مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
خودرو تیونینگ شده

سوال روز: آیا تیونینگ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد تیونینگ خودرو و پاسخ به این سوال است که آیا تیونینگ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

 

سوال: خودروهای تیونینگ شده بعضی وقت‌ها دو برابر ماشین‌های عادی قدرت دارند و سرعتشان هم بیشتر است. وقتی تیونر‌ها می‌توانند این کار را بکند چرا خود شرکت‌های سازنده خودرو از ابتدا این کار را نمی‌کنند؟ آیا تیونینگ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

 

چرا تیونینگ به موتور خودرو آسیب می رساند؟

همان‌گونه که اشاره کردید خودروسازان به‌راحتی می‌توانند تغییراتی که تیونر‌ها انجام می‌دهند را بر روی خودروها اعمال کنند. خودروسازان حتی با تیونینگ موتور می‌توانند به قدرت‌های بالاتری هم برسند چراکه دانششان در زمینه خودرو و به‌ویژه موتورهای تولید شده بسیار کامل‌تر از تیونر‌ها است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

اما در این میان چند نکته مهم وجود دارد که خودروسازان را از انجام این کار بازمی‌دارد. نخستین مسئله بحث دوام موتور است؛ موتورهای تیونینگ شده (البته بسته به سطح افزایش قدرت موتور) معمولا زودتر از موتورهای عادی آسیب می‌بینند. البته خودروسازان معتبر همواره در زمان طراحی موتور و سایر بخش‌های خودرو، مجموعه اجزا را برای حد بالاتری از آنچه خودرو به‌طور معمول به آن نیاز دارد طراحی می‌کنند. به همین دلیل است که برخی از خودروسازان می‌توانند گارانتی‌های بلند مدتی برای محصولات خود داشته باشند. به عنوان نمونه و در بین خودروسازان ایرانی در این زمینه می‌توان به محصولات فونیکس اشاره کرد که گارانتی بلند مدتی را ارائه می‌کنند. 

 

به این ترتیب موتور و سایر اجزا خودروهای با فناوری روز به‌راحتی می‌توانند فشارهای بیشتری را تحمل کنند. این موضوع البته محدودیت‌هایی نیز دارد و پس از عبور از این محدودیت‌ها، موتور خودرو تحت‌فشار نامتناسب با طراحی و مهندسی‌اش قرار می‌گیرد که حاصل آن آسیب‌دیدگی سریع‌تر اجزا موتور است.

 

این مسئله برای تیونر‌ها اهمیت چندانی ندارد اما خودروسازان که ناچار به گارانتی کردن خودروهای تولیدی خود هستند، نمی‌توانند ریسک این آسیب‌دیدگی را بپذیرند و به همین دلیل دوام را بر توان موتور ترجیح می‌دهند. دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای تیونینگ شده از سوی تیونر‌های خارج از شرکت‌های خودروسازی، گارانتی شرکت سازنده خودرو را از دست می‌دهند. به این ترتیب در پاسخ به سوال اصلی مقاله باید گفت، تیونینگ های سنگین (به‌عنوان مثال افزایش دو برابری قدرت موتور) حتی اگر به شکل درست نیز انجام شود، در نهایت به موتور آسیب می رساند. به همین دلیل خودروسازان از انجام آن خودداری می‌کنند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

چرا خودروسازان به سراغ تیونینگ سنگین موتور نمی روند؟

یکی از مواردی که خودروسازان را از تیونینگ سنگین موتور بازمی‌دارد، مسئله دوام است که به آن اشاره شد. در کنار مسئله دوام، مسایل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت هم مطرح است چراکه موتورهای تقویت شده معمولا در این دو زمینه ضعف‌هایی نسبت به موتورهای استاندارد دارند و گاهی در آزمون‌های آلایندگی نمی‌توانند گواهی‌های لازم را کسب کنند. به همین دلیل خودروسازان ناچارند با احتیاط بیشتری در این زمینه عمل کنند.

 

البته بسیاری از خودروسازان، بخش‌های رسمی تیونینگ موتور را نیز در کنار خود دارند که کار تقویت موتور را انجام می‌دهند. به‌عنوان نمونه AMG این نقش را در مرسدس بنز دارد یا بخش M شرکت ب ام و به طور تخصیصی بر روی موتور‌های این شرکت کار می‌کنند. اما درنهایت این بخش‌ها نیز از تیونینگ سنگین خودداری می‌کنند تا به موتور آسیب وارد نشود.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *