مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
مقایسه تیگو ۸ پرو و سورنتو

مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو

در زمان خرید یک شاسی‌بلند بزرگ و جادار و با امکانات بالا در بازار، چند گزینه دارید که باید از جنبه‌های مختلف آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. در این مطلب، برای کمک به انتخاب شما، به مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو پرداختیم. برای این منظور، در یک سمت کیا سورنتو GT Line که بالاترین مدل سورنتو در ایران است انتخاب شده و در مقابل تیگو ۸ پرو به‌عنوان لوکس‌ترین محصول مدیران خودرو ایستاده است. برای مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو تلاش کرده‌ایم دو خودرو را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا برنده نهایی مشخص شود.

 

مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو از نظر آپشن‌ها

در زمینه آپشن‌ها هرچند کیا سورنتو با آپشن‌های زیادی وارد میدان شده ولی دو خودرو قابل مقایسه نیستند چراکه سطح آپشن های تیگو ۸ پرو آن‌قدر بالا است که خودروهای وارداتی به کشور به‌سختی می‌توانند به آن برسند. در اینجا صحبت از امکاناتی مانند صندلی‌های برقی، سقف پانوراما، دوربین عقب و اتوهلد و … نیست چراکه این امکانات را در هر دو خودرو می‌بینیم. در مقابل تیگو ۸ پرو برگ‌های برنده خود را در بخش آپشن‌ها باقدرت رو می‌کند تا حریف مغلوب شود و در این بخش از مقایسه تیگو ۸ با سورنتو، موفقیت برای تیگو ۸ است.

 

مهم‌ترین آپشن‌های تیگو ۸ پرو که در سورنتو وجود ندارد موارد زیر است:

– کیلومتر شمار دیجیتال

– دستیار صوتی

– دوربین ۳۶۰ درجه

– سیستم رانندگی خودران

– پنل تهویه دیجیتال

 

البته این لیست را می‌توان طولانی‌تر کرد ولی علاوه بر این‌ها، تیگو ۸ پرو در زمینه آپشن‌های ایمنی نیز بسیار بالاتر از سورنتو است. به‌عنوان مثال تیگو ۸ پرو به رادار جلو مجهز است و قبلا سیستم ترمز اضطراری خودکار تیگو ۸ پرو را نیز بررسی کرده‌ایم که از همین رادار استفاده می‌کند. به‌علاوه این خودرو به سیستم رانندگی خودران نیز مجهز است که می‌تواند تا حد زیادی به‌صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده حرکت کند.

 

به‌علاوه نمایشگر وسط تیگو ۸ پرو بزرگ‌تر و بسیار باکیفیت‌تر از سورنتو است. اکثر سورنتو‌های وارد شده به ایران یک نمایشگر کوچک برای سیستم صوتی دارند و تعدادی از آن‌ها نیز از صفحه نمایش ۷ اینچی بهره می‌برند. در مقابل تیگو ۸ پر نمایشگر بزرگ و لمسی و رنگی و بسیار باکیفیتی را شاهد هستیم که عملکردهای بسیاری را نیز تحت کنترل دارد. فناوری نور و چراغ‌های جلو تیگو ۸ پرو نیز پیشرفته‌تر از سورنتو است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو از نظر مشخصات فنی

یکی از موارد مهم در انتخاب بین تیگو ۸ پرو یا سورنتو، بررسی این دو خودرو از نظر مشخصات فنی است. مشخصات فنی یک خودرو درنهایت آن چیزی است که تبدیل به توان حرکتی می‌شود و راننده می‌توان در جاده آن را لمس کند. به همین دلیل، برای بسیاری از خریداران، این مسئله اهمیت زیادی دارد.

 

در زمینه موتور، مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو، انتخاب بین یک موتور توربو شارژر با یک موتور تنفس طبیعی است. به‌طور کلی موتورهای توربو شارژر هرچند پیچیدگی بیشتری دارند ولی می‌توانند از حجم کمتر موتور توان بیشتری تولید کنند. همچنین به‌طور معمول گشتاور آن‌ها از موتورهای تنفس طبیعی بیشتر است و زودتر به دست می‌آید.

 

کیا سورنتو از موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با تزریق مستقیم سوخت  بهره می‌برد که می‌تواند ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور که بر روی محصولات متعددی در خانواده کیا و هیوندای نصب شده است، همچنین گشتاوری معادل ۲۴۱ نیوتون متر دارد. در مقابل تیگو ۸ پرو، از یک موتور ۱.۶ لیتری دارای توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. این موتور می‌تواند باوجود حجم کم، قدرتی برابر با ۱۹۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۹۰ نیوتون متر تولید کند. موتور تیگو ۸ پرو بر روی محصولات دیگری در خانواده فونیکس نیز نصب شده است و به‌زودی آن را با فونیکس FX در ایران خواهیم دید.

 

به این ترتیب در زمینه قدرت موتور و گشتاور، تیگو ۸ پرو وضعیت بهتری نسبت به کیا سورنتو دارد. به‌علاوه باید در نظر بگیرید هم قدرت و هم گشتاور تیگو ۸ پرو، در دورهای موتور پایین‌تری به دست می‌آید. به این ترتیب برای رسیدن به حداکثر توان، فشار کمتری بر روی موتور وجود دارد. از سوی دیگر موتور بهتر می‌تواند در دورهای پایین به‌فرمان راننده رفتار کنند.

 

رقابت در گیربکس و سیستم انتقال قدرت

علاوه بر توان موتور، انتقال قدرت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل در اینجا گیربکس دو خودرو را مقایسه می‌کنیم. در این زمینه نیز شاهد دو روند متفاوت هستیم، جایی که یک گیربکس اتوماتیک عادی در مقابل یک گیربکس دو کلاچه قرار گرفته است.

پیش از این در زمینه گیربکس تیگو ۸ پرو توضیحات مفصلی ارائه کرده‌ایم. این خودرو از گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه خیس یا غوطه‌ور در روغن بهره می‌برد. این گیربکس که در بعضی دیگر از محصولات فونیکس ازجمله تیگو ۹ و تیگو ۸ پرو دو دیفرانسیل نیز استفاده شده است و می‌تواند به‌راحتی قدرت بیش از ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور حدود ۴۰۰ نیوتون متر را تحمل کند. مزیت بزرگ گیربکس این خودرو، تعویض سریع دنده‌ها است که در شتاب‌گیری‌ها موثر است ولی در عین حال تعویض دنده‌های نرمی دارد و معمولا متوجه آن نمی‌شوید.

 

در مقابل سورنتو از ساختار سنتی‌تری استفاده کرده است و یک گیربکس اتوماتیک عادی (با مبدل گشتاور) را عرضه می‌کند. گیربکس این خودرو ۶ سرعته است و نمونه آن را در دیگر محصولت برند کیا و هیوندای هم دیده‌ایم. این خودرو در بازارهای جهانی با گیربکس ۸ سرعته هم عرضه شه است که البته نمونه‌های‌های ایران فاقد آن هستند. تعویض دنده‌ها در گیربکس سورنتو هم نرم است ولی نمی‌توان آن را اسپرت دانست.

 

در مقایسه سورنتو با تیگو ۸ پرو در زمینه گیربکس، باید به اختلاف زمان عرضه دو خودرو توجه کنیم. گیربکس تیگو ۸ پرو به‌وضوح جدیدتر و پیشرفته‌تر است. در مقابل سورنتو گیربکس سنتی‌تری دارد. گیربکس تیگو ۸ پرو تعویض دنده‌های سریعی دارد که باعث می‌شود در زمان شتاب گرفتن بهتر عمل کند در مقابل گیربکس سورنتو رفتاری کاملا عادی دارد که البته قابل قبول است.

 

موتور تیگو ۸ پرو

موتور تیگو ۸ پرو

 

موتور سورنتو

موتور سورنتو

 

تیگو ۸ پرو یا سورنتو؛ کابین کدام خودرو بهتر و جادارتر است؟

پیش از این در مطلبی، به بررسی کابین تیگو ۸ پرو پرداخته‌ایم. کابین این خودرو با توجه به پوشش روشن صندلی‌ها رو رودری‌ها، بزرگ‌تر و دل‌بازتر دیده می‌شود. در مقابل کابین کیا سورنتوهای وارد شده به ایران تقریبا همگی مشکی هستند. وقتی در کابین دو خودرو می‌نشینید، در تیگو ۸ پرو به‌وضوح خودروی امروزی‌تر و مدرن‌تر را خواهید دید. در مقابل کابین سورنتو بعد از چند سال از عرضه هیجانی خاصی را ایجاد نمی‌کند هرچند بخشی از آن نیست که آزاردهنده باشد.

 

در زمینه فضای داخلی هر دو خودرو وضعیت مناسبی دارند و تقریبا در یک سطح هستند. ابعاد دو خودرو تقریبا یکسان است و فاصله محوری آن‌ها هم نزدیک به هم است. صندلی‌های هر دو خودرو راحت است و به این ترتیب در یک سفر بلندمدت هم در هر دو خودرو آرامش خواهید داشت. ردیف سوم صندلی‌ها در هر دو خودرو وضعیت یکسانی دارد و بیشتر برای کودکان مناسب است. دسترسی به صندلی‌ها عقب نیز تقریبا در وضعیت یکسانی است.

 

کابین سورنتو

کابین سورنتو

 

کابین تیگو ۸ پرو

کابین تیگو ۸ پرو

 

مقایسه بین تیگو ۸ پرو و کیا سورنتو در کیفیت سواری و توان حرکتی

در زمان رانندگی، تفاوت‌های میان تیگو ۸ پرو و کیا سورنتو بیشتر آشکار می‌شود. رانندگی هر دو خودرو نرم است و هر دو هم تا حد مناسبی تحت کنترل هستند. در پیچ‌ها هر دو خودرو به دلیل سیستم کنترل پایداری، به مشکل خاصی بر نمی‌خورند ولی حرکت گهواره‌ای در سورنتو کمی بیشتر است و شاید کمی حس خارج شدن از پیچ داشته باشید هرچند در عمل اتفاقی نمی‌افتد. در مقابل بر روی دست‌اندازهای بزرگ، سورنتو کمی نرم‌تر است هرچند هر دو خودرو بی‌صدا از روی دست‌اندازهای بزرگ رد می‌شوند. کابین هر دو خودرو تا حد مناسبی بی‌صدا است و معمولا صدای موتور را نمی‌شنوید.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

در زمینه توان حرکتی اما ورق به نفع تیگو ۸ پرو برمی‌گردد. با داشتن موتوری قدرتمندتر و گیربکس دو کلاچه و وزن سبک‌تر، تیگو ۸ پرو به‌وضوح سریع‌تر از سورنتو است. این مسئله در شتاب اولیه وجود دارد و تیگو ۸ پرو حدود ۲ ثانیه سریع‌تر است ولی در زمان حرکت و شتاب‌گیری‌های میانی، وضعیت تیگو ۸ حتی بهتر هم می‌شود. در اینجا به دلیل داشتن موتور توربو شارژر، گشتاور تیگو ۸ خیلی زودتر به حداکثر می‌رسد. به‌علاوه گیربکس هم واکنش‌های سریعی در معکوس دادن دارد. به همین دلیل اگر در حال حرکت تصمیم به افزایش سرعت بگیرید، تیگو ۸ پرو خیلی زودتر واکنش نشان می‌دهد. به‌علاوه کشش تیگو ۸ پرو در جاده‌های کوهستانی بهتر از سورنتو است.

 

هر دو خودرو برای یک مسافرت خانوادگی مناسب هستند اما اگر در همین مسافرت بخواهید سبقت بگیرید یا وارد مسیر کوهستانی شوید، قطعا تیگو ۸ خودرو ایده‌آل‌تری خواهد بود. البته در مقابل سورنتو نیرو را به هر چهار چرخ می‌رساند ولی تیگو ۸ پرو دیفرانسیل جلو است. البته سورنتو (و به‌طورکلی خودروهایی در این کلاس) برای آفرود سنگین مناسب نیستند و در بهترین حالت برای حرکت در مسیرهای خارج از جاده و زمین‌های گل‌آلود یا برفی به کار می‌آیند و در این شرایط سورنتو برتر است. با عرضه تیگو ۸ پرو مکس در بازار ایران گزینه AWD هم به تیگو ۸ پرو اضافه می‌شود تا رقابت در این بخش برای سورنتو سخت‌تر هم بشود.

 

انتخاب نهایی؛ سرانجام برنده مقایسه تیگو ۸ پرو با سورنتو کیست؟

غیر از موارد عنوان شده در بالا، باید به چند نکته دیگر هم برای انتخاب بین تیگو ۸ پرو یا سورنتو توجه کنید. بالاترین مدل‌های کیا سورنتو GT Line وارد شده به ایران مربوط به مدل‌های ۲۰۱۸ است ولی عمده این خودروها در سال ۲۰۱۷ وارد ایران شده‌اند. به این ترتیب با خودرویی طرف هستیم که در بهترین حالت ۴ سال و عمدتا ۵ سال یا بیشتر از عمر آن‌ها گذشته است. هرچند کیفیت سورنتو بالا است و اما طبیعتا در این مدت، دچار استهلاک شده است ولی در مقابل تیگو ۸ پرو صفر کیلومتر است.

 

به‌علاوه عمده سورنتو‌های وارد شده به ایران، در پایان دوره گارانتی خود هستند و بسیاری از آن‌ها که به‌صورت غیر شرکتی وارد شده‌اند دیگر گارانتی ندارند. در مقابل گارانتی تیگو ۸ پرو ۷ ساله است از این نظر خیالتان برای هرگونه مشکلی در خودرو راحت است.

 

مسئله بعدی، مقایسه قیمت دو خودرو است، جایی که قیمت تیگو ۸ پرو اختلاف زیادی به سورنتو دارد. کیا سورنتو GT Line در معدود نمونه‌های صفر کیلومتر قیمتی نزدیک به ۵ میلیارد دارد و در مدل‌های کارکرده ۲۰۱۷، با کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر، به قیمتی در حدود ۳.۵ میلیارد به فروش می‌رسد. در مقابل قیمت تیگو ۸ پرو در حدود ۱.۸ میلیارد تومان است و به‌علاوه معمولا می‌توانید از شرایط فروش اقساطی تیگو ۸ پرو هم استفاده کنید. به این ترتیب، خرید تیگو ۸ پرو یک گزینه در دسترس تر در قابل سورنتو است. در این زمینه حتی اگر مبنای مقایسه را بر روی مدل‌های ۲۰۱۳ (دو نسل قبل) سورنتو بگذاریم، بازهم با کارکرد بالای ۱۵۰ هزار کیلومتر و برچسب قیمتی بالای ۲.۳ میلیارد در مدل‌های بدون تصادف و سالم، کفه ترازو به سمت تیگو ۸ پرو می‌رود.

 

جمع‌بندی رقابت شاسی‌بلند ها

در جاده و شهر، در زمینه راحتی حرکت، هر دو خودرو تقریبا در یک سطح هستند اما از نظر توان حرکتی به‌ویژه در جاده و مسیرهای کوهستانی، تیگو ۸ پرو به‌وضوح برتر است. در زمینه آپشن‌ها، تیگو ۸ پرو به شکل محسوسی دست بالاتر را دارد و امکانات رفاهی و ایمنی آن حتی از مدل‌های گران‌قیمت‌تر وارداتی هم بالاتر است. البته سورنتو GT Line در زمان عرضه خودرو پر آپشنی به شمار می‌رفت ولی تیگو ۸ توانسته چند آپشن جذاب به آن اضافه کند.

 

در زمینه قیمت، اگر مبنای مقایسه را نمونه‌های صفر کیلومتر هر دو خودرو بگذاریم، قیمت تیگو ۸ پرو حتی از نصف رقیب هم کمتر است. در مورد مدل‌های کارکرده سورنتو هم باز تیگو ۸ پرو به شکل محسوسی ارزان‌تر است. به‌علاوه تیگو ۸ پرو گارانتی بلندمدتی دارد که سورنتو فاقد آن است و تیگو ۸ پرو صفر کیلومتر است اما سورنتو چند ده هزار کیلومتر کارکرد دارد.

 

به این ترتیب اگر بحث برند را کنار بگذاریم (جایی که کیا همچنان جایگاه بالاتری از چری دارد)، تقریبا در همه بخش‌ها تیگو ۸ پرو برنده این مبارزه خواهد بود و در بعضی بخش‌ها هم دو خودرو مساوی هستند. هرچند در مقابل اگر بحث قیمت به میان بیاید، تیگو ۸ پرو را می‌توان برنده مطلق مبارزه دانست، چراکه قیمت آن یک تا سه میلیارد ارزان‌تر سورنتو است.

 

(عکس‌ها از خودروبانک / وبسایت رسمی کیا)

 

همچنین می‌توانید مقایسه تیگو ۸ با سانتافه را نیز در این زمینه بخوانید. در کامنت‌ها به ما بگویید دوست دارید کدام خودروها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

شرایط فروش تیگو ۸ پرو

اگر قصد خرید تیگو ۸ پرو را دارید، می‌توانید از کارشناسان آسیا خودرو مشاوره بگیرید. برای این منظور کافی است با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره خود را در کادر زیر ثبت کنید تا کارشناسان ما بهترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو را زودتر از سایرین برای شما پیامک کنند.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *