مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

مالیات خودروی لوکس در سال ۱۴۰۲ شامل چه کسانی می‌شود؟

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان، به‌راحتی می‌توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران‌قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف خرید خودرو می‌کنند. بنابراین به‌طور کلی می‌توان گفت که نه‌تنها خودروهای لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین‌های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران‌‌قیمت هستند و به همین دلیل نیز برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای محسوب شده و مشمول مالیات می‌شود. از طرف دیگر، مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۲ احتمالاً به مدل‌های گران‌تر از ۱.۵ میلیارد تعلق می‌گیرد و همین ابتدای کار، تکلیف بسیاری از خودرو‌های صفر کیلومتر مشخص می‌شود.

از الان کسانی که قصد خرید خودروهایی مثل تیوولی ارمور و رنو کپچر را دارند، باید به فکر یک درصدی باشند که براساس قیمت روز خودرو به‌‌عنوان مالیات باید پرداخت شود. می‌ماند مدل‌های دست‌‌ِدومی که خریدارانشان احتمالاً هنگام معامله فکرش را هم نمی‌کردند که یک روزی باید دنبال رتق‌و‌فتق امور مالیاتی آن به‌عنوان خودروی لوکس باشند.

قیمت سوزوکی گرندویتارا اتوماتیک صفر کیلومتر که ایران‌خودرو آخرین نسخه آن را سال ۹۸ تولید کرد، به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است و الان مدل ۹۷ آن را با کارکرد ۱۰۵ هزار کیلومتر، یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان آگهی کرده‌اند؛ یعنی با قطعی‌شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو‌های بالای ۱.۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲، مالک این سوزوکی باید معادل یک درصد از قیمت آن را به‌‌عنوان مالیات کنار بگذارد.

سانگ‌ یانگ تیوولی ارمور مونتاژی صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ را در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معامله می‌کنند و یکی از همان مدل‌ها با کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود. یعنی تیوولی ارمور مونتاژی دست‌دوم هم احتمالاً جزو خودرو‌هایی است که مالکان آن باید در سال ۱۴۰۲ آماده پرداخت مالیات آن باشند.

پژو ۲۰۰۸ که اوایل ورود به ایران بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شد، الان نزدیک دو میلیارد تومان معامله می‌شود. در بازار خودرو‌های دست‌‌دوم معمولاً مدل‌های ۹۷ و ۹۸ پژو ۲۰۰۸ را با کارکرد‌های مختلف، بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان آگهی می‌کنند و مالکان این مدل‌ها باید آماده پرداخت یک درصد از قیمت روز خودرو به‌‌عنوان مالیات باشند. کیا سراتو وارداتی صفر کیلومتر هم با قیمتی نزدیک به سه میلیارد تومان دست‌به‌دست می‌شود و در بازار مدل‌های کارکرده، معمولاً مدل‌های مونتاژی دست‌‌دوم را دست‌ کم ۱.۵ میلیارد می‌فروشند.

مدل‌هایی که تا اینجا بررسی کردیم، برخی از خودرو‌های دست‌ دومی بودند که با فرض قطعی‌شدن ماجرای دریافت مالیات از خودرو‌های بالای ۱.۵ میلیارد، مالکانشان باید آماده پرداخت آن باشند. از طرفی دیگر، با وقایع اخیر بازار خودرو و دستخوش تغییر شدن قیمت انواع مدل‌های داخلی و خارجی، حالا خودرو‌های جدیدی به جمع مدل‌های گران‌تر از ۱.۵ میلیارد اضافه شده‌اند.

قیمت هیوندای النترا مونتاژی و وارداتی اگر صفر کیلومتر باشد، به‌‌ترتیب حدود ۳ و ۲.۵ میلیارد تومان است؛ پس وضعیت برای مالکان آن‌ها بابت پرداخت مالیات خودرو مشخص است. اما بین مدل‌های دست‌‌دوم، هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ با کارکرد زیر ۷۰ هزار کیلومتر، حداقل با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان رد‌و‌بدل می‌شود. اگر قیمت این هیوندای النترا در موعد پرداخت مالیات تغییری نکند و همین ۱.۵ میلیارد بماند، مالک آن باید حدود ۱۵ میلیون تومان بابت مالیات کنار بگذارد.

قیمت رنو کپچر مدل ۲۰۱۷ که ایران‌خودرو آن را مونتاژ کرده، الان در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین مدل را اواخر تیرماه امسال یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله می‌کردند و سال ۹۷ که رنو کپچر توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد، قیمت آن در بازار حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود. از همین مدل‌های رنو می‌توانیم به داستر اشاره کنیم که سال ۹۷ نسخه‌های مختلف آن را ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروختند و الان که رنو داستر دو دیفرانسیل بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، صاحبان آن احتمالاً از سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *