مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آفرود تیگو ۸ پرو مکس

آفرود تیگو ۸ پرو مکس؛ آیا تیگو ۸ پرو مکس برای آفرود مناسب است؟

این روز‌ها موج استقبال از خودرو‌های کراس‌اوور بسیار بیشتر از قبل شده است. در این بین، تقریبا همه کراس‌اوور‌های بازار ایران، از انواع دیفرانسیل جلو هستند اما ورود تیگو ۸ پرو مکس توانست تغییر بزرگی در این بازار باشد. این خودرو با استفاده از موتور پرقدرت، ارتفاع مناسب کف خودرو از زمین و مهم‌تر از همه سیستم چهارچرخ محرک، به رقیبی قدرتمند برای خودرو‌های وارداتی این کلاس تبدیل شود. یکی از سوالاتی که از زمان معرفی این خودرو مطرح شده، توانایی آفرود تیگو ۸ پرو مکس است. در این مطلب قصد داریم به بررسی توانایی تیگو ۸ پرو مکس در آفرود بپردازیم.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های خودرو برای آفرود

پیش از پرداختن به توانایی‌های آفرود تیگو ۸ پرو مکس بهتر است به بررسی الزامات یک خودرو برای آفرود بپردازیم چراکه از این طریق بهتر می‌توان در زمینه توانایی‌های تیگو ۸ پرو مکس در آفرود قضاوت کرد. قبل از هر چیز، اجازه بدهید مفهوم آفرود را مرور کنیم؛ آنچه به‌عنوان آفرود مطرح می‌شود، رانندگی در شرایط سخت و به‌عنوان مثال رانندگی در کویر یا مسیرهای کوهستانی است. در این شرایط، بخش‌های مختلف خودرو از شاسی تا موتور و سیستم انتقال قدرت در فشار بسیار زیاد قرار می‌گیرند.

 

یکی از مهم‌ترین الزامات یک خودرو برای رانندگی آفرود، توانایی شاسی آن است. برای این شرایط، ایده‌آل‌ترین وضعیت، یک خودرو شاسی‌بلند است. در این خودرو‌ها، شاسی خودرو به‌صورت مستقل و از فولاد ساخته می‌شود و به‌خوبی می‌تواند ضربات را جذب کند. خودرو‌های کراس‌اوور با شاسی یکپارچه، ممکن است در آفرود‌های سنگین در اثر ضربات مسیر آسیب ببینند. در این زمینه می‌توانید مقاله تفاوت خودرو های کراس اوور و شاسی‌بلند چیست را بخوانید.

 

در کنار این، باید به قدرت و گشتاور موتور نیز اشاره کرد. رانندگی در شرایط سخت نیاز به قدرت موتور بالایی دارد تا خودرو بتواند به‌خوبی در شیب‌ها حرکت کند. در این زمینه قدرت موتور خودرو مهم است اما فراتر از آن، گشتاور موتور اهمیت دارد. گشتاور، به‌سادگی چیزی است که از سوی عموم مردم به‌عنوان کشش یک خودرو مطرح می‌شود. بالا بودن گشتاور به معنای آن است که خودرو می‌تواند از مسیر‌های سخت و شیب‌دار، به‌راحتی خود را بالا بکشد.

 

به‌علاوه در این شرایط مهم است که گشتاور موتور در دور‌های پایین به دست بیاید. در این شرایط، راننده نیاز ندارد برای رسیدن به حداکثر گشتاور یا کشش، دور موتور را بالا ببرد. به این ترتیب در شروع حرکت، خودرو توانایی کافی برای حرکت را دارد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش سیستم انتقال قدرت در توانایی آفرود

در کنار تمام موارد عنوان شده در بالا، احتمالا اصلی‌ترین بخش از توانایی آفرود یک خودرو که در زمینه آفرود تیگو ۸ پرو مکس نیز وجود دارد، سیستم انتقال قدرت است. در این رانندگی آفرود، احتمال اینکه چرخ‌های یک محور چسبندگی خود را به مسیر از دست بدهند زیاد است و در این شرایط باید نیرو به چرخ‌های محور دیگر منتقل شود. به این ترتیب خودرویی که وارد آفرود می‌شود باید از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کند.

 

ایده‌آل‌ترین وضعیت برای چنین خودرو‌هایی، استفاده از سیستم ۴WD است. در این شرایط از یک‌طرف راننده کنترل کاملی بر روی انتقال قدرت دارد و از طرف دیگر، امکان درگیر کردن دنده‌های کمک نیز مجود دارد. البته در این شرایط، خودرو‌هایی با سیستم AWD نیز می‌توانند عملکرد مناسبی به‌ویژه در آفرود‌های سبک داشته باشند اما معمولا رانندگان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند کنترل کاملی بر خودرو داشته باشند.

 

البته در کنار موارد عنوان شده در بالا، آفرودرهای حرفه‌ای مواردی مانند زاویه حمله، زاویه فرار، نوع و جنس تایرها، ارتفاع خودرو از کف زمین و … را نیز برای آفرود در نظر می‌گیرند. به همین دلیل معمولا خودرو‌های حرفه‌ای آفرود، تغییرات زیادی نسبت به نمونه‌های استاندارد دارند.

 

بررسی توانایی‌های آفرود تیگو ۸ پرو مکس

با آگاهی از ویژگی‌های یک خودرو برای آفرود، می‌توان قضاوت بهتری نسبت به آفرود تیگو ۸ پرو مکس داشت. به این ترتیب قبل از خرید تیگو ۸ پرو مکس می‌توانید از توانایی‌های این خودرو مطمئن شوید.

 

از نظر توانایی‌های موتور اما این خودرو وضعیت مناسبی دارد. موتور تیگو ۸ پرو مکس قدرت و گشتاور بالایی دارد. به‌علاوه حداکثر گشتاور موتور این خودرو، در دور‌های موتور پایین به دست می‌آید. به این ترتیب در صورت نیاز، تیگو ۸ پرو مکس کشش بسیار خوبی در مسیر‌های شیب‌دار دارد. به‌طور کلی بررسی مشخصات فنی این خودرو نشان می‌دهد، در این بخش، می‌توانید برای سفر‌های خارج جاده هم بر روی این خودرو حساب کنید.

 

در زمینه شاسی، همان‌طور که در بررسی تیگو ۸ پرو مکس گفتیم، این خودرو در کلاس کراس‌اوور‌های بزرگ جای می‌گیرد. به این ترتیب هرچند از نظر ابعاد مشابه شاسی‌بلند‌ها است، اما درنهایت شاسی یکپارچه دارد. شاسی این خودرو البته نسبت به خودرو‌های سدان بسیار مستحکم‌تر است و می‌تواند به‌خوبی از پس وزن خودرو و وزن سرنشینان و بار و ضربات معمول جاده بر بیاید ولی برای آفرود سنگین محدودیت‌هایی دارد. به‌علاوه در نظر داشته باشید هرچند ارتفاع کف تیگو ۸ پرومکس از زمین، بلندتر از سایر کراس‌اوور‌ها و سدان‌ها است، اما درنهایت باید مراقب برخورد کف خودرو به زمین باشید.

 

به این ترتیب اگر به دنبال یک رانندگی آفرود به همراه پریدن از روی رمل‌ها یا رانندگی بر روی تخته سنگ‌های کوهستانی هستید، بهتر است به سراغ تیگو ۸ پرو مکس و به‌طور کلی به سراغ هیچ کراس‌اووری نروید. شاسی یکپارچه کراس‌اوور‌ها برای تحمل چنین ضرباتی ساخته نشده است و به همین دلیل ممکن است شاسی، سیستم تعلیق و سایر بخش‌های خودرو در اثر چنین ضرباتی آسیب ببینند. البته چری می‌توانست یک شاسی مستقل و محکم را برای این خودرو تدارک ببیند اما در آن صورت از یک‌طرف قیمت خودرو بالا می‌رفت و از طرف دیگر تا حد زیادی راحتی خودرو در سفر‌های شهری تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

نقش سیستم انتقال قدرت تیگو ۸ پرو مکس در آفرود

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خودرو آفرود، سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک آن است. در این زمینه، سیستم انتقال قدرت تیگو ۸ پرو مکس می‌تواند تا حد مناسبی همراه شما باشد. این خودرو از سیستم AWD استفاده می کند و در عمل یک چهار چرخ محرک است. به این ترتیب خودرو به‌صورت هوشمند نیرو را بین محور‌های مختلف تقسیم می کند.

 

با کمک این سیستم، تیگو ۸ پرو مکس می‌تواند از مسیر‌های دوار به‌خوبی عبور کند. به این ترتیب، اگر کشش یکی از چرخ‌ها کم شود، سیستم به‌صورت هوشمند نیروی آن محور را کم می کند و گشتاور را به محور دیگر می‌فرستد تا خودرو بتواند به حرکت خود ادامه دهد.

 

البته در اینجا هم باید به توانایی‌های یک کراس‌اوور چهارچرخ محرک توجه کنید. سیستم AWD فاقد دنده کمک است و این یعنی در شیب‌های خیلی تند، محدودیت‌هایی دارد. به‌علاوه کنترل این سیستم در اختیار راننده نیست و خودرو به‌صورت هوشمند نیرو (در اصل گشتاور) را تقسیم می کند. در کنار این‌ها، سیستم AWD فاقد قفل دیفرانسیل است. به این ترتیب امکان هم‌محور کردن چرخ‌های یک محور و یا هم‌محور کردن دو دیفرانسیل وجود ندارد. در این شرایط اگر یکی از چرخ‌های هر محور دچار هرزگردی شوند، خودرو متوقف خواهد شد.

 

آیا تیگو ۸ پرو مکس برای آفرود مناسب است؟

اکنون به سوال اصلی این مقاله بازمی‌گردیم و باید توانایی آفرود تیگو ۸ پرو مکس را بررسی کنیم. به‌طور کلی باید در نظر بگیرید تیگو ۸ پرو مکس یک کراس‌اوور بزرگ با سیستم چهارچرخ محرک AWD است. به این ترتیب این خودرو اساسا نباید در زمینه آفرود، با شاسی‌بلند‌ها و پیکاپ‌ها که شاسی مستقل و سیستم ۴WD و دنده سنگین و قفل دیفرانسیل دارند مقایسه شود. این خودرو‌ها به‌طور کلی برای مقاصد مختلفی طراحی شده‌اند و در کلاس‌های جداگانه‌ای جای می‌گیرند. البته با تنظیم وضعیت‌های رانندگی تیگو ۸ پرو مکس می‌توانید تا حد مناسبی وضعیت سیستم انتقال قدرت خودرو را کنترل کنید.

 

به‌طور کلی Tiggo 8 Pro Max، به‌گونه‌ای طراحی شده است که در رانندگی روزمره، خودروی راحتی باشد، در جاده بتواند به‌خوبی دست‌اندازها را جذب کند و رفاه سرنشینان را تامین کند و درنهایت در زمین‌های لغزنده بتواند به‌پیش برود. با این دیدگاه، اگر به دنبال خودرویی هستید که بتوانید آخر هفته با آن به کویر بروید، یا در یک سفر کوهستانی همراهتان باشد یا با آن به دل رودخانه بزنید، نباید به سراغ کراس‌اوور‌ها بروید. برای چنین کارهایی، یک پیکاپ گزینه مناسب‌تری است و اگر بخواهید بیشتر هزینه کنید باید به سراغ یک شاسی‌بلند بروید.

 

تیگو ۸ پرو مکس برای چه شرایطی مناسب است؟

در مقابل اگر انتظارتان از آفرود تیگو ۸ پرو مکس حرکت در زمین‌های برفی، رانندگی در گل و لای، تردد در مسیر‌های بارانی، رانندگی روی جاده‌های یخ‌زده، سفر‌های خارج جاده و … است، قطعا خرید تیگو ۸ پرو مکس انتخاب درستی است. این خودرو در رانندگی‌های روزمره کاملا نرم و تحت کنترل است. به‌علاوه ارتفاع کف آن از زمین، بالاتر از کراس‌اوور‌های متوسط و سدان‌ها است و این یعنی می‌تواند از مسیر‌های سخت‌تری عبور کند. سیستم چهارچرخ محرک آن باعث می‌شود جایی که بقیه خودرو‌ها گیر می‌کنند یا به‌سختی به‌پیش می‌روند، به‌راحتی حرکت کند.

 

با این خودرو در پیچ‌ها نیز کنترل بسیار بهتری روی خودرو دارید. در روز‌های برفی و بارانی هم می‌توانید با اطمینان بیشتری رانندگی کنید و درجایی که بقیه خودرو‌ها روی برف لیز می‌خورند، خودرو شما به‌راحتی می‌تواند عبور کند. در این زمینه علاوه بر سیستم AWD، می‌توانید از کمک سیستم‌های الکترونیکی متعدد تیگو ۸ پرو مکس هم استفاده کنید.

 

به این ترتیب تیگو ۸ پرو مکس، می‌تواند ترکیبی مناسب از راحتی و قابلیت‌های حرکت شهری و جاده‌ای را با توانایی حرکت در زمین‌های لغزنده و سفرهای خارج جاده‌ای ارائه کند. با این نگاه، این خودرو انتخاب ایده‌آلی برای افرادی است که راحتی یک کراس‌اوور را می‌خواهند اما در عین حال به دنبال عبور از محدودیت‌ها هستند.

 

(عکس از اتومبیل فارسی)

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *