سیستم hhc خودرو یا (HAC) که به عنوان یکی از سیستم های ایمنی محصولات تیگو و آریزو شناخته می شود، برای کمک به حرکت در سربالایی تعبیه شده است. HHC برای کنترل نگهداشتن خودرو روی تپه سیستمی است که ماشین را حین حرکت به سمت بالا- مانند سطح شیبدار بزرگراه- ثابت نگه میدارد.
وقتی راننده در سراشیبی توقف میکند، این سیستم به طور خودکار به نگه داشتن ترمز ادامه میدهد. حتی زمانی که راننده پدال ترمز را رها کرده است؛ حال حتی اگر چند ثانیه باشد و یا تا زمانی که راننده پدال گاز را فشار دهد، این سیستم از بازگشت خودرو به عقب جلوگیری میکند. در خودرویی با گیربکس دستی، این سیستم تا زمانی که کلاچ به نقطه گاز برسد خودرو را نگه میدارد.
پس از آماده شدن اهرم گیربکس، HHC خودرو را به مدت سه ثانیه به عقب نگه میدارد. با این مکث راننده میتواند پای خود را از روی پدال ترمز به سمت پدال گاز حرکت دهد. این ویژگی برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک بسیار موثر است، زیرا راننده برخلاف خودروهای با گیربکس دستی که شرایط کلاچ در هر زمان قابل تشخیص می نمایند، از وضعیت کلاچ بیخبر است. یکی از خودروهای دارای این ویژگی، تیگو ۸ پرو است که گیربکس اتوماتیک دارد.
این ویژگی در محصولات جدید مدیران خودرو نیز مشاهده می شود. اکنون فرض کنید در حال رانندگی روی سربالایی هستید و روبروی شما یک شیب، یک تقاطع با چراغ راهنمایی وجود دارد، چراغ قرمز است و چند اتومبیل جلوی شما ایستادهاند. روی پدال ترمز فشار آورده و پشت سر آنها میایستید. به زودی، ماشین دیگری پشت سر شما میایستد. با سبز شدن چراغ، ترمز را رها میکنید. اگر با گیربکس دستی رانندگی میکنید، پایچپ را روی کلاچ میگذارید و پای راست خود را به سمت پدال گاز حرکت میدهید. در این مرحله فقط نیروی ترمز مانع از حرکت اتومبیل به عقب میشود و اگر از کلاچ استفاده میکنید، این نیرو نیز از بین میرود.
نیروی جاذبه شروع به عقب کشیدن اتومبیل میکند، در این لحظه چه میکنید؟ به آرامی پا روی پدال گاز میگذارید و به تدریج دور موتور را بالا میبرید. اگر گیربکس دستی باشد، همزمان با رها کردن کلاچ، پدال گاز را میفشارید و ماشین به جلو حرکت میکند. اگر راننده یک SUV، کامیون یا اتومبیلی حامل بار سنگین باشید، وضعیت میتواند به مراتب بدتر باشد چون به سختی میتوان شتاب گرفت، البته خطر قابل توجهی برای اتومبیلهای پشت سر وجود ندارد.
آیا در این عصر سیستم های کمک رانندگی و ایمنی خودرو، راهی برای جلوگیری از وقوع چنین موقعیتی پیش از اینکه راننده حتی فکرکند در نظر گرفته اند؟ همینطور است. به این سیستم، کنترل شروع در سربالایی، کمک به حرکت در سربالایی یا به زبان سادهتر نگهدارنده سربالایی میگویند که یک سیستم کمک رانندگی عالی در محصولات تیگو و آریزو است که رانندگی ایمنتری را ارائه میدهد. در ادامه به چگونگی کارکرد این سیستم در برخی اتومبیل های جدید میپردازیم.
آریزو۵ یک اتومبیل جمع و جور شهری است که به عنوان نسل جدید چری E5 یا همان ام وی ام ۵۵۵ در سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شد و مدتی بعد از سوی مدیران خودرو به جادههای کشورمان راه یافت. چری آریزو ۵ در ابتدا به توان ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور۱ نیوتنمتر مجهز شده بود. این نیرو توسط یک گیربکس با ۵ سرعت دستی و یا CVT خودکار به سوی چرخهای جلو منتقل میشد. اما مدتی بعد، شرکتهای سازنده خودرو شروع به عرضهی چریآریزو ۵ با موتور توربوشارژ با عنوان «آریزو ۵ توربو» کردند. پیشرانه چریآریزو۵ توربو نیرویی برابر با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که توسط جعبه دنده ۷ سرعته CVT اتوماتیک روانه چرخهای جلو خواهد شد. سیستم hhc در این خودرو به خوبی عمل می کند و کنترل قابل قبولی را در سربالایی ها برای راننده فراهم می آورد.
ترمزهای دیسکی، ABS، EBD، ترمز کمکی EBA، سیستم ضد لغزش TCS، ESP، HHC، شش کیسه هوا، حسگر باد تایرها TPMS، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلی و فرمان، سنسور پارک دنده عقب و دیلایت از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند. سیستم HHC در این ماشین مانع تصادفات در سربالایی ها می شود.
تیگو ۵ شاسی بلند پرطرفدار چری از نوع شهری نسبتا جمع وجور است که از سال ۲۰۱۴ میلادی در محصولات شرکت چینی جای گرفت. این محصول تو سط ندیران خودرو به بازار کشورمان راه یافت و پس از مدتی با ارائه نسخه فیس لیفت به حضور خود در ایران تداوم بخشید.
چری تیگو ۵ از یک پیشرانه سیلندر طبیعی ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر نیرو میگیرد. توان به دست آوردن این پیشرانه توسط یک جعبه ۷ سرعته CVT اتوماتیک چرخهای جلو تامین میشود و سیستم کنترل سربالایی برای کمک به رانندگان در آن تعبیه شده است.
تیگو ۵ در تیپهای مختلف، مهمان بازار کشورمان و نسخه آکسلنت آن به عنوان مدل فولآپشن در نظر گرفته شده است که از امکانات رفاهی و ایمنی زیر بهره می برد:
چهار کیسه هوا، نمایشگر ۷ اینچی، غربیلک فرمان با روکش چرمی، سیستم استارت دکمهای، سیستم تهویه خودکار دوگانه، کروز کنترل، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پارک، دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها، دیلایت، ABS، EBD، EBA، DTC، HHC، ESP، ASR. سیستم hhc آن به خصوص در عبور از سربالایی ها مفید است.
محصولات تیگو و آریزو از جمله محصولات فول آپشن هستند که به امکانات رفاهی و ایمنی مختلفی من جمله سیستم hhc خودرو مجهز هستند. برای خرید این محصولات به صورت اقساطی به صفحه فروش آسیا خودرو مراجعه نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا مقاله سیستم فرمان خودرو X22 اتومات را بخوانید.
ثبت نظر