چه وضعیتی قرار گرفته است. تا زمانی که پدال گاز را فشار ندهید خودرو بدون آن که ترمز گرفته باشید در جای خودش ثابت خواهد ماند. زمانی هم که پدال گاز را فشار دهید باز هم خودرو به سمت عقب حرکت نخواهد کرد.

سیستم کنترل حرکت در سر پایینی

تا اینجا در خصوص سیستمی همچون کنترل ایستایی در سربالایی صحبت کردیم و توضیح دادیم که این سیستم چگونه می تواند به نگه داشتن خودرو در سربالایی ها کمک کند. سیستم بعدی که نامرتبط با سیستم HAC نیست، بیا نام DAC و یا سیستم کنترل حرکت در سر پایینی شناخته می شود. این سیستم به راننده کمک می کند تا بتواند در جاده های لغزنده و یا سراشیبی های بسیار تند کنترل خودرو را در دست بگیرد و اجازه ندهد تا ماشین بیشتر از حد مجاز سرعت بگیرد.

در سیستم کنترل حرکت در سر پایینی ها برعکس سیستم کنترل ایستایی در سربالایی ها، این سیستم به صورت خودکار فعال نیست، بلکه تحت شرایطی که خودتان ایجاد می کنید می توانید از این سیستم استفاده نمایید. زمانی که احساس کردید خودرو در حال سرعت گرفتن در سراشیبی ها است و قادر به کنترل آن نیستید می توانید سرعت خودرو را به زیر ۲۵ کیلومتر در ساعت رسانده و سپس کلید DAC یا همان سیستم کنترل حرکت در سرپایینی ها را فشار داده و پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید.

با انجام این اقدامات گیربکس خودرو در حالت دنده سنگین قرار می گیرد و می تواند به شکل هوشمندانه ای ترمزهای خودرو را درگیر کرده و میزان سرعت ماشین را کنترل کند.

سیستم کنترل ایستایی خودرو در سربالایی در آریزو ۶

تمامی توضیحاتی که داده شد در خصوص سیستم های کنترل ایستایی در سربالایی ها و همچنین سیستم کنترل حرکت در سر پایینی ها بود که هر دو در خودرویی همچون آریزو ۶ به خوبی تعبیه شده و در نظر گرفته شده اند. خودرو آریزو ۶ یکی از محصولات تولید شده توسط کارخانه خودرو سازی چینی با نام “چری” است که به عنوان یک سدان خانوادگی در نظر گرفته می شود. این خودرو که هم اکنون در بازارهای داخلی بسیار محبوب شده است آپشن های فوق العاده بیشتری دارد که باعث راحتی و ایمنی سرنشینان و راننده می شود. میزان حداکثر سرعتی که آریزو ۶ می تواند داشته باشد چیزی در حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و قطعا داشتن سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم کنترل سرعت در سرپایینی ها می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی

مزیت های استفاده از سیستم های کنترل ایستایی در سربالایی

مزیت های استفاده از این سیستم شامل چند مورد می شوند که در این قسمت سعی می کنیم به آن ها اشاره کنیم.

۱-مصرف سوخت کمتر

هر قدر خودرو برای حفظ حالت حرکت و یا ایستایی که دارد میزان انرژی کمتری مصرف کند مسلما به موتورش کمتر فشار وارد می شود و سوخت کمتری را نیز مصرف خواهد کرد.

۲-ایمنی

با توجه به مزیت و دلیل تشکیل سیستمی همچون کنترل ایستایی در سربالایی متوجه شدیم که اولین نکته وجود این سیستم ها مربوط به افزایش ایمنی خودرو است.

جمع بندی

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی در خودروهای مختلفی همچون خودروهای آریزو ۶ وجود دارد. در صورتی که قصد خرید اقساطی چری آریزو ۶ را دارید می توانید به سایت و یا نمایندگی های آسیا خودرو مراجعه کرده و اطلاعات بسیار بیشتری را در خصوص این موضوع کسب کنید و سپس اقدام به نهایی کردن فرایند خرید خود نمایید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *