سال ۲۰۲۰ بود که شرکت کیا از فیسلیفت نسل سوم پیکانتو پردهبرداری کرد. پس از گذشت سه سال حالا شاهد معرفی فیسلیفت دوم این نسل هستیم. طبق روال مرسوم در بین خودروسازان کرهای، دامنه تغییرات در کیا پیکانتو ۲۰۲۴ نیز بسیار زیاد است، طوری که در نمای روبرو نمیتوان هیچ وجه اشتراکی بین دو نسخه پیدا کرد! خبر بد پیکانتوی جدید با موتور توربوشارژ دیگر تولید نخواهد شد.
کیا محصولات جدید خود را بر مبنای فلسفه «اتحاد تضادها» طراحی میکند. فیسلیفت پیکانتو نیز بر اساس این فلسفه طراحی شده و از چهره بسیار جذابی برخوردار است. در نمای روبرو، بدون تردید فرم خاص چراغها که شباهتهایی به حرف Y انگلیسی دارد، فیسلیفت پیکانتو را در کلاس هاچبکهای کلاس A از رقبا متمایز میکند. مثل چراغها، سپر نیز کاملاً جدید است و ساختار متورمتر و عضلانیتری دارد.
هر چقدر که دامنه تغییرات در نمای روبرو گسترده است، به همان نسبت در نمای جانبی فیسلیفت کیا پیکانتو تفاوتهای کمی میتوان مشاهده کرد. در این بخش تقریباً تمامی قسمتها بدون تغییر باقی ماندهاند.
همانند نمای روبرو در نمای عقب هم شاهد تحولات زیادی هستیم. در حد فاصل چراغهای اصلی، حالا یک نوار LED باریک وجود دارد تا فیسلیفت کیا پیکانتو نیز دارای چراغهای سرتاسری باشد. سپر ساده قبلی هم جای خود را به یک سپر اسپرت و خوشفرم داده است. ترکیب این سپر با یک دیفیوزر حجیم، جذابیت فیسلیفت پیکانتو را دو چندان کرده است. اگر با دقت به تصاویر نگاه کنید، نخواهید توانست اثری از خروجی اگزوز پیدا کنید، زیرا با تصمیم کیا این قطعه در پشت سپر قرار دارد.
گفتنی است تصاویری که کیا در زمان کنونی منتشر کرده، به مدل GT-Line مربوط میشوند. این مدل، پرچمدار است و در مقایسه با سایر مدلهای میانرده و پایینرده طراحی خیلی جذابتری دارد. بنابراین، نباید انتظار داشت که همه تریمهای مختلف فیسلیفت کیا پیکانتو با چنین طراحی اسپرتی راهی بازار شوند.
همانند نمای جانبی، در داخل کابین هم اکثر قسمتها دستنخورده باقی ماندهاند. البته کیا تأکید میکند در فیسلیفت پیکانتو کیفیت مواد مرغوبتر است و این نسخه از امکانات بیشتری بهره میبرد. در مدلهای پرچمدار یک نمایشگر ۸ اینچی وظیفه برقراری ارتباط راننده و خودرو را بر عهده دارد و روکشها از جنس چرم مصنوعی هستند. شاید بدانید کیا مدتی است که سیاست عدم استفاده از چرم طبیعی را دنبال میکند. شایان ذکر است نمایشگر مرکزی یا به عبارت بهتر سیستم اینفوتیمنت، از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند.
علاوهبر اینها باید گفت سیستمهای کمک راننده در فیسلیفت پیکانتو ارتقا پیدا کردهاند. این هاچبک شهری در نسخههای فول دارای ۶ ایربگ است.
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در فیسلیفت پیکانتو موتور ۱ لیتری توربوشارژ متأسفانه دیگر در لیست پیشرانهها وجود ندارد. این در حالی است که فیسلیفت هیوندای i10 با آن موتور بهفروش میرسد. موتور مورد بحث ۹۹ اسب بخار قدرت دارد و برای خودرویی کوچک و سبک مثل پیکانتو، بسیار قدرتمند محسوب میشود.
کیا پیکانتو در بازارهایی مثل اروپا و استرالیا با دو موتور تنفس طبیعی ۱ و ۱.۲ لیتری عرضه خواهد شد. خودروساز کرهای میگوید بهلطف بازنگریهای فنی، این موتورها از نظر خروجی و آلایندگی حالا وضعیت بهتری دارند، هر چند این شرکت از پرداختن به جزئیات خودداری کرده و درباره اعداد و ارقام اطلاعاتی در دست نیست.
از آنجایی که کیا پیکانتو و هیوندای i10 دوقلوهای ناهمسان محسوب میشوند، میتوان نتیجه گرفت که موتورهای آنها نیز مثل سابق مشترک خواهند بود. در فیسلیفت i10 موتور ۱ لیتری سه سیلندر توانایی تولید ۶۷ اسب بخار قدرت را دارد. موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر هم قادر است ۸۴ اسب بخار قدرت تولید کند.
نیروی تولیدی موتور در کیا پیکانتو ۲۰۲۴ توسط گیربکس ۵ سرعته دستی یا خودکار به سمت چرخها هدایت میشود. این خودرو در کره جنوبی با موتور ۱ لیتری و جعبه دنده ۴ سرعته خودکار بهفروش خواهد رسید.
و اما قیمت؛ در زمان فعلی مشخص نیست که کیا پیکانتو ۲۰۲۴ با چه قیمتی وارد بازار خواهد شد، اما بعید است که نسبت به قبل شاهد تغییرات زیادی باشیم. مدل ۲۰۲۳ از این هاچبک شهری در انگلستان با پرداخت ۱۳.۵ هزار پوند قابل خرید است. مجهزترین نسخه نیز چیزی در حدود ۱۷.۵ هزار پوند برای مشتریان آب میخورد./دیجیاتو
ثبت نظر