مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا چقدر است؟

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا معادل با ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله است که می‌بایست توسط خریدار پرداخت شود تا مابقی پولی که به پای معامله گذاشته، به حساب وکالتی وی …جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا معادل با ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله است که می‌بایست توسط خریدار پرداخت شود تا مابقی پولی که به پای معامله گذاشته، به حساب وکالتی وی برگردانده شود.

در حال حاضر خرید خودرو در بورس کالا به سبب معامله مستقیم با فروشنده و همین‌طور کشف قیمت واقعی خودروها، از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خودرو در این بستر مزایده‌ای بیشتر از قیمت کارخانه‌ای و کمتر از قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسد. با این وجود اگر به عنوان یک متقاضی در مزایده برنده شده، ولی در تسویه‌حساب بدقولی کنید، معامله فسخ شده و باید جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا را پرداخت کنید.

معامله خودرو در بورس کالا تنها به پرداخت هزینه خودرو محدود نمی‌شود. در این میان، پرداخت هزینه‌های جانبی و همین‌طور مالیات بر ارزش‌افزوده نیز بر عهده خریدار است.

منظور از هزینه‌های جانبی، هزینه‌های مربوط به بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری، صدور کارت، خدمات پستی و … است که بر اساس بر تعرفه‌های دولتی تعریف می‌شوند.

مالیات بر ارزش‌افزوده نیز بر حسب قیمت نهایی فروش (و نه قیمت پایه) محاسبه می‌شود که معمولا بین ۹ الی ۱۳ درصد است.

هزینه‌های بالا و به طور کلی تسویه وجه خودروی فروخته‌شده می‌بایست در حداکثر سه روز انجام شود. به بیان بهتر، مهلت زمان قانونی تکمیل وجه تنها سه روز است. اگر تسویه تا ساعت ۳ بعد از ظهر روز سوم صورت نگیرد، مجددا سه روز به خریدار فرصت داده می‌شود تا نسبت به تسویه‌حساب اقدام کند. البته این سه روز دوم با پرداخت جریمه همراه است. به ازای هر روز، ۲۵ درصد از ارزش کل قرارداد به عنوان جریمه لحاظ می‌شود.

پایان سه روز دوم به معنی فسخ قرارداد بوده و خریدار باید جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا را پرداخت کند. این جریمه معادل ۵ درصد ارزش کل قرارداد بعلاوه کارمزد دو سر معامله (یعنی ۵.۰ درصد از ارزش کل قرارداد) است.

بدین ترتیب در صورت فسخ قرارداد، ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله به عنوان خسارت از پول پرداختی بابت شرکت در مزایده برداشت شده و مابقی ظرف ۹ روز کاری به حساب وکالتی خریدار واریز می‌شود.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *