مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

تسلا سایبرتراک تهدیدی برای جاده‌ها است؟

به عقیده‌ی ایلان ماسک، سایبرتراک در هر مشاجره‌ی خودرویی برنده می‌شود؛ اما بدنه‌ی محکم و طراحی زاویه‌ای آن خواب را از چشم صاحب‌نظران ایمنی ربوده است.

چه دوستش داشته باشید چه نه، تسلا اخیراً با رونمایی از پیکاپ سایبرتراک، چشم‌اندازی رادیکال و نو برای پیکاپ‌های اصیل آمریکایی ارائه داد؛ با این حال، به گزارش رویترز، بدنه‌ی سفت‌وسخت و طراحی نامتعارف تراک مورد بحث، کارشناسان ایمنی را در این فکر برده که آیا این ویژگی‌ها به قیمت قربانی کردن حفاظت از سرنشینان و عابران پیاده صورت گرفته است یا خیر.

اما دلیل این همه نگرانی چیست؟ پیکره‌ی تسلا سایبرتراک را ورقه‌های ضخیمی از فولاد ضدزنگ و نَوَرد سردشده (Cold-Rolled) پوشانده‌اند که به گفته‌ی ایلان ماسک، به‌دلیل سفتی بسیار زیاد، در اوایل منجر به شکسته شدن دستگاه‌های پرس کارخانه‌ی تسلا شده‌اند؛ به همین دلیل، نواحی قابل مچاله شدن (Crumble Zones) و پانل‌های بدنه‌ی جاذب ضربه، که در اکثر خودروهای امروزی موجود هستند، در ساخته‌ی جدید ایلان ماسک به‌کار نرفته یا بسیار محدود هستند.

در مقابل، تسلا با اشاره به اینکه جلو و پشت خودرو دارای ساختارهای جذب و پخش انرژی هستند و هنگام برخورد از کنار، پوسته‌ی درِ سایبرتراک بخش زیادی از نیروی ضربه را جذب می‌کند، بر پیروی این شرکت از قوانین مربوطه و ایمنی تراک جدیدش تأکید کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پستی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت: «ما مطمئنیم که سایبرتراک در هر مایل نسبت به دیگر تراک‌های دیگر بسیار ایمن‌تر خواهد بود، هم برای سرنشینان و هم برای عابران پیاده.»

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

سمیر حمدار، پروفسور ایمنی خودرو از دانشگاه جرج واشینگتن، از محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن ابراز نگرانی کرد؛ اما ادعای تسلا مبنی بر وجود قابلیت‌های جاذب ضربه‌ی دیگر را رد نکرد: «امکان وجود مکانیزم‌های ضربه‌گیر که محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن را جبران کند، وجود دارد.» نقاط مذکور هنگام تصادف مچاله می‌شوند و با جذب بخش زیادی از نیروی ضربه، از انتقال آن به سرنشینان جلوگیری می‌کنند.

با وجود این، دیگر کارشناسان معتقدند که فقدان نواحی مذکور، تشدید آسیب‌ها در هنگام برخورد را به همراه خواهد داشت. آدریان لوند، رئیس سابق مؤسسه‌ی ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده که تست تصادف‌های آن‌ها به عنوان استانداردی برای صنعت است، هشدار داد: « مشکل این است که اگر بدنه‌ی [سایبرتراک را] به دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ واقعاً سفت بسازند، وقتی که سرهای افراد به آن برخورد کنند نیز آسیب