مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
گیربکس CVT تیگو 7 پرو

در گیربکس CVT تیگو ۸ پرو از چه قطعاتی استفاده شده است؟

گیربکس cvt ؛ موضوعی که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر تا به حال به دنبال خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک بوده اید؛ و یا اگر خودرو شما دارای گیربکس اتوماتیک باشد، احتمالا CVT به گوش شما خورده است. امروزه، معمولا خودرو‌های جدیدتر از این نوع گیربکس‌ها استفاده می‌کنند که تیگو ۸ پرو یکی از همین موارد است.

گیربکس CVT، یک سیستم انتقال قدرت متغیر است که بر اساس عملکرد مبتکرانۀ قرقره‌ها عمل می‌کند. این گیربکس به صورت خودکار نسبت دنده را تغییر داده و این کار را با تنوع بسیار بالایی انجام می‌دهد.

گیربکس CVT برخلاف سایر گیربکس‌ها از تعداد ثابتی چرخ‌دنده‌ استفاده می‌کند به همین دلیل مصرف سوخت بهتر و تجربِۀ رانندگی لذت بخش‌تری را به افراد ارائه می‌دهد. همان طور که می‌دانید این گیربکس نوعی دیگر از گیربکس‌های اتوماتیک است که در آن ترتیب قرار گرفتن تسمه‌ها و قرقره‌ها باعث می‌شود یک درایو بتواند در یک محدوده به تعداد n، نسبت دنده تولید کند.

گیربکس CVT در یک خودرو، مقدار شتاب را بر اساس نیروی موتور تنظیم می‌کند و سپس این نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. شناخت قطعات گیربکس CVT را در ادامه خواهیم داشت.

قطعات گیربکس cvt

اجزای گیربکس CVT

قطعات گیربکس cvt اصلی عبارتند از: پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمۀ مخصوص که از جنس فلز یا پلاستیک است. هر کدام از پولی‌های محرک و متحرک از دو مخروط تشکیل شده‌اند که توسط چند دستگاه الکترونیکی به هم متصل شده‌اند. این مخروط‌ها می‌توانند به هم نزدیک یا از هم دور شوند.

به همین علت گیربکس CVT می‌تواند نسبت دنده متفاوتی را ایجاد کند و این ویژگی سبب تفاوت آن با سایر گیربکس‌های اتوماتیک شده است. در ادامه با انواع قرقره‌ها در گیربکس CVT آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

۱-قرقره ورودی ثابت

این قرقرۀ مخروطی بر روی شفت ورودی (سمت راست) نصب شده است. قرقرۀ ورودی ثابت به جلو یا عقب حرکت نمی‌کند بلکه بر اساس محور ورودی در جای خود می‌چرخد. معمولاً قرقره‌های ثابت اندازۀ کوچک‌تری دارند.

۲-قرقره خروجی ثابت

این قرقره هم ویژگی‌های گفته شده قسمت قبل را دارد با این تفاوت که در سمت چپ خودرو بر روی شفت خروجی نصب شده است.

۳-قرقره محرک و متحرک

قرقره محرک (ورودی) که جز قطعات گیربکس cvt است، در گیربکس CVT در سمت چپ خودرو قرار دارد و دارای خطوط داخلی بوده که به خطوط شفت ورودی متصل است. به گونه‌ای که می‌تواند به جلو و یا عقب حرکت کند و یا اینکه بر اساس عملکرد محور ورودی بچرخد.

قرقره متحرک که اصطلاحاً به آن قرقرۀ خروجی هم می‌گویند عملکردی مشابه با قرقرۀ محرک دارد اما در سمت راست روی شفت خروجی قرار دارد. حال با شناخت اجزای اصلی گیربکس CVT، لازم است برای داشتن اطلاعات بیش‌تر با بقیۀ قسمت‌های این گیربکس آشنا شویم.

۴-کلاچ اولیه

این کلاچ نوع پیشرفته‌ای از کلاچ گریز از مرکز است و معمولاً در انتهای خروجی میل لنگ موتور نصب شده است. این کلاچ دارای دو صفحه قرقره است که یکی از قرقره‌ها ثابت است و قرقرۀ دیگری برای درگیر شدن سایر اجزا با موتور، به داخل و خارج حرکت می‌کند.

در اکثر سیستم‌ها قرقره‌ها هنگام شروع به کار، در بیش‌ترین فاصله از هم قرار می‌گیرند و تسمه‌ها بر روی پایه یا شفت در قسمتی که کلاچ قطر کم‌تری دارد، قرار می‌گیرند. همۀ این‌ها یک موقعیت “خنثی” را ایجاد می‌کند که موتورِ گیربکس CVT، بدون انتقال نیرو به چر‌خ‌ها برای مدت کوتاهی آزاد و غیر فعال است.

۵-کلاچ ثانویه

این کلاچ در قسمت شفت ورودی گیربکس CVT قرار دارد. کلاچ ثانویه در سیستم‌های مدرن از جمله CVT، دو وظیفه دارد.

  • به اصطلاح بردۀ کلاچ اولیه است به این معنی که برای کار کردن پیرو کلاچ اولیه عمل می‌کند.
  • کلاچ ثانویه یک عنصر حسگرِ گشتاور را ارائه می‌دهد.

۶-شفت ها

شفت عضو دَورانی است که جز قطعات گیربکس cvt محسوب می شود و گیربکس برای انتقال نیرو از موتور به درایو نهایی مانند محورهای گیربکس CVT، به آن نیاز دارد. در ادامه با دو نوع شفت و عملکرد آن‌ها آشنا می‌شویم.

شفت ورودی

این شفت در گیربکس CVT همانند گیربکس‌های دستی، دارای خطوط در سطح مقطع خود است که قرقره‌ها روی آن قرار می‌گیرند. منبع تغذیۀ این محور، ورودی موتور و عملکرد آن است. به این معنی است که گیربکس CVT اطلاعات بخش ورودی را از موتور به وسیلۀ شفت ورودی دریافت می‌کند.

شفت خروجی

شفت خروجی موازی با شفت ورودی است که در گیربکس CVT قرار می‌گیرند. این شفت همانند شفت ورودی در سطح خود دارای شیار یا خطوطی است که قرقره‌های متحرک روی آن قرار گرفته‌اند. محور خروجی وظیفۀ انتقال نیرو و قدرت نهایی را به درایو دارد.

۷-تسمه ها

تسمه‌ها در اکثر سیستم‌های CVT مانند یک “کمربند V شکل” هستند. برخی از تسمه‌های پلاستیکی از جنس کولار هستند، در واقع کولار باعث دوام بیش‌تر این تسمه‌ها می‌شود. در گیربکس CVT، از زنجیر یا تسمه فلزی شکل برای انتقال نیرو از قرقره‌های ورودی به قرقره‌های خروجی استفاده می‌کنند.

قرارگیری این تسمه‌ها به شکل V، باعث می‌شود دنده‌ها از گشتاور بالا برای داشتن سرعت زیاد استفاده کنند.

قطعات گیربکس cvt

نسبت های گشتاور

هنگامی که وسیلۀ نقلیه به گشتاور بالا نیاز دارد، قرقره محرک روی شفت ورودی از قرقرۀ ثابت دور می‌شود. سپس با پیچ خوردن قسمتی از کمربند یا تسمه V شکل، قرقره‌های ورودی (ثابت) به سمت پایین مخروط حرکت می‌کند.

همزمان با این حرکت قرقرۀ ورودی، قرقرۀ متحرک (خروجی) حرکت کرده و به قرقره خروجی ثابت نزدیک می‌شود. سپس بخشی از کمربند V شکل که در اطرف قرقره خروجی ثابت است به سمت سطح مقطع حرکت می‌کند. بنابراین از طریق هماهنگی‌های قرقره‌ها نسبت گشتاور مورد نظر بدست می‌آید.

نسبت سرعت

برای داشتن نسبت سرعت مورد نظر، قرقره محرک (ورودی) که جز قطعات گیربکس cvt است و بر روی شافت ورودی قرار دارد به سمت قرقره ثابت حرکت می‌کند. در این حالت کمربند V شکل، قرقره‌های ورودی را به سمت سطح مقطع حرکت می‌دهد.

همزمان با این حرکت قرقرۀ ورودی، قرقرۀ متحرک نیز حرکت کرده و از قرقرۀ خروجی ثابت دور می‌شود. بنابراین نسبت‌های سرعت به این صورت به دست می‌آیند.

به زبان ساده‌تر، نسبت گشتاور هنگامی حاصل می‌شود که تسمه یا کمربند V شکل، در سطح مقطع پایین‌تر از قرقرۀ ورودی ثابت و بالاتر از قرقرۀ خروجی ثابت بچرخد.

نسبت سرعت هم هنگامی حاصل می‌شود که کمربند V شکل، در سطح مقطع بالاتر از قرقرۀ ورودی ثابت و پایین‌تر از قرقرۀ خروجی ثابت بچرخد.

سخن پایانی

قطعات گیربکس cvt در هر خودرویی اعم از تیگو ۸ و…مشخصات یکسانی دارند و عملکرد آن ها نیز مشابه یکدیگر است. در چنین مواردی بهتر است خودرویی را انتخاب کنید که از لحاظ دیگر مشخصات نیز با مولفه های ذهنی شما سازگار باشد، به طور مثال شرایط فروش اقساطی تیگو ۸ پرو می تواند برای شما قدرت خرید بیشتری را به همراه داشته باشد که در شرایط اقتصادی کنونی گزینه بسیار خوب و مهمی است.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *